Blanda ut min gurkmeja?

F

Fionaa

Min häst går endast på hösilage vilket funkar jätte bra. Men måste blanda ut min gurkmeja med något som döljer smaken. Tips?

Vill ha med så lite socker och spannmål som möjligt. Vore jätte tacksam för alla tips som trillar in!!

Sv: Blanda ut min gurkmeja?

Kan vetekli passa?

Kör lite med det nu och har gjort i våras samt förra hösten men det behövs sådana mängder vetekli för att hon ska äta det, gurkmeja smakar ju ganska mycket.

Är inte påläst om kraftfoder då mina hästar alltid har klarat sig på bara grovfoder och vi har mest använt oss av "skrammel i krubban" :d

Jag blandar min hästs vitaminer med ett par dl betfor som blötläggs i MYCKET vatten och sedan sköljs av i durkslag.

Melassen löses ju ut i vattnet och rinner sedan av. Jag brukar hålla durkslaget under kranen tills det slutar skumma. :)

Sockret i betforen finns ju i melassen, och ger man bra såpass lite så blir det i vilket fall som helst inte mycket socker kvar när det serveras.

Jag brukar hälla kokande vatten på betforen så får det stå och svälla medan jag mockar alltså typ en kvart. Sedan brukar jag skölja den i ett par minuter tills vattnet som runnit igenom är klart. Då är det inte mycket socker alls kvar i betforen.

Så gör jag också! :D

Jag har faktiskt testat att låta det stå i kallvatten under lång tid istället, men det verkar itne som att det löser ut melassen på samma sätt ändå. Det verkar krävas varmt vatten?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 406
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar