Blåmärke efter smäll - när försvinner det?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
1177 Bukefalos - jag har ett litet "problem".
För snart två veckor sedan ramlade jag av H.H och smällde i vänster fotled i en staketstolpe.
Första dygnet gjorde det :rage: :arghh: :nailbiting: - ont och dagen efter fick jag också gå med kryckor. Då syntes dock ingenting på utsidan, inte blått, inte svullet, ingenting. Mamma som är ssk antog då att den var stukad. Sedan sent på em dagen efter att det hänt, skulle jag ändra någonting med ena kryckan och fick då ställa ner foten lite försiktigt. Då knäppte det till riktigt ordentligt (så att t.om. folk som gick förbi i korridoren, där jag stod, tittade åt mig!), och som i ett fingerknäpp gjorde det inte ont längre! :eek: När jag vaknade dagen efter - således 2 dagar efter att det hände, var foten helt mörkblå :eek: Men jag hade inte det minsta ont, och jag kunde gå helt normalt utan konstigheter. Och så har det förblivit. Nu 12 dagar senare är foten fortfarande mörkblå, men jag har gått helt obehindrat i 10 dagar, som sagt.
Kan till att börja med förtydliga att foten är mörkblå över fotknölen och på motsvarande plats på insidan. Det var också på dessa ställen jag hade som mest ont första dygnet.
Kan också förtydliga att jag relativt lätt får blåmärken och att när jag väl fått ett så "sitter det där ett tag" (läs: oftast 4-7 dagar), samt att sjukvården inte kollat upp detta. Jag och mamma skulle åkt till sjukan efter skolan dagen efter, men då jag som sagt blev bra som i ett fingerknäpp tyckte vi det kändes onödigt.
Inte för att det bekommer mig så, jag är glad så länge jag kan gå normalt, men är ändå lite nyfiken/förundrad över hur det fortfarande kan se så illa ut - samt hur blåmärkena först kunde komma två dagar efter. :confused:
Någon här som har en aning? :D

Nu vet jag inte huruvida du borde kollat upp smällen om det nu var så illa att du fick gå med kryckor. Men angående blåmärken kan jag som jämförelse berätta att jag har rejäla blåmärken kvar såhär en vecka efter något så litet som en reflexkontroll ;) skulle jag fått en mer rejäl smäll hade det nog varit blåmärken väldigt länge.

instämmer m @vallhund Hirudoidsalva is da shit!
Jag tränar karate och får i stort sett blåmärken bara någon tittar på mig, så de smällar jag råkar på blir både markanta och rejält ömma, men med salvan så bleknar de fort. Och min nästan mörklila lilltå som jag råkade krocka med soffan med fick tillbaka sin naturliga färg efter 4-5dgr efter att jag smörjt in den morgon å kväll.

Nu vet jag inte huruvida du borde kollat upp smällen om det nu var så illa att du fick gå med kryckor. Men angående blåmärken kan jag som jämförelse berätta att jag har rejäla blåmärken kvar såhär en vecka efter något så litet som en reflexkontroll ;) skulle jag fått en mer rejäl smäll hade det nog varit blåmärken väldigt länge.

Vi skulle ju kollat upp det dagen efter, om det inte var för att det då knäppte till och plötsligt blev bra. ;) Inte ens mamma som är ssk tyckte att det var jättemycket idé att göra det om man hade 8/10-ont första kvällen, fick gå med kryckor och hade typ 6/10-ont till ca. 28 h efter att det hände, och därefter "kände av en pytteliten stelhet" resterande del av kvällen dag 2, men var helt som vanligt fr.om. dag 3. :)

Haha, ojdå! Ja, då kanske det inte är så konstigt att den fortfarande är mörkblå :angel:

Min ena armbåge/del av nedre och övre armen var blå-lila-grön-gul i månader efter en avfallning. Hela sommaren fick jag förskräckta frågor om vad jag hade gjort. Det hände i början av maj, jag har foton från slutet av augusti och där syns det fortfarande mycket tydligt. Ingen brutet men rejält mörbultat och det märks än i vissa lägen såhär 20 år senare. Man ska inte ramla av :angel:

Min ena armbåge/del av nedre och övre armen var blå-lila-grön-gul i månader efter en avfallning. Hela sommaren fick jag förskräckta frågor om vad jag hade gjort. Det hände i början av maj, jag har foton från slutet av augusti och där syns det fortfarande mycket tydligt. Ingen brutet men rejält mörbultat och det märks än i vissa lägen såhär 20 år senare. Man ska inte ramla av :angel:

*Skrattar av igenkänning*
Ja, det låter ju onekligen som att jag råkat på något liknande...

Får du en blödning lite djupare kan det ta någon dag innan blåmärke syns. Eftersom blödningen sitter djupare så tar det längre tid innan blåmärket försvinner. Inget konstigt alls. Det borde din mamma som är ssk veta.

Mina fotleder går ur led emellanåt, inte så ofta numera som tur är. Det kan ske om jag sitter på fotleden, sitter i skräddare eller tar på mig skorna. Har stukat och brutit för många gånger, så har dålig stadga.
Men ofta när det händer knäpper det till ordentligt så att folk runt omkring mig kan höra det, numera går de oftast tillbaka direkt vilket bara orsakar smärta såsom en stukning skulle gjort. Men ibland så är fotleden ur led i några dagar och gör sjukt ont att gå och röra på, men plötsligt så knäpper det till igen och så är fotleden på plats och är smärtfri igen.
Kan bli blå och svullen när detta händer, men det blå försvinner ofta efter ett par veckor, svullnaden kan bli kvar betydligt längre dock.

Så misstänker att din fotled kan ha gått ur led, och när den hoppade tillbaka så blev det en blödning. Inget att oroa sig för alltså, men kan säkert vara bra att stabilitetsträna fotleden efter detta.

Jag har fortfarande färgskiftningar på benen efter trafikolycka i mars. Och på en arm efter en omkullkörning på moppe 2001. Så det kan sitta kvar lääänge.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 812
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 332
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30