Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Har inte kommit så långt, så skriver mina reflektioner så här långt:

Rent spontant, språket tilltalar mig inte. Karaktärerna bekskrivs på ett sätt som är rätt... trist och osympatiskt. Det får mig inte att känna med dem direkt.

Sedan kan jag inte låta bli att störa mig på den här bortskämda ungdomen. "Medieval" om att döda folk för homosexualitet. Hallå, det pågår på jorden idag också? Det värsta som kan hända på jorden är inte att man bashas, som han anger utan att man döms till fängelse eller dödsstraff. Så ser det ut idag. Och det borde man väl ha koll på?

Ja, jag vet att jag är nitpicky. :angel:

Jag kör en lite mer allmän reflektion då jag läst boen i sin helhet tidigare...
Det är inte direkt höglitteratur. Bortsett från en del roande beskrivningar här och där (och omslaget...) så är det på de flesta sätt snabbmat för hjärnan. Jag upplever Evan som en liten "boo-hoo me, ingen förstår mitt djupa och känsliga inre", för att inte tala om hur underligt accepterande han är över att hamna där han hamnat. Själv skulle jag ha flippat rätt rejält. Möjligtvis hade storyn kunnat hjälpas upp av något mer utvecklade, "mänskliga" karaktärer och ett större djup i kringvärlden. Men som snabbläsning á la Harlequin, fast m/m, så duger den hyfsat

Okejrå, resten:

Grundstoryn är inte så jättebra, men helt ok för sin genre.

Stör mig på sexet. Dels att det knappt behövs någon förberedelse alls, ett finger, två fingrar pang in med hela kuken jag mest bara "Aaaaaj!". Och seriöst, hela mitt väsen blöder varje gång någon använder impale i en sexscen. Jag kan inte tänka på annat än Vlad the Impaler när jag läser det. Och det, tja, vi kan uttrycka oss som så att som sexscen är det då spolierat för mig. :p

Och nu vet jag att det är dumt att störa sig på det, för det är så vanligt, men den här Twilight-grejen. Den ena är typ tvåtusen-nånting år gammal, den andra 18? Alltså, jag skulle känna det som att jag förgrep mig på ett barn om jag låg med en 18-åring, och då är det inte ens tio år som skiljer, inte tvåtusen-nånting. Men alltså, just det här är ju otroligt stort just för tillfället, så jag förstår att de väljer att ha med det.

För att inte vara så fruktansvärt negativ då: Den är väldigt lättläst, och bra som "förströelseläsning". När jag kan bortse från tabbar som borde försvunnit i en korrläsning (typ först gjorde jag så, och sedan såhär, och sedan följer en förklaring till vad som skedde vid händelse ett. Och otydligt kastande mellan huvudkaraktärerna), så, eh, funkar sexscenerna för mig. :o Om ni förstår vad jag menar. ;) :D

@Mammas
Dom ser väl USA=Jorden. Brukar det inte vara i så. Jag kände också, Aj. Första gången bara så där, så tänkte jag att dom dagen efter borde nämt nånting om att Evan hade lite ont. Nå Men det är ju en trollkarls han har att göra med han har väl en magisk penis också som inte gör ont.

@SkorpSmulan

Alltså, jag köper att man kanske plockar bort vissa saker ur sexet för att få den att funka som sexscen, men här var det lite väl mycket, det förstörde liksom syftet.

Nu kanske jag är trist, men det jag störde mig på mest var sexet. Det var sjukt enformigt. Det roliga med sex är ju att man kan variera och göra lite olika saker, men det var exakt samma bara att ibland var det romantiskt och ibland hårt. Men annars, ja helt ok historia för sin genre, lite väl klyshigt i slutet men det var också vad jag förväntade mig. Vampyrgrejen var lite over the top för mig men ja, sånt får jag väl ta antar jag. Gav den två stjärnor på goodreads, helt ok läsning.

@Mammas @Barret Och ni andra som läst ut M&P
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, faktiskt. Störde mig något enormt på hur konversationerna var skrivna. Ibland var det inte någon som helst ordning på dem.
Och sexet, ja jag håller med dig och tycker att det blev väl överdrivet med vampyreriet och betjänten.. Samtidigt var den inte så dålig att jag slutade, vilket har hänt med några Harlequin-böcker som en jämförelse.
En utstött, urgammal, magiker halvt under dödshot om hans sexuella läggning, faller pladask för en ung pojke som inte lärt sig mycket om livet än (och vice versa). Pojken får honom tillslut att inse vad som är viktigt i livet (något ingen annan lyckats med) och efter några hinder var så lyckas de få varandra och kan leva lyckliga i alla sina dar...
Den är lite som den är, smått ologisk på sina ställen - men okej ändå, fast den hade kanske mått bra av en korr-runda till...
Kan inte säga att jag ogillar den, men det är en del saker som skaver. Lite som snabbmat i bokform - som Barret skrev.

OK, nu har jag läst igenom tråden i alla fall, och det verkar som ni snart börjar på nya böcker? När och vilka i så fall, så kanske jag hoppar på? (Tänkte först försöka plöja ikapp, men har inte blivit lockad av era diskussioner om M&P (ja, jag kikade under spoilersarna) och har inget som helst intresse av att läsa Ove-boken... Så jag kanske "slipper" om ni byter strax! ;))

Om man får komma med boktips så har jag precis börjat på Wide Open och är ganska fascinerad av den... Tipsad som urban fantasy, men är väldigt olik vanliga uf-böcker i ton, story och karaktärer tycker jag, och/men är faktiskt väldigt bra hittills! Den känns lite udda, trots att den har med det mesta som den "borde" ha för att vara uf. Så den diskuterar jag gärna med några framöver för att få höra vad ni tänker om den. Och så ska jag bara tipsa om min topp-500-lista också, såklart. Vi börjar bakifrån, hr-hrrrm:
Alltså, på plats 500... Eller jag kanske ska behärska mig? Hm. :cautious:

Magic and the Pagan, eller En man som heter Ove
  1. Eragon, eller Brobyggarna
  2. Cirkeln, eller Ett fjärran Eko
  3. Mistress of the art of Death (Dödens Mästarinna), eller Meningen med hela skiten
  4. Rövardotter, eller Hungerspelen
  5. Den vidunderliga kärlekens historia, eller Alanna - the first adventure
  6. The girl with glass feet, eller Sagas bok: en trovärdig historia

Snor listan från @Blacksmithfarm s inlägg...

Är alla som ska läsa den klara med M&P? Hur går det med alla som läser Ove? Vilka är fortfarande kvar och hur långt har ni kommit?

Jag är fasligt sugen på Eragon, någon mer som är på? @Monstermom @Sasse @Barret @Blacksmithfarm @Wingates @Snurrfian @Killaloe @Jannice @SkorpSmulan

Ja, alltså...
Stör mig något fruktansvärt på språket, men det är lättläst i alla fall. Konversationerna dom har tycker jag är rätt enformiga och tråkiga. Som karaktärerna typ.

Som någon annan sa så känns det som att porren är bokens essens, och så har man bara lagt till en handling utöver det.

Gillar inte heller sexscenerna. Nu har jag inte läst så långt, men enhörningsscenen och 1,2, in med kuken, har jag läst i alla fall.
Jag håller med er övriga att det kändes lite mycket "aj" över det hela. Och det verkar ju ha gått lite fort fram där, för jag kunde i alla fall läsa mig till att Evan fick ont. Varför skulle annars Aidan häva ur sig: “Relax around me,” Aidan murmured against Evan’s lips. “I won’t hurt you, Evan, and I won’t move until you’re ready.” Men visst, det hindrade inte någon av dom att fortsätta. Evan kanske är en sådan person som vill ha lite smärta inblandat? :idea:

Sedan har jag inte läst så mycket mer. Men jag är i alla fall inte imponerad hittills :p

@Mammas Jag har läst Eragon tidigare (kommer inte läsa den igen dock). Har även sett filmen rätt nyligen, så kan säkert hänga på i diskussionerna :)

Magic and the Pagan, eller En man som heter Ove
  1. Eragon, eller Brobyggarna
  2. Cirkeln, eller Ett fjärran Eko
  3. Mistress of the art of Death (Dödens Mästarinna), eller Meningen med hela skiten
  4. Rövardotter, eller Hungerspelen
  5. Den vidunderliga kärlekens historia, eller Alanna - the first adventure
  6. The girl with glass feet, eller Sagas bok: en trovärdig historia

Snor listan från @Blacksmithfarm s inlägg...

Är alla som ska läsa den klara med M&P? Hur går det med alla som läser Ove? Vilka är fortfarande kvar och hur långt har ni kommit?

Jag är fasligt sugen på Eragon, någon mer som är på? @Monstermom @Sasse @Barret @Blacksmithfarm @Wingates @Snurrfian @Killaloe @Jannice @SkorpSmulan

Jag har inte kunnat hålla mig utan att jag läst ut Ove redan. Tänkte skriva om den efter jobbet imorgon...

Eragon (telefonen ville skriva Dragon...) har jag tjuvstartat på, så jag hänger på där med. Om jag hinner tänkte jag läsa brobyggarna med -får se hur det går:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka