Blåbärshoppning... Vad är de??

L

LoVe_GaNdY

Ja, som rubriken lyder. VAd är Blåbärshoppning ?? Heh, hänger inte riktigt med i dom sorts hopptävlingarna xD :confused:

Sv: Blåbärshoppning... Vad är de??

Blåbärshoppning för mig är träningstävling för lite mer orutinerade ryttare/ekipage. Låga höjder, sällan mer än 6-8 hinder att hoppa och oftast bedömning clear round. Med andra ord ett bra sätt att börja på om man aldrig tävlat förut.

Så det är typ som en Klubbtävling, fasst alla får vara med och att man måste ha egen häst elr ??

Jag var på blåbärshoppning i går...där får i princip alla vara med från nybörjare till tävling ryttare. Bara man är medlem i klubben. Man får låna ridskole häst eller ha sin egen om man har en. Dom började på höjden 30/40cm och dom hoppade 5 hinder tror ja. Alla som var felfria fick rosett.
Sen när dom kom på lite högre höjder så hade dom oxå om hoppning. Lite fler hinder och krångligare väg.Tror dom hoppade upp till 90 där ja var och kollade men det kan ju variera på ryttar och häst kompetens.

Så det är typ som en Klubbtävling, fasst alla får vara med och att man måste ha egen häst elr ??

Vi har så på min ridskola att blåbärshoppningarna går i 40 cm och 60 cm klass . Det är 6 enkla hinder med (inga titthinder) och bed. clear round , dvs alla felfria får rosett.
Privatryttare får deltaga om de är medlemmar i klubben.
Lektionsryttare på ridskolehäst måste ha tillstånd från sin instruktör.

KL

På ridskolan i närheten så har vi klasserna 50, 70 och 90 cm. Oftast med lite titthinder.

Ja, hos oss är det en form av klubbtävling där alla som är medlemmar i klubben får vara med, dvs både privat- och lektionsryttare (med instruktörens godkännande). Vi har oftast höjderna 30-70cm men aldrig högre än så. Vill man hoppa högre så får man istället starta i de "vanliga" klubbtävlingarna som vanligtvis ligger på 50-120cm.

Som det verkar så ser det lite olika ut från klubb till klubb men grundtanken verkar vara densamma. Det ska vara enkelt och roligt:banana:.

Vår klubb har blåbärshoppning om två veckor

klasserna är då

Bomklass ( det är vad det låter, bommar som ligger på marken)

30 cm clear round

50 cm m placering/tidshoppning

På min ridskola är blåbärs hoppning en liten bana med inte så många hinder som är max 30cm. Man får ha ledare om man vill och alla får rosett även om "det inte går bra". Jag har varit med på många blåbärs hoppningar, och det är bra träning att liksom lära sig hur det är på en tävlingsbana eller om man har en häst som inte är van eller som tycker det är läskigt.

MVH/ Johanna

På min ridskola är det höjderna 40, 50 och 60. Det är en lättare bana (typ 5 hinder) och lätta vägar. Man kan få ha ledare osv. Alltså som en tävling för nybörjare, inga titthinder. Ingen omhoppning utan clear round.

Annars har vi Valfri Höjd och då brukar det vara 50-110 cm beroende på efterfrågan.. Svårare bana & omhoppning.

På vår ridskola är blåbärshoppningen främst för de som inte tävlat innan. Låga hinder och Clear Round. Ingen tidspress.

Jag ångrar att jag inte var med på blåbärshoppningen i påskas, även om jag hade varit den enda på stor häst.

I tråden har man redan förklarat hur det hela går till, och just ordet "blåbärshoppning" kommer av slanguttrycket där man menar att någon är blåbär, typ gröngöling i sammanhanget.

Blåbärshoppning är alltså en nybörjarvänlig hopptävling för blåbärsryttare i hoppgrenen.

Vi har inte blåbärshoppning på min riskola men CR och det är nju typ samma sak!

//Bea:bump:

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 291
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur