Blå ögon

Lotus

Trådstartare
Kanske en skitdum fråga, men men...
Har blå ögon hos hästar några nackdelar? Det är ju rätt ovanligt, men förekommer ändå ibland. Tänker på som tex att albinodjur kan ha nedsättningar av hörsel mm, men det kanske bara gäller katter iofs??
Känner att den här frågan var på gränsen för vad man kan lägga ut utan att framstå som en total idiot, men jag ska titta på en häst med blå ögon och vill veta om de funkar som vanliga bruna....

Sv: Blå ögon

Har aldrig hört talas eller varit med om något sådant. Och skulle någon komma med ett sådant påstående så vill jag ha foskningsresultat på det ;) Kan inte tänka mig att glosögon skulle ha något defekt sådär. Men vem vet?!

Jag har själv en häst med ett blått öga, och han har varit som vilken annan häst som helst! :rofl:

Glosögdhet är väl att ögonen sitter i en annan vinkel än normalt, alltså nästan horisontalt? (Ser lustigt ut framifrån.) Blå ögon heter så vitt jag vet bara "blå ögon". ;)

Till trådskaparen; Vet inte om det var så du menade, men albinism existerar inte på häst. Hästar som har blå ögon har det oftast för att de A) har dubbelt gulanlag (cremello, gulvit, perlino) eller B) de har en bläs (lykta?) som sträcker sig över ett eller båda ögonen. Det har alltså inte med något annat att göra än färgpigment, om jag inte har helt fel. (???)

Jag har aldrig upplevt eller hört talas om en blåögd häst som skulle vara annorlunda på något vis jämfört med brunögda hästar. Däremot har riktiga albinos (människor) ofta dålig syn - men det är heller inget som jag upplevt hos blåögda hästar.

Min shire har ett blått öga, vilket jag bara tycker är kul!

min nordis har ett blått öga(står som glosögd i papprena) ser inte mer annorlunda ut än att det är blått..och han har inte nedsatt syn på det heller vad jag märkt

Glosögdhet är väl att ögonen sitter i en annan vinkel än normalt, alltså nästan horisontalt? (Ser lustigt ut framifrån.) Blå ögon heter så vitt jag vet bara "blå ögon". ;)

Hos människa är glosögdhet då ögonen buktar ut lite. Detta gäller dock inte hästar, där innebär det att ögonen är blåa/vitaktiga.

Blåögd och vacker! Ser bra och ser bra ut!:D

http://i142.photobucket.com/albums/r108/beverlyV/TummelisaHstarnaLindeforsiFalkenber.jpg
TummelisaHstarnaLindeforsiFalkenber.jpg

I passet beskrivs blå ögon som glasögon. Glosögon är ögon som omges av en ljus rand. Tvärtom skulle jag tycka var mer logiskt men så är det i alla fall.

Detta är alltså glasögon, som folk verkligen har olika åsikt om. En del tycker hon ser skum ut men jag gillar hennes ögon skarpt! De är speciella, som resten av henne! Att hon ser lite glosögd ut just på bilden är en illusion, det är för att hon skriker på sina kamrater bara... :smirk:

Har haft en mörkbrun blåögd nordis, en fux blåögd nordis och en korsning som har ett blått och ett brunt. Kan inte säga att jag märkt nån skillnad på deras seende, jämfört med de hästar som har bruna ögon.

Å som indianerna lär ha sagt: Ett för dagen och ett för natten...
(då hästarna har ett blått och ett brunt öga):idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: Araminta
·
Avel Hej! Jag går i tankar på att köpa ett welsh mountain sto. Saken är den att hon har ett blått öga och det ögat är inte i något vitt...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: Myrten
·
Dressyr Då jag lite smått börjat titta efter ny häst har jag tänkt titta på lite olika typer av hästar. Jag tycker att man lätt blir insnöad som...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
28 009
Senast: sassiball
·
Foder & Strö Om man har hästen tex på lösdrift och endast ger kraft/tillskottfoder då man är ute dvs 1 gång om dagen. Var går gränsen för hur mycket...
Svar
5
· Visningar
1 338
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka