Blå måsen servis.

Fritidsryttare

Trådstartare
Jag håller på och rensar här hemma och hittade en servis av märket Blå Måsen som är gammalt arvegods. Servisen är på hur många delar som helst, tallrikar, assietter, kaffekoppar och serveringsfat osv.

Funderar på om det är värt att lämna in för värdering eller om jag ska skänka/sälja billigt till en god vän? Nån som kan nåt om just den här typen av servis?
 
Allt som finns på bilden är inte Blå Måsen men nästan.
 

Bifogade filer

  • 20180227_163010.webp
    20180227_163010.webp
    133,3 KB · Visningar: 623
Om du söker på "Blå Måsen" på Tradera får du många träffar. Priserna per del varierar mycket, men du kan nog tjäna några tusenlappar på att sälja.
 
Om du söker på "Blå Måsen" på Tradera får du många träffar. Priserna per del varierar mycket, men du kan nog tjäna några tusenlappar på att sälja.
Jo, det var precis det jag gjorde och blev inte riktigt klok på priserna, efterfrågan verkar också variera stort. Vi har iaf ingen användning för den, den har stått nere i källaren i 3 år bara. Jag beslutade mig för att ge den till en gammal god vän som uppskattar den typen av porslin, men tack för svar. :)
 
Lägg ut den på någon salusida och ta emot bud. Jag tror att de är väldigt få människor som köper en hel servis idag. Jag älskar porslin och kan ibland förfäras över hur riktigt fina och ovanliga serviser skänks bort, speciellt när det är riktig kvalitet från tidigt 1900-tal.

Men det är så livet är. Det som en gång i tiden var snyggt och modernt, blir omodernt och ovälkommet.
 
Lägg ut den på någon salusida och ta emot bud. Jag tror att de är väldigt få människor som köper en hel servis idag. Jag älskar porslin och kan ibland förfäras över hur riktigt fina och ovanliga serviser skänks bort, speciellt när det är riktig kvalitet från tidigt 1900-tal.

Men det är så livet är. Det som en gång i tiden var snyggt och modernt, blir omodernt och ovälkommet.
Tack, jag har beslutat för att ge den till en bekant som vill ha den. Det är fint porslin, men efterfrågan verkar vara varierande. Bättre då att nån som verkligen uppskattar den kan ta del av den. :)
 
Jag har en i källaren hos mina föräldrar :p
Jag tycker den är fin, men jag vill kunna använda porslin jag har. Kanske får den dyka fram som vardagsporslin någon gång.
 
Jag har en i källaren hos mina föräldrar :p
Jag tycker den är fin, men jag vill kunna använda porslin jag har. Kanske får den dyka fram som vardagsporslin någon gång.
Det tycker jag :) . Jag har en jättesöt servis som heter "Blå Blomster", samt en annan dyr servis som heter Mikasa Antique Lace. Numera plockar jag fram dem hyfsat ofta och använder. Inget är ju fint om det bara står i en källare utan att användas.... Då är det bättre om en guldkant slits bort, eller en och annan kopp kanske går sönder. Bara sakerna kommer till användning!
 
Lägg ut den på någon salusida och ta emot bud. Jag tror att de är väldigt få människor som köper en hel servis idag. Jag älskar porslin och kan ibland förfäras över hur riktigt fina och ovanliga serviser skänks bort, speciellt när det är riktig kvalitet från tidigt 1900-tal.

Men det är så livet är. Det som en gång i tiden var snyggt och modernt, blir omodernt och ovälkommet.
Blå Måsen är dock inte det minsta ovanl7g. :)

Men självklart är det bäst om den kan få bo hos någon som gillar den.
 
Jag säger som många andra. Använd porslinet. Här sliter vi på makens Gröna Anna allt vad vi orkar.

Jag försöker bli bättre på att använda Rörstrands Skåne. Pappa köpte under åren på sig en ohelig mängd, dvs ryker det några tallrikar gör det inte så mycket.

Önskar jag hade en massa Grön Anna. Det är fint men inte så fint att jag inte kunnat sälja det, priserna är ohyggliga :angel: :D En soppterrin med sprucket lock gick på över 400kr förrförra året på auktionen :nailbiting:
 
Jag försöker bli bättre på att använda Rörstrands Skåne. Pappa köpte under åren på sig en ohelig mängd, dvs ryker det några tallrikar gör det inte så mycket.

Önskar jag hade en massa Grön Anna. Det är fint men inte så fint att jag inte kunnat sälja det, priserna är ohyggliga :angel: :D En soppterrin med sprucket lock gick på över 400kr förrförra året på auktionen :nailbiting:
Jag såg hur en av våra muminmuggar säljs för en oherrans massa tusenlappar. Men vårt exemplar är ju använt och slitet, och dessutom vill vi ha den kvar.

Men partner lekte en kort stund med tanken på att göra pengar på muggarna. :D
 
Jag såg hur en av våra muminmuggar säljs för en oherrans massa tusenlappar. Men vårt exemplar är ju använt och slitet, och dessutom vill vi ha den kvar.

Men partner lekte en kort stund med tanken på att göra pengar på muggarna. :D

Det finns några saker hemma som inte är till salu, oavsett pris. Resten... not so much :angel:

I sommar kommer tex min gamla barnstol att auktioneras ut. Jag har ingen aning om hur gammal den är men blir inte förvånad om den är 100 år gammal. Finns risk för att den är ännu äldre tom :D
 
Jag försöker bli bättre på att använda Rörstrands Skåne. Pappa köpte under åren på sig en ohelig mängd, dvs ryker det några tallrikar gör det inte så mycket.

Önskar jag hade en massa Grön Anna. Det är fint men inte så fint att jag inte kunnat sälja det, priserna är ohyggliga :angel: :D En soppterrin med sprucket lock gick på över 400kr förrförra året på auktionen :nailbiting:
Nu kollade jag Rörstrands Skåne. Hm. Min svärmors stil. Do I need to say more?

Jag hade inte orkat använda den annat än ironiskt vid enstaka tillfällen av rätta typen. :p
 
Jag försöker bli bättre på att använda Rörstrands Skåne. Pappa köpte under åren på sig en ohelig mängd, dvs ryker det några tallrikar gör det inte så mycket.

Önskar jag hade en massa Grön Anna. Det är fint men inte så fint att jag inte kunnat sälja det, priserna är ohyggliga :angel: :D En soppterrin med sprucket lock gick på över 400kr förrförra året på auktionen :nailbiting:
Härnere är det inte så dyrt. En tallrik i bra bruksskick kostar en hundring. Är ju helt ok med tanke på kvaliten. Tyvärr har familjens diskcrew - dvs maken och sönerna hanterat porslinet något ovarsamt så jag behöver köpa djupa tallrikar. Soppterriner undrar jag om det ens går att sälja häromkring. Vi Skaraborgare är inte mycket för att köpa sådant som inte används. :-)
 
När jag växte upp kändes det som nästan standard bland mina kompisar att de prackades på servisdelar av bland annat denna Blå Måsen i födelsedagspresenter och julklappar av välmenande fastrar och mostrar.

Förutom att det var svårt att se glädjen i en kaffekopp eller terrin vilken som helst som tolvåring, så är jag oerhört tacksam att mina släktingar fokuserade på hästsaker och böcker som var intressanta då och inte sådant som man inte förväntades bära med sig genom resten av livet. Och helst duka fram vid alla kommande högtider och födelsedagar så länge moster och faster finns i livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp