BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

ockelboanna

Trådstartare
Som rubriken lyder så blir jag toookig snart. Bor i en liten by med ca 600 invånare och här finns underbara långa ridvägar...låter idylliskt eller hur om det inte vore för dessa björnar och vargar.
De springer överallt och då menar jag överallt!

De hittar spår I hästhagarna - de river staket, springer runt stallet och är överallt i skogen.
Senast i morse hade en stor varghane kommit fram till en bil vars ägare hade släppt hunden i skogen en stund på morgonen....

Det känns inget spännande alls kan jag säga - speciellt inte då de verkar få mindre och mindre respekt för människor. Jag tror iofs att det ska mycket till innan de ger sig på frisk tamboskap men ändå. Dessutom skrämmer vargen mig mer än björnen men jag älskar inte någon av dem......

Usch det tar bort en del glädje i ridningen kan jag säga!!

Sv: BjÖrnar och vargar Överallt!!!!

Vi fick sjuta en varg här för nåra veckor sen efter att det på nån vecka rivit 80 får. Tycker dom är lite läskiga när dom kommer så nära.

Vi fick sjuta en varg här för nåra veckor sen efter att det på nån vecka rivit 80 får. Tycker dom är lite läskiga när dom kommer så nära.

Hur kom de in i hagen?
Kan tycka att om man nu ska ha t ex får där det finns mycket varg så får man väll hägna in dem ordentligt. 80 får är.. ganska mycket på en vecka. Har lite svårt att tro det : O

Det fanns visserligen en varg som rev åttio får sedan i början av sommaren.

Senast ändrad:

Hur kom de in i hagen?
Kan tycka att om man nu ska ha t ex får där det finns mycket varg så får man väll hägna in dem ordentligt. 80 får är.. ganska mycket på en vecka. Har lite svårt att tro det : O

Det fanns visserligen en varg som rev åttio får sedan i början av sommaren.

Ja, hur den kom inte det vet jag inte, den kröp väl under.
Vi har ju inte mkt varg utan det va den här familjen an alfta hanne(den sköt dom) honan och tre ungar ska det vara.

Jag tror nog att dessa bönder hade bra hägn men uppebarligen var inte den här vargen normal eftersom "friska" djur inte bara dödar för att döda. Sen om det var en vecka eller två det kommer jag inte ihåg men 80 får har den tagit enl. uppgift.

Menade mer att efter de första 40 (!) fåren borde man kanske fixa staketet ^^;;

uha ja....Jag är glad att jag bor här nere i småland. Men vildsvinen börja bre ut sig här neren och dem tycker jag är otäcka:crazy::D

Jag är inte alls förtjust i rovdjuren, vi har vargar i närområden och nån enstaka ensling har vandrat förbi nångång - till följd att hästarna sprang ur hagen mitt i natten :crazy: Och en satt i grannens trädgård och tittade in i köksfönstret....

Men vi har inga större problem som mer norröver! Man hör väldigt sällan nåt om dem...

Jag tycker det känns olustigt att riskera möta på nåt potentiellt farligt djur i skogen då jag verkligen älskar skogspromenader med hund och ridturer.

Visst en älg kan också bli grinig och farlig men den risken kan jag leva med:p

Det finns bara en sak jag varit och fortfarande är rädd för då jag är ute i skogen: Björnar.
Jag har inte ridit och haft häst på länge men jag minns att det förtog en stor del av nöjet med att rida ut. Jag kan dock meddela att det blev Ännu värre sen jag bara har hund och ska PROMENERA i skogen. Herregud, jag är så rädd att jag knappt vågar mig ut själv. Fjantigt kan tyckas eftersom jag aldrig stött på en björn, men ändå... man känner sig inte så stor och stark när man bara har sina relativt knubbiga och långsamma människoben att förlita sig på. Då kände jag mig faktiskt tryggare till häst.

Som tur är har jag flyttat och här finns inga björnar så jag vågar gå i skogen här, problemet är då att jag bor i stan och sällan får tillgång till skogen :p Men när jag åker norröver och hälsar på familjen vill jag gärna ha någon med mig ut så man kan prata och björnarna har en rimlig chans att hinna undan innan man kommer och får syn på dem.
Hur som haver, vildsvin var ett okänt begrepp för mig tills i våras då jag hälsade på en kompis i småland som upplyste mig om hur j-vla farliga dom är. Tur att jag inte bor där åtminstone, nu när jag slipper björnfrossan...

Jaha du mena så. Men det är väl svårt när man tror att man har bra staket och vargen vandrar från ställe till ställe, tar 10 får på vardera . Dom har ganska stora revir.

Men nu har jag inte hört nåt om några riva får så förhoppningsvis sköt dom rätt.

Min bror bor i Dalarna och de måste ju ha rovdjursstängsel för sina djur. Har man 80 får eller mer kanske det vore en idé:confused:

Varg finns i massor av länder utan att folk slutar vara utomhus för det......

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna rida i lugn och ro? Däremot bör man ha hunden inom synhåll. Kommer den in på deras revir så blir dom inte glada. Det känns mest oroligt tycker jag när man går i skogen. Rider man shettis kanske man ska se upp dock, dom tog en sån i somras......:(

Sen är det otroligt vad pratet om dessa rovdjur går, det uppstår historier och det är ingen hejd på vad man sett och vad som hänt. Varghatet är enormt, nån idiot sa t o m att man inte kan ha en rovdjursstam som det inte finns byten till.......älgarna hade tagit slut påstod han:rofl::rofl:
Det fanns inga att jaga längre:rofl:

Jag blir fullständigt galen på "rovdjurs-hatet" som finns överallt!

Vad är det som gör att vi människor tycker att vi ska ha all plats, och att djuren (som faktiskt funnits lika länge som vi!) ska maka på sig?
Ska vi inte ha en mångfald i faunan? Ska människan välja ut vad som ska leva och vad som ska dö ut?

(Jag får höjd puls, för sådant här gör mig fly förb ...)

Jag är också rädd för vilda djur! Inget snack om den saken. Det är alltid en viss oro när jag är ute och rider eller promenerar. (På vissa ställen pratar eller sjunger jag alltid högt, för att förhoppningsvis skrämma bort viltet ...:angel:)

Men det är mitt problem! Är jag så dj-la feg får jag väl stanna hemma, för viltet bor i skogen - jag gör det inte!

Om vi inte kan respektera nautren så är det verkligen riktigt illa ställt!

Och t ex allt snack om att "vargen rev en ren - skjut vargen!". Hur många renar stryker inte med i tåg- och bilolyckor? Då gnälls inte, men om en varg river en ren så är det stor-alarm och hela rennäringen är på väg i putten ...

(Och nu har jag inte pratat om "störda" rovdjur som löper amok, för det är en annan sak)

VEt inte om det är samma varg men här i Bohuslän sköt dom en varg som tagit runt 80(?) får har jag för mig.. Det var ju inte det att vargen tagit alla 80 får i samma hage utan han hade varit och nallat i flera hagar...

Sen är det otroligt vad pratet om dessa rovdjur går, det uppstår historier och det är ingen hejd på vad man sett och vad som hänt. Varghatet är enormt, nån idiot sa t o m att man inte kan ha en rovdjursstam som det inte finns byten till.......älgarna hade tagit slut påstod han:rofl::rofl:
Det fanns inga att jaga längre:rofl:

Hörde på nyheterna i morse att jägarna vill att det ska kosta pengar att plocka bär under jaktsäsongen eftersom älgarna kan störas och då kan det bli färre älgar att skjuta :confused: Ack, vad gör man inte för att få skjuta en älg...:cool: Tycker det verkar som om somliga s.k. jägare tror att älgen "uppfunnits" bara för att de ska få skjuta ihjäl dem :confused:

Jag har oerhört svårt att förstå allt varghat, i andra länder är det uppenbarligen inte mycket till problem trots att det rör sig om betydligt större stammar. Våra vargar håller sig i glesbebyggda delar av landet. Det verkar som om de som har mest problem/är rädda är jägarna... Kan det månne bero på ren snikenhet?
Väljer man att bo i rovdjurstäta områden så får man helt enkelt gilla läget. Det finns rovdjursstängsel. Man får faktiskt ta ansvar för sina tamdjur, se till att hagar är ordentligt stängslade, hålla reda på sina hundar o inte bara släppa ut dem vind för våg. Lätt som en plätt! :banana:

VEt inte om det är samma varg men här i Bohuslän sköt dom en varg som tagit runt 80(?) får har jag för mig.. Det var ju inte det att vargen tagit alla 80 får i samma hage utan han hade varit och nallat i flera hagar...

Det var den jag funderade på med. Den hann ju ta en riktig repa runt här i flera hagar.

Det finns bara en sak jag varit och fortfarande är rädd för då jag är ute i skogen: Björnar.
Jag har inte ridit och haft häst på länge men jag minns att det förtog en stor del av nöjet med att rida ut. Jag kan dock meddela att det blev Ännu värre sen jag bara har hund och ska PROMENERA i skogen. Herregud, jag är så rädd att jag knappt vågar mig ut själv. Fjantigt kan tyckas eftersom jag aldrig stött på en björn, men ändå... man känner sig inte så stor och stark när man bara har sina relativt knubbiga och långsamma människoben att förlita sig på. Då kände jag mig faktiskt tryggare till häst.

Som tur är har jag flyttat och här finns inga björnar så jag vågar gå i skogen här, problemet är då att jag bor i stan och sällan får tillgång till skogen :p Men när jag åker norröver och hälsar på familjen vill jag gärna ha någon med mig ut så man kan prata och björnarna har en rimlig chans att hinna undan innan man kommer och får syn på dem.
Hur som haver, vildsvin var ett okänt begrepp för mig tills i våras då jag hälsade på en kompis i småland som upplyste mig om hur j-vla farliga dom är. Tur att jag inte bor där åtminstone, nu när jag slipper björnfrossan...

Jag är också fruktansvärt rädd för björnar! Fy faro... Vi har en björn här där jag bor och en hel del vargar (och vi bor inte ens norröver) och det har ju hänt att man stött på varg eller nästan kört över dem påväg till stallet. En kompis i förra stallet mötte på en tämligen aggresiv varg. Den morrade och reste ragg mot henne och hästen. Men nu så red dom rakt in i vargens måltid med ungarna men ändå läskig.

När vi var i fjällen förra året sprang de runt en björn i backarna när vi var där och gud så rädd jag var. Usch!

Jo jag bor ju inte så långt i från dej Anna. Jag är nästan glad nu att jag har en halt häst. Då slipper vi ge oss ut i Ulvsta skogarna och möta vargarna och björnarna!
Men björnarna går väl kanske i ide snart så vi slipper dom iaf! Vargarna får vi väl dras med hea vintern!

Å jag blir så jävla förbannad på folk som tycker att det är ok att djuren ska inskränka på människors liv!! *morrar högt*

Alla rovdjursälskare -
Skulle ni låta era barn sitta i sandlådan på tomten 150 meter från en stor björnhona med ungar som vankar runt på en äng bredvid huset?

Skulle ni vilja öppna ytterdörren och se en björn i trädgården?

Skulle ni vilja ha er ponny/föl/får/hund uppsliten av vargar??

Skulle ni låta era barn gå längs en väg som vargar använder att förflytta sig mellan sina områden? Skulle ni tacksamt ta emot "tutor" från kommunen som barnen ska tuta med för att skrämma vargarna??

Skulle ni ha era hundar lösa ute på gården för lek och bus när en varg just attackerat en hund inne på en gårdstomt?

Skulle ni vilja utsätta era får/kor/hästar med vargar som vankar av och an utanför stängsel och orsakar stress och även orsakar kastningar av foster?

Skulle ni vilja riskera att era barn lämnas ensamma i skogen tillsammans med en arg varg/björn när de ramlat av sin panikslagna ponny??

Är det ok att Länsstyrelsen bekostar miljoner i viltstängsel bara för att rovdjuren inte ska äta upp våra boskap? dvs ERA pengar för att JAG ska kunna ha min häst ute i hagen?

Och sluta säg att det är VI som ska anpassa oss! Hur ska sverige se ut om jordbruket upphör? om landsortsbarnen blir instängda på sitt rum under uppväxten? Om landsortsföräldrarna inte kan jobba för de måste skjutsa ungarna till skolan?

( Konstigt att ingen verkar reagera nu när Sverige beslutat att UTROTA Mårdhundarna....!?!?! )

Det fanns en STOR anledning till varför våra förfäder utrotade vargen och nu är vi så jäkla dumma och förstör det de kämpade hårt för !

Det tråkiga är att det inte finns någon rimlighet i denna debatt.

Hur många barn blir årligen dödade av vargar? Hur många omkommer i trafikolyckor? Hur många barn blir skadade av sina föräldrar? Hur många i ridolyckor? Etc etc.

Vi väljer att leva med vissa faror i samhället men andra ska utrotas - trots att själva farligheten knappast kan anses välgrundad.. Knasigt tycker jag. Men - det är klart, jag är ju 08:a och har därmed inget att säga till om när det kommer till vargar :cool:

Jag tycker heller inte att människor har en automatisk rättighet att finnas överallt och därmed få utrota diverse rovdjur som bott där sedan urminnes tider. För mig handlar detta bara om min egen rädsla och Inte en vilja att utrota dem. Väljer man att bo i skogen utanför Sveg kanske man får räkna med diverse rovdjur och kan man inte ta det kanske man bör flytta in till tätorten? (bara en tanke)

Ang. mårdhunden så är skyddsjakten utlyst pga att de kommit hit av mänskliga medel och inte av sig själva. Dvs de är inte anpassade för vårt ekosystem och vår natur är inte rustad för att ha dem här. När en art som inte hör hemma på ett ställe ändå hamnar där, medför det automatiskt komplikationer för annat liv. Därav jakten på mårdhund som får bedrivas året runt. Självklart kan man alltid diskutera människans idioti med att släppa ut dem vilt, med allt det inneburit. Anledningen var från början att de skulle jagas för sin vackra päls, och därför släpptes de ut i Ryssland (om jag nu inte minns fel). Men nu är skadan redan skedd, hur oetiskt det än må vara att skjuta av dem så är det mer förståeligt att man jagar dessa än att man hetsjagar andra rovdjur endast för att man tycker deras existens går ut över mänskliga intressen.

Jag har bott i ett rovdjurstätt område tills för bara ett par år sedan, mitt ute i skogen faktiskt. Vi hade hästar o hundar på vår gård, en granne hade ett 70-tal får. Ingen av oss hade dock problem med varg, björn, lodjur osv. Man ska veta vad man ger sig in på när man bosätter sig så, vi såg till att ha uppsikt över våra djur. Vi hägnade inte in någon skogshage till hästarna ute hade hagen där det fanns betesmark = nere i byn, bland bebyggelsen. Vi skulle aldrig ha kommit på tanken att släppa ut hundarna i skogen ”bara för att vi bor på landet, så det så”, utan hade de under uppsikt. Naturligtvis fick de vara lösa under promenader, men vi har som sagt koll på våra hundar. Hade dessutom gården inhägnad för att skydda hundarna mot bilar Grannen hade rejäla rovdjursstängsel åt sina får. No problems! ;)

Beträffande barnen så är jag övertygad om att rovdjur är mer rädda för barn än tvärtom. Ett skrikande, viftande barn kan vara väldigt skrämmande för vilket djur som helst, jag köper inte att de inte kan få gå ut på gården ens.

Jag tycker att det råder en skrämmande trångsynthet bland många s.k. jägare o deras kompisar. Öppna ögonen och skaffa kunskaper om de vilda djur vi har idag samt varje levande varelses roll i det ekologiska systemet istället för att gnälla.;)

Liknande trådar

S
Övr. Djur Vargen har länge funnits i vår närhet, den är vi inte rädda för. Detta underbara djur får mej bara att förundras och fascineras varje...
Svar
11
· Visningar
1 172
Senast: Sinsiew
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka