Björn och varg!!

Sv: Björn och varg!!

Jag har vart nära björn många gånger och även mött björn.
Detta har vart när jag vart ute till häst i skogen.

Fina djur men skygga.
De sticker när de hör en och allt som funnits kvar som bevis är färska spår.

Jag har sett björnar ett tiotal gånger, minns inte exakt. De är otroligt mäktiga djur!

Varg har jag sett vid två tillfällen, det är bland det häftigaste jag någonsin varit med om.

Fina djur men skygga.
De sticker när de hör en och allt som funnits kvar som bevis är färska spår.

Jag har upplevt björnar som ungefär.. Tvärt om.
Nyfikna liv som gärna tittar på håll och kanske tar något steg närmre för att vädra.

Jo Lodjur har jag sett oxå men det var många många år sedan! Fast jag har sett dom i skogen. Inte i en förort!

Jag var i en skog. Grejen med förorter är att de ofta ligger i /väldigt nära stora skogsområden. Angered ligger nära en jättstort naturreservat.

De sköt ett lodjur med ungar där sådär 10-15 år senare, som förlorat sin skygghet

Okej! Det kan ju bli lite fel med djur sådär när dom förlorar skyggheten. Det har ju spekulerats om björnarna här skulle vara utsläppta från tex Orsa Björnpark eftersom dom inte visade samma skygghet som en vild björn. Men jagv et inte har inte fått se nån än.
Tror dom har sagt nå liknande om vargarna här oxå...att dom varit utsläppt från en djurpark!

Det har ju spekulerats om björnarna här skulle vara utsläppta från tex Orsa Björnpark eftersom dom inte visade samma skygghet som en vild björn. Men jagv et inte har inte fått se nån än.
Tror dom har sagt nå liknande om vargarna här oxå...att dom varit utsläppt från en djurpark!
Varför i hela friden skulle djurparker hålla på och släppa ut sina djur för? Nonsens.

KL

Har mött en björn när jag varit ute och ridit för ett par år sedan uppåt landet.
Den var bara dryga 20 meter bort och ställde sig på bakbenen och sniffade lite överraskat.
Sedan lät den sådär.. uhm.. "brum brum" och traskade iväg i skogen.:angel:

Hästen spände näsborrar och nacke och stirrade, men blev inte rädd eller så, hon lunkade glatt vidare efteråt.

Varg har jag sett då och då när jag vart hos mormor som tidigare bodde i bullaren. Vi har ett kort där hos henne på ett par vargar som fäller en älg, kanske kan be henne skicka det så jag kan scanna, det är rätt tufft!

KL

Har mött en björn när jag varit ute och ridit för ett par år sedan uppåt landet.
Den var bara dryga 20 meter bort och ställde sig på bakbenen och sniffade lite överraskat.
Sedan lät den sådär.. uhm.. "brum brum" och traskade iväg i skogen.:angel:

Hästen spände näsborrar och nacke och stirrade, men blev inte rädd eller så, hon lunkade glatt vidare efteråt.

Varg har jag sett då och då när jag vart hos mormor som tidigare bodde i bullaren. Vi har ett kort där hos henne på ett par vargar som fäller en älg, kanske kan be henne skicka det så jag kan scanna, det är rätt tufft!

Det kortet skulle va kul att se!

:D Sant

Har inte bott där på några år men detta måste ha vart sommaren 2004. Möjligen 2003, minnet sviker.
Det var en herrans massa björnar i skogarna då jämfört med tidiga år.
Visserligen tillbringade jag timmar ute i skogarna varje dag men även folk som bara åkt ut för att fiska etc fick se björn.

Knappast troligt..

Däremot är söltjurar rätt korkade nu i brunsttider, men så är väl de flesta varelser av manligt kön när de har parning i skallen :angel:

http://video.google.com/videoplay?docid=-1021152996733905968

Är det älgar som knorrar? Har för mig dom tjuter lite vid betäckningstider, men dom kanske knorrar? Vad tusan har jag annars hört förut :o Haha
Häftigt film iaf :D

Mött på många älgar själv när man varit ute och ridit varav en gång med en kompis då vi travade rakt in i en flock med älgar, och dom är inte direkt flockdjur. Tror de var 4-5st.

Sedan Ko + kalv två ggr, en gång på långt avstånd sedan en gång (i vintras) bara med 4m avstånd, vi stod och kolla på varandra en låång stund. Tills vi gav oss för det regna :p Och jag har fasen aldrig kameran med mig vid dessa tillfällen, surt!

Har bara sett varg några gånger och ena gången bara på några meter från mig .Vargen verkade inte rädd alls .Björn har jag varit så nära som 10 meter men såg den inte för den gick bakom ryggen på mig då jag satt och lockade på bock.Trodde det var en bock som var nära där jag hörde kvistar brytas bakom min rygg så jag satt helt stilla utan att röra en fena för jag var sugen på en bock men sedan kom kompisen ner och sa att han sett en björn och vi bakspårade och det visar sig att 10 meter bakom mig hade den gått så hade jag vänt på huvudet så hade jag sett den ganska fint ..Fast lika bra att jag inte gjorde det .så har jag sett några örnar .En kungsörn för några veckor sedan järv har jag åxo sett

För ca 30 år sedan såg jag en björn luffsa långt ner på en lägda , var vid 01 tiden på natten.
För ca 10 år sedan gick en björn bredvid mitt elstängsel över gården ca 5 meter från köksfönstret upp till vägen välte soptunnorna och sedan tillbaks samma väg, hästarna fick sova inne en period sedan.
För fem år sedan var jag på väg hem från jobbet vid 14 tiden och fick nita för strax framför bilen kom en hona med tre ungar i full fart, den chocken satt i länge , det var 1,5 km hemifrån.
Bor i östra Jämtland. har ganska många grannar nära inpå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 096
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar