Björn äter hästhuvud - Skansen.

Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag har ingen respekt för folk som tycker att det är ok att kasta ett hästhuvud till björnarna på skansen att leka med. Man visar respekt för sina avlivade djur! Vill man ge det som djurmat så styckar man upp köttet så att det är kött och inte identifierbara ponnysar! Återigen skäms!!!
Fast du har ju uppenbarligen missat hela poängen i att ge hela djur i rovdjurshägn.

Först och främst är hästhuvudet inte ditlagt för att leka med.

Sen är det så att djur i bur behöver aktivering och berikning. Våra hundar hemma tar vi promenader med, vi tränar med de, de får hänga med på saker och de aktiveras. Samma sak med hästarna. De rids och får daglig utevistelse för att göra deras liv i fångenskap lite bättre. Samma med andra djur. De flesta med fåglar i bur låter dem flyga runt i bostaden ett par timmar då och då. Osv, osv.

Djur på djurpark är det ännu viktigare att de får aktivering och berikning, just eftersom de faktiskt inte kommer ut någonstans. De får inte se någonting annat än just sitt hägn. Där är det jätteviktigt för djurens mentala välbefinnande att det händer någonting mer än att ligga på en kudde och få allting serverat. Så hästkropparna är först och främst mat. Det ska vara en grej att få mat just eftersom det händer så lite annars. Och den maten man får ska man jobba lite med, inte bara få serverat. Det handlar inte om att björnarna ska leka med hästen, det handlar om att maten som serveras inte bara ska ge näring - det ska ge mental stimulans också!

Se bara på hundarna när man ger de ett märgben. De kan pilla och trixa med det där benet i flera timmar - vilket de aldrig hade gjort med torrfodret eller en köttbit. Köttbiten sväljs av hundarna nästan hel och torrfodret tuggar de väl på lite mer. Men ett märgben räcker ju hur länge som helst eftersom hunden aktiveras av det också.

Ja men det skulle ju vara upp till hundägaren då. Som hästägare har du ju den makten. Vill du inte att din häst skall bli rovdjursföda när den dör så kan du ju säga nej till det.

Och om jag hade avlivat en häst som jag vet skulle till en djurpark så skulle inte jag tagit med min son dit direkt efter.

Jag tror aldrig det skulle bli godkänt att mata djuren med hund.

Jag tycker det är respektlöst mot djuret som gett sitt liv för att någon annan ska få mat att förneka vad det är och dess existens genom att stycka upp det i oigenkännliga bitar. Så nej, jag skäms inte och tänker inte skämmas för att jag anser att det är bra att man tar tillvara på alla delar av djuret.

Jag förstår inte skillnaden. Varför ska man skämmas om men donerar sin häst till en djurpark där den kan få komma till nytta både som föda och miljöberikning? Men jag ska inte skämmas om min häst styckas upp och används som föda till samma djur, men då som betydligt mindre miljöberikning. Förklara gärna skillnaden så att jag förstår.

Vad menar du med miljöberikning?

Egentligen vet jag faktiskt inte om jag tycker att vi ska ha stora rovdjur på djurparker överhuvudtaget iom att de inte har ngn möjlighet till att jaga vilket jag tror är oerhört viktigt för deras välbefinnande mentalt och fysiskt och då inte enbart sett till näringsintag.

Det bästa vore väl om vi kunde ha tillräckligt stora hägn alt ha ett "jakthägn" där de ibland fick ett bytesdjur att nedlägga.

Senast ändrad:

Man ska inte kasta ner några djurdelar! Man matar med köttstycken! Det är inte naturligt för björnar att leka med avhuggna hästhuvuden! Det är morbit och respektlöst. Jag som jägare skulle aldrig kasta ett älghuvud till mina hundar!!! Skärp er!

Håller med övriga som kommenterat dina inlägg. Jag tycker det är jättebra att björnar får leka/äta hela djur eller delar. Jag älskar min häst högt men kan mycket väl tänka mej att skänka henne till skansen den dag det är dags. Med detta i åtanke oxå.
Djur får inte uppstyckade delar i det vilda. Att försöka så gott det går att få dem att leva så är bara plus från min sida.

För mej i hjärtat känns det inte som något skillnad om personalen styckar upp min häst och ger till björnen eller om björnen själv gör det. Om björnen själv mår bättre av att få göra det själv så tycker jag nog det är bättre.

Delvis kl
Men vad jag tycker det hela hade kunnat skötas bättre. Jag vill inte se vilda djur äta andra djur. Speciellt inte ett huvud av något djur. Jag tittar inte på tv program med liknande innehåll. Gör jag det byter jag kanal.

Som åtgärd kan de väl varna med en skylt där det står att vissa tider äter björnen och då kan liknande djurdelar förekomma. Så kan den som tycker det är motbjudande välja att gå vidare. Den som vill att deras barn ska se dylikt kan stanna och då förklara hur det är. Jag anser inte att något är fel. De flesta känner sina barn och vet om barnet är moget för att bevittna något dylikt.

Egentligen vet jag faktiskt inte om jag tycker att vi ska ha stora rovdjur på djurparker överhuvudtaget iom att de inte har ngn möjlighet till att jaga vilket jag tror är oerhört viktigt för deras välbefinnande mentalt och fysiskt och då inte enbart sett till näringsintag.

Det bästa vore väl om vi kunde ha tillräckligt stora hägn alt ha ett "jakthägn" där de ibland fick ett bytesdjur att nedlägga.

Då blir hägnen så stora att folk inte ser djuren. Inte bra för en djurpark.

Hur tror du att allmänheten hade reagerat då?

Hahaha inte särskilt väl alls!:D

Men det behöver ju inte göras när allmänheten är där.

Men jag personligen hade önskat att de hade den möjligheten då jag tycker det är djurplågeri att inte låta dem få jaga.

-TomasN ja det är ju så.

Senast ändrad:

Det räknas som miljöberikning då det tar längre tid för djuren att äta upp, de rovdjur som lever i flock t.ex. lejon får även mer utrymme för flockdynamik odyl.
I dagens djurparkshållning så försöker man så mycket som möjligt efterlikna djurens naturliga sätt att söka föda. Att kasta in levande djur till rovdjuren är inte tillåtet enligt djurskyddslagen.

Jag håller också med om att det är tveksamt att hålla djur i djurpark, speciellt många av de stora rovdjuren som normalt strövar över stora områden.

Det skulle inte heller vara tillåtet enligt svensk djurskyddslagstiftning att erbjuda rovdjuren levande bytesdjur. ;)

Man kan få dispens för fisk, men i övrigt får man inte fodra med levande ryggradsdjur.

Men matade de inte djur på Kolmården med en levande get? Eller har jag drömt det?

Det känns sjukt drygt att skriva det men ja det har du nog drömt. :p

Man ska inte kasta ner några djurdelar! Man matar med köttstycken! Det är inte naturligt för björnar att leka med avhuggna hästhuvuden! Det är morbit och respektlöst. Jag som jägare skulle aldrig kasta ett älghuvud till mina hundar!!! Skärp er!

Du kanske borde prova? Jag vet om många hundar dom uppskattar dn måltid med fårhuvud eller vildsvinshuvud.

Det hade verkligen varit djurplågeri mot bytesdjuren. :crazy:

I Langedrag, Norge, så matas rovdjuren inför publik. De får diverse delar av djur, bland annat kunde man se en getklöv. Det springer runt lösa getter i parken som är sociala och kelar med barnen, därför var det kanske inte så lyckat att man såg klöven. Ett av barnen frågade djurskötaren vad det var för djur som lodjuret åt, man såg att barnet stirrade på klöven. Skötaren svarade "eeh, ren!".

Om de får hela kroppar istället för uppstyckat?
Det kan jag förstå men just huvudet kanske man kan undvika?

Vi såg ju djurdelar när vi var på Kolmården men inga hästhuvuden. Låg lite ben med klövar på etc.
Mina barn har inga problem med det..

När man pratar om det här så får det mig alltid att minnas när jag var liten och vi var ute och fiskade.. De fick lägga fisken i en spann med vatten och de fick rensa den men inte döda den:D

För mig blir det lite samma sak när rovdjuren inte får lov att nedlägga ngr byten själva.

Det blir lite moment 22 då det bryter mot djurskyddet och utsätter bytesdjuret för lidande men hur går det till i naturen?

Det är faktiskt lite dubbelmoral kan jag tycka..

Här skriver man att det är det naturliga och det ska folk tåla att se men när man sen skriver att nåväl då borde det väl isf vara all in nej då bryter det mot djurskydddet?

Så rent krasst så skulle man kanske kunna skippa hästhuvuden, barnen överlever nog ändå med att gå i ovetskap om att det är just en ponny med gräddvit man som björnen eller tigern mumsar på.

Senast ändrad:

Haha! Fan var helt övertygad om att det var en tråd om det på Buke, att de matat med en get och det blev värsta ramaskriet.

Snacka om att det gått för långt när man drömmer om och hittar på egna buketrådar... :p

Haha! Fan var helt övertygad om att det var en tråd om det på Buke, att de matat med en get och det blev värsta ramaskriet.

Snacka om att det gått för långt när man drömmer om och hittar på egna buketrådar... :p

Hahaha:D:D
Som det kan bli

Så rent krasst så skulle man kanske kunna skippa hästhuvuden, barnen överlever nog ändå med att gå i ovetskap om att det är just en ponny med gräddvit man som björnen eller tigern mumsar på.
Fast då gör man ju utfodringen till någonting som är nöje för oss människor som inte tittar på, istället för att ha djurens bästa i åtanke.

Att ta av huvudet för mig innebär att man avpersonifierar kroppen. Och där hamnar jag i samma läge som några andra i tråden, att det är elakt mot djuret att inte värdesätta det mer. Att avpersonifiera hästen gör att det är okej att fodra med den, men inte okej när man ser huvudet? Snacka om att göra hästen till ett köttstycke istället för att se att den fick ett sista uppdrag att göra livet för björnarna lite bättre.

Vi håller ju inte djur i djurpark för djurens skull utan för människors skull. Av den anledningen är det extra viktigt att se till så att djuren har det så bra som möjligt. Det innebär också att vi människor får kompromissa bort bubblan vi lever i och se verkligheten för vad den är.

Kl

Har inte läst hela tråden

Men tyvärr är det så att folk inte vill inse vad kött är. Det kommer från affären. Punkt.
Jätte bra att björnen fick huvudet, för hans skull, men folk vill inte se sånt.
Jag har själv vart med och lagt in en halv häst (bakdelen) till ett gäng vargar, men där djurparks besökarna inte kunde se. Det kunde jag förstå.

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka