Björn äter hästhuvud - Skansen.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Läste på Aftonbladet nu, blivit ramaskri efter att besökare sett hur en Björn tuggar i sig ett hästhuvud.

Är det bara jag som inte lyftet på ögonbrynen och blir helt hysterisk? Jag tycker det är bra att djuren får utlopp för sina naturliga beteende och får äta hela slaktavfall.

Jag skulle utan problem kunna låta björnar eller andra rovdjur äta upp min döda häst. Tycker dessutom det är bra om barn får veta att djur äter andra djur och inte uppstyckade fina köttbitar i naturen.

Är det fel av Skansen att utsätta sina besökare för detta?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17354921.ab
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker att de överreagerar!

Poängen med att gå på Skansen är ju att man får se vilda djur man annars inte skulle sett. Och i det ingår också att få se när de äter. Jag tycker faktiskt inte alls att det var så farligt, men jag vet många människor som är jättekänsliga. Jag vet till och med många köttätare som aldrig hade dödat, flått och styckat ett djur eftersom de tycker att det är synd om djuret. De vill bara köpa kött färdigt i förpackningen i mataffären. Snacka om att välja att leva i en bubbla!
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker att det är jättebra att avlivade djur kommer till användning.
Däremot kan jag nog kanske anse att man borde kunna undvika att lägga ut hästhuvud så att allmänheten kan se dem, för det är ju ändå ganska många som älskar hästar och risken för negativa reaktioner är ganska stor.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Men va fasen, de lever inte enbart på blåbär. Vilket hyckleri, man vill se björn men inte veta hur/vad de lever av. Snart måste de väl göra alla djuren rumsrena också, det är säkert någon som kommer reagera på att något djur ställer sig och skiter.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Ibland blir man rätt trött...

Åhnej, det kom BLOD! Och hästen hade lugg! :eek:

Där jag jobbar fodrar vi bland annat med dagsgamla kycklingar "åhhhh stackars kycklingar" hör man ibland då. Jag har däremot aldrig hört "stackars fisken" när vi matar med hela fiskar.
Samma med ko vs hästkött, nöt/kokött reagerar ingen på, men hästkött kan man få reaktioner på.


Jag kan dock förstå att just huvuden ser läskigt ut, oavsett om det varit en ko, häst eller gris. Men att gå därifrån till att tycka att Skansen är så hemska att man behövde lämna parken och ringa Aftonbladet är steget långt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag ser inget fel i det, nej, men jag hade absolut inte velat se det. Hade jag varit där och sett det hade jag förmodligen blivit illa berörd.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

Fast som mamma kan jag förstå reaktionerna , att man kanske inte vill förklara för sin 4,5 åring varför nalle äter ponnyhuvud.


Som vuxen människa ser jag dock inget problem med det.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Min äldsta visste redan som 3 åring att djur äter andra djur i naturen, och har begravt döda harar som Gladorna släppt på gödselstacken etc. Vad är det farliga? Små barn är inte dumma, utan förstår väldigt lätt hur allt fungerar - eftersom dom ännu inte lärt sig att se saker så vi vuxna.

Jag hade personligen tyckt att det var helt okej att se, man betalar ju för att få se vilda djur..
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Jag tycker absolut det är okej att skänka döda hästar till dom osv men nej, jag hade inte velat stå och titta på trots att jag mycket väl vet om vad dom äter. Hade dock kunnat se på när dom äter kött men att just se att det är en häst..näe..jag tror jag känner för mycket för hästar för att kunna se sånt. Likadant så slår jag av tv:n när det är olika djurprogram där lejon dödar andra djur osv, jag vet vad dom lever på men nej, jag vill inte titta på.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

I mitt jobb har jag märkt att de mindre barnen är de som nog är bäst på att förstå hur saker och ting hänger ihop! Det är inte förrän de blir äldre som de tycker att det är synd om djuren som ska bli mat.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Du hann före mig:-)
Jag håller helt med. Björnar äter kött. Gå till leksaksaffären om ni vill titta på gosedjur
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Töntigt!

Det är hela min reaktion. Skansen har en viltvårdande, bevarande och utbildande funktion och då ingår det att rovdjur äter andra djur. Barn tar inte illa vid sig innan vi lär dem att göra det. Själv har jag sett hur slakt går till sedan jag lärde mig gå och det är knget dramatiskt för mig. Föräldrarna borde ta tillfället i akt att utbilda barnen istället för att görskräckt släpa dem därifrån. Typiskt tecken på att vi främjat oss för mycket från naturen.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

kl

Fast som mamma kan jag förstå reaktionerna , att man kanske inte vill förklara för sin 4,5 åring varför nalle äter ponnyhuvud.


Som vuxen människa ser jag dock inget problem med det.

Varför vill du inte förklara det? Min grabb började fråga varifrån kött kom ifrån vid kanske 3 års ålder och vi har aldrig hymlat om det. Katterna här hemma äter kött och köttben så grabben har sett mig stycka kyckling och kanin (med huvud) samt sedan sett katterna mumsa i sig delarna. Väldigt odramatiskt faktiskt.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Ja, jag kan tycka att det är fel att besökare utan förvarning får se ett hästhuvud i käftarna på en hungrig björn.

Jag kan mycket väl tänka mig att donera mina hästar till rovdjur då jag hellre ser att de kommer till användning än bara destrueras eller grävs ner om de inte slaktas, men jag tycker det är väl magstarkt att en djurparksbesökare i varierad ålder inte ska få välja om de vill se matningen eller inte utan helt oförberedd se en död häst ätas upp.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Fast det är ju en djurpark och då borde man rimligtvis förvänta sig att djuren matas.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Det är så fruktansvärt kontraproduktivt det här med att skydda barn från allt som har med döden att göra. Bättre att avdramatisera och förklara istälet för att göra det till en stor och läskig sak som man dessutom inte förstår. Viss att det kan se lite läskigt ut med ett huvud men då får man väl vara en så god förälder att man förklarar för sina barn istället för att riskera att skrämma dem genom att förskräckt hasta därifrån. Det enda problemet jag kan se är att det inte är så lämpligt med just ett hästhuvud om någon skulle känna igen just den hästen.

Sen är det väl bra om det finns personal att fråga och att de kan förklara det som en del föräldrar inte klarar av. Att informera och utbilda allmänheten (och då framförallt barn med rädda föräldrar :D) var en av mina roligaste arbetsuppgifter när jag jobbade som djurvårdare.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Matningar brukar annars vara ett väldigt populärt inslag i djurparkerna, speciellt rovdjursmatningar.


(Fast återigen kan jag förstå att huvuden känns obehagligt.)
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Trött på att man ska behöva censurera kött bara för att behaga allas ögon.
 
Sv: Björn äter hästhuvud - Skansen.

Bra att ungarna lär sig hur naturen fungerar :)

Påminner om en gång då jag på jobbet återfyllde en grav efter en gravsättning. Några anhöriga kom och tittade på. En av dem hade med sig en liten grabb i fem-årsåldern. Jag varnade då pappan för att i den jorden vi återfyllde med kan det av förklarliga skäl (familjegrav) finnas benknotor kvar från tidigare begravda, och om han inte ville att grabben skulle se det kanske de skulle titta på något annat. Pappan var hel-cool och tyckte att det var bra att grabben fick se hur det verkligen funkar.
Sunt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tycker ni föräldrar om att barn får rovdjur äta andra djur? Och att man förklarar för barnen vart kött kommer ifrån? Läste en...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 223
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp