Bjartur Fra Egilsstödum

fettso

Trådstartare
Hm har ju betäckt mitt sto med honom, hon har idag förresten gått 58 dygn!!

Om ngn har en ridbild på honom eller video eller bilder övht, vill ni lägga ut det här så vore det jättesnällt!!!:bow:

Det slog mig nämligen att jag aldrig sett några ridbilder på honom...Har endast sett honom på "avklädda" bilder i hagen samt
IRL i hagen.

Vill även se fler avkommor från honom än vad som finns på islandshingstar.se

Sv: Bjartur Fra Egilsstödum

Ngn som sett honom riden??Finns han med på någon hingstvideo/visning??

Är det ingen som vet någonstans jag kan hitta bilder??Eller ngt??

Inga svar, så tydligen är han helt okänd då och utan avkommor.

Är han aldrig visad??Konstigt att han är godkänd då, mailade ägarna där jag betäckt henne och inget svar- dåligt tycker jag.

Han visades 1993 och det finns en ridbild i tidningen Islandshästen nr 3 1993.
Jag har bilder på avkommor i mitt fotoalbum. Du får komma hit och titta. :)

Jag och säkert många andra har massor av bilder, men det var långt före den digitala tidsåldern så de är du vet på *papper* :p

Sedan tävlades inte Bjartur mer än någon säsong (mindre framgångsrikt) så det finns inte så mkt ridbilder på honom.

Men han var en bra ridhäst med flott tölt. Traven på bana var väl inte den säkraste alla gånger och han har lite för mycket hals på undersidan för att helt komma till sin rätt i grundgångarternas tävlingsform.

Ägarna har inte satsat på att matcha honom maximalt för tävling heller utan mest bara avlat på honom.

Avkomman Djarfur från Kaggestorp är bland det läckraste jag ridit dock. Sååååå mycket power och aktion :love: på ett "rått" sätt, inte så där "dressyrfjantigt" direkt :cool:

Googla på "Bjartur frá Egilsstödum" på bildsök så får du upp ett par avkommor iaf.

KL

Hittade tyvärr inga ridbilder på Bjartur, men några på hans avkommor i alla fall =)

bjartur.jpg

Här är några avkommor

Strákur från Kaggestorp
strakur2007-1.jpg

Laufi frá Kollaleiru
laufi.jpg

Stelpa
stelpa.jpg

Djarfur från Kaggestorp
djarfur_b.jpg

Tack, antar att det är mkt mkt längesedan som Bjartur visades, kanske omöjligt att få tag på ridbilder på honom.

Jag har också en avkomma efter Bjartur. Iringur från kaggestorp. Han har jag köpt alldeles nyligen, och han är jättefin!
På borkas islandshästar har hon 2 avkommor efter Bjartur som jag har sett "in action" och det är två superfina hästar!
Jag skulle kunna tänka mig att betäcka mitt sto med Bjartur, och få en till avkomma efter han. Bjartur verkar nerdärva till sina avkommor en otrolig lätthet för tölt och en massa aktion!
Min häst är helbror till strákur från kaggestorp, samt stelpa.

Har du nån bild?:)Ser fram emot fölis nästa år!!:bump:
Vad är det för färg?Mkh?på din häst??

Min är fuxskäck. Om du går in på www.kaggestorpsislandshastar.se, deras hemsida, så hittar du bild på Iringur, både på "Hästar till salu" och under fotogalleriet "valacker/hingstar" (eller nåt sånt).
Han är en ganska liten maskin, c.a 137 i mankhöjd. Men har ser dock större ut, han har ärft sin pappas "maffighet" och är ganska bred över bogen, men en bred "hingsthals/nacke" Mycket läcker utseendesmässigt! Han ska börjas tävlas nästa år, och tills dess ska han tränas upp! Ser fram emot det.
Han är otroligt cool och stabil, han är inte rädd för någonting, och är otroligt lydig vad än gäller. En gott psyke. Dock är han lite hingstig p g a sen kastrering, men det ser jag kanske mer som positivt, då han har kvar sin hingtutstrålning! Han har en massa man och pannlugg;)
Han är visad som 4-åring, dock var han nog lite för "bebis" ännu då, för det gick inte så jättebra på bedömningen. Men en otroligt fin blivande tävlingshäst är han!

Han är visad som 4-åring, dock var han nog lite för "bebis" ännu då, för det gick inte så jättebra på bedömningen. Men en otroligt fin blivande tävlingshäst är han!

Jag såg honom då.

Han är ett typexempel på att avel och sport har olika inriktning.

På en avelsbedömning ska gångarterna vara stabila och SNABBA.

En lovande tävlingshäst har som 4-åring sällan detta utan istället svårt att balansera sina stora rörelser till 100%. Man SKA inte ha forcerat fram ökat tempo hos hästar med så mkt aktion, det ger bakslag senare.

Han GICK bra på bedömningen på så vis att man såg hur mkt talang han hade men avelsmålet är inte en lovande fyrgångstävlingshäst.

Vad spännande att du såg honom! Jag fick faktiskt låna med mig videon från visningen från dom som jag köpte han ifrån. Han är ju en femgångare, men kan nog fungera bra som en fyrgångshäst också! Jag ska iaf, när han börjar komma i kondition och fått lite mera balans och stabilitet i sina gångarter, försöka mig på passen med honom, så far man väl avgöra utifrån det, om den är värd att fortsätta utveckla på honom:) Han har lite problem med balansen, framförallt i traven, men det är bara träningssak!

Varför han har obalans är för att han inte blivit riden så mycket sista tiden hos de förra ägarna. Så han är otroligt muskelfattig och ganska rund och go. Men det tar sig nog ganska snabbt för honom:bump:

Jag tycker du ska rida honom som fyrgångare. Länge.

Han är obalanserad för att han har stora rörelser helt enkelt. Mycket vingligare!!

Att ta fram pass innan du har säkra gångarter för övrigt och både hög aktion/obalans är mycket vanskligt med stor skaderisk.

Och satsar du på tempo (pass är ju "bara" fart och sträck) istället för stabilitet och lyft riskerar du att tappa hans häftiga aktion och kanske ha svårt att hitta bra ökad tölt.

Lär av de misstag som gjordes med hans pappa :idea:

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Avel Kan börja med att tillägga att det här är ingen korsning som kommer att ske i första taget utan jag är bara allmänt intresserad då jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 752
Senast: CillaW
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 847
Senast: sambaengi
·
Ridning Jag har aldrig tränat för ngn akademisk tränare, aldrig sett ngn rida akademiskt irl och inte ens pratat med ngn som rider akademiskt...
Svar
19
· Visningar
1 869
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Olja till häst ?