Biverkningar på Grönläppad Mussla

toughcookie

Trådstartare
Jag fick en burk Grönläppad mussla och tänkte att det kan jag ju ge till hundarna, de börjar ju båda komma upp lite i åren och den ena har en del problem med lederna.

Efter ett par dagar fick boxern nässelutslag och jag trodde det var en reaktion på schampot jag tvättat honom med någon dag tidigare.
Nu satt jag och pillade på schäfern som jag också upplevt varit lite kliig ett par dagar och då hittar jag en hel del små krustor på henne också och då slog det mig att det kanske skulle kunna vara en reaktion på musslan.
Det är det enda som är ändrat för båda hundarna, inget nytt godis eller liknande. De har fått ungefär halva rekommenderade dosen.

Så, är det någon som haft biverkningar på Grönläppad mussla?

Du har inte överdoserat eller så?
Har inte gett det separat men det finns som ingrediens i vårat foder och ingen hund har reagerat negativt på fodret, tvärt om.

Du har inte överdoserat eller så?
Har inte gett det separat men det finns som ingrediens i vårat foder och ingen hund har reagerat negativt på fodret, tvärt om.
Enligt inlägget hälften av rekommenderad dos. Vad gäller ledtillsatser som finns i en del hundfoder är det bara försäljningsargument eftersom halterna är så låga att de inte har någon effekt på hundens leder.
Klåda och nässelutslag, kan det inte handla om allergi? Ren gissning på rak arm, alltså.
Min första tanke oxå.

Klåda och nässelutslag, kan det inte handla om allergi? Ren gissning på rak arm, alltså.

Jo, det kan det absolut men på båda? Hade det bara varit boxern hade jag inte tvekat när jag väl kom på att det skulle kunna vara musslan som spökade men då hade det varit troligare med schampot jag använde. Han är synnerligen osund och har besvär med det mesta.

Schäfern är inte tvättad med det schampot utan den enda gemensamma nämnaren är just tillskottet. Nu kommer jag ju inte ge det mer just nu iallafall.

Enligt inlägget hälften av rekommenderad dos. Vad gäller ledtillsatser som finns i en del hundfoder är det bara försäljningsargument eftersom halterna är så låga att de inte har någon effekt på hundens leder.

Min första tanke oxå.

Absolut och jag fick som sagt burken av en kompis vars hund vägrade att äta det. Annars är jag mycket restrektiv med tillskott till både hund och häst.

Det har inte gått ut då? Eller förvarats dåligt?
Den var alldeles nyköpt utav henne men jag har inte kollat datum. Hur den har förvarats vet jag inte men den var torr och fin.

Äsch, det kan ju vara precis vad som helst men jag hade ju hoppats att det skulle vara massor med folk/hundar som hade fått reaktioner på musslan så jag skulle kunna sluta leta orsak.

Den var alldeles nyköpt utav henne men jag har inte kollat datum. Hur den har förvarats vet jag inte men den var torr och fin.

Äsch, det kan ju vara precis vad som helst men jag hade ju hoppats att det skulle vara massor med folk/hundar som hade fått reaktioner på musslan så jag skulle kunna sluta leta orsak.

Nej, jag har aldrig hört talas om det (inte för att det säger så mycket :D) så jag blir klurig jag med. :laugh:

....men oddsen för att båda hundarna är skaldjurallergiker? Då har man otur :crazy:

Ja, jag hade som sagt inte reagerat speciellt om det bara var boxern, han har ju lite hud och kliproblem över lag.
Något är det men nu är båda besvärsfria så jag ger f-n i att ge musslan och återkommer det inte tror jag att det är den och återkommer det får jag fundera vidare.

De har inte varit ute i konstiga marker och sprungit, jag har inte bytt tvätt eller sköljmedel eller något annat jag kan komma på skulle vara annorlunda.

Min gamling har inte haft några biverkningar på grönläppad mussla, även om han är allergisk emot vissa saker (damm, midd, lax och ris(!))... Han har ätit det i ungefär en vecka, i rekommenderad dos för sin storlek (30 kg).

Det behöver ju dock inte vara själva musslan dom reagerar på, det kan även vara andra tillsatser i tillskottet som gett reaktionen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 464
Senast: TinyWiny
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka