Bitmärken på kroppen efter hagvistelse

Sv: Bitmärken på kroppen efter hagvistelse

Om det inte hade varit för hagstorleken (oavsett om den stämmer eller inte, nu menar jag stoor hage v.s. liten eller ganska liten) så hade jag nog inte tagit så hårt på det.
För hästar kan vara lite våldsamma av sig när de "busar", till en viss gräns, märker man att en häst blir mobbad och inte trivts skulle jag ha flyttat den.

Tänker dock på mitt varmblod som gick ihop med ett snällt ganska ranglågt sto, en halvranghög halvblodsvalack (unghäst) och min extremt ranghöga kallblodsvalack, varmblodet själv var också halv-ranghögt.
Den har ALDRIG tidigare såvitt jag kan minnas haft bitmärken och sparksår, men nu hade den det. Varför? För att den skulle utmana och peppa kallblodet till att leka, och för att den lekte med unghästen. Varmblodet såg ut som en hackkyckling fysiskt sett när den i själva verket inte var en hackkyckling utan ville leka och utmana "fel" hästar! :p

Om det inte hade varit för hagstorleken (oavsett om den stämmer eller inte, nu menar jag stoor hage v.s. liten eller ganska liten) så hade jag nog inte tagit så hårt på det.
För hästar kan vara lite våldsamma av sig när de "busar", till en viss gräns, märker man att en häst blir mobbad och inte trivts skulle jag ha flyttat den.

Tänker dock på mitt varmblod som gick ihop med ett snällt ganska ranglågt sto, en halvranghög halvblodsvalack (unghäst) och min extremt ranghöga kallblodsvalack, varmblodet själv var också halv-ranghögt.
Den har ALDRIG tidigare såvitt jag kan minnas haft bitmärken och sparksår, men nu hade den det. Varför? För att den skulle utmana och peppa kallblodet till att leka, och för att den lekte med unghästen. Varmblodet såg ut som en hackkyckling fysiskt sett när den i själva verket inte var en hackkyckling utan ville leka och utmana "fel" hästar! :p

Fast jag tycker att bitmärken på rumpan tyder på "jakt" inte lek då skadorna oftast sitter på hals/bog/manke, enl min erfarenhet dvs:p

Jag tror att hästar är som vi människor, vi tål inte vissa andra och de flesta andra kan vi vara tillsammans med. Jag misstänker att den ena hästen inte tål min häst och han har gaddat ihop sig med en av de andra och när de 2 är i hagen tillsammans är de tuffa.

De har gått ihop sedan i höstas och det är bara valacker. Vi blandar inte ston och valacker hos oss. Den äldsta är 19 år (det är hans kompis) och de andra två är 12 resp 8 år. Det är 12-åringen som verkar tycka sämst om min häst. Det är ingen jättehage de har. Vi har ju stallet söder om Sthlm och det finns inte så mycket mark. vi har delat upp alla hästar i fm resp em för att alla ska kunna få gå ut överhuvudtaget.

För det första fungerar hästar inte alls som människor. Hästar "gaddar inte ihop sig" eller är medvetet elaka mot varandra.

För det andra så verkar hästhållningen i ditt stall inte vara ok. Om man inte kan ha alla hästar i hage samtidigt så har man helt enkelt för många hästar i förhållande till markens storlek. Det finns ingen ursäkt till att ha det så utan det är helt och hållet resultatet av okunskap eller nonchalans för hästars behov.

Och en hage som är åtta gånger åtta meter, eller vad du uppskattar kunna vara så stort, skulle jag knappt släppa in EN häst i. Att mosa in tre eller fyra hästar på den ytan är att be om problem.

Fast jag tycker att bitmärken på rumpan tyder på "jakt" inte lek då skadorna oftast sitter på hals/bog/manke, enl min erfarenhet dvs:p

Vilket jag inte är så förånad över med tanke på en häst som i princip alltid varit ranghög i hagen och plötsligt förlorar kommandot och är "delad tvåa". Inte ville han ge sig frivilligt inte.
Jag har bildbevis på att det i själva verket var HAN som var värst, stegrade sig mot ledarhästen och vevade med framhovarna (för att han ville leka/utmana men kallblodet inte var så pigg på det), *klonk* sa det ibland då han träffade bogbladet! :crazy: men som sagt - tittade man bara på det fysiska och inte studerade hästarna i hagen med jämna mellanrum hade man garanterat trott att varmblodet med sina 6-7 bitsår på rumpa/rygg var hackkycklingen. För att bitsår syns mer än "blåmärken" och grimmor som plötsligt gått sönder eller satt i munnen, täcken som plötsligt var trasiga eller låg på marken... :angel:

Vilket jag inte är så förånad över med tanke på en häst som i princip alltid varit ranghög i hagen och plötsligt förlorar kommandot och är "delad tvåa". Inte ville han ge sig frivilligt inte.
Jag har bildbevis på att det i själva verket var HAN som var värst, stegrade sig mot ledarhästen och vevade med framhovarna (för att han ville leka/utmana men kallblodet inte var så pigg på det), *klonk* sa det ibland då han träffade bogbladet! :crazy: men som sagt - tittade man bara på det fysiska och inte studerade hästarna i hagen med jämna mellanrum hade man garanterat trott att varmblodet med sina 6-7 bitsår på rumpa/rygg var hackkycklingen. För att bitsår syns mer än "blåmärken" och grimmor som plötsligt gått sönder eller satt i munnen, täcken som plötsligt var trasiga eller låg på marken... :angel:

I see, ja ibland är dom luriga:)

Det behöver inte alls bero på att de inte tycker om honom.

Hagen kan vara för liten.
De kan råda tristess mellan hästarna varpå de utvecklar onaturliga beteenden.

Det kan också bero på att den hästen inte hittat sin plats ännu.

Hos oss har vi en åring, i en hage på ca 18 hektar. Ett tufft litet sto som inte flyttar sig i första taget, inte ens första gången hon kom in i hagen då mamma precis hade åkt därifrån och lämnat henne ensam för första gången i hennes liv. I övrigt i hagen finns 2 vuxna ston och 2 vuxna valacker. Min valack har varit högst i rang hittills sen hon kom. Detta sto är hemskt omtyckt. Hon har en valackbästis och en stobästis och någon av dem hänger nästan alltid med henne. De gosas, klias och betar tillsammans. Men hon har haft och har fortfarande, alltid bitmärken över rumpan. Nu har jag inte gjort någon mer grundlig observation men av det jag läser när jag är där så är hon helt enkelt bara lite uppnosig. Hon är ung och försöker hitta sin plats, än van att kunna bossa på mamma och testar helt enkelt hur långt hon kan gå. Inte att hon bråkar, men hon kan tex välja att nonchalera en avvisning från en ranghögre häst.

Det är sånt som går över med tiden.
Mycket, mycket sällan handlar det om att de inte tycker om den tredje individen.

Tack för ditt svar. Det gör mig lite lugnare. Imorgon kommer ju som sagt alla valacker att gå ihop i en stor gräshage så då kan han ju hitta andra kompisar. vi får se hur det blir i höst när de går i grushagen igen.
Jag har inte hunnit stega upp hagen men 8x8 är den inte. Den är mycket större.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar