Bitless bridle

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 752
S

Silly

Hur funkar det för er som använder det? Det verkar som att det är en logisk uppbyggnad på tränset, eftersom att man "trycker" hästen ditt den ska istället för att "dra". Men så började jag fundera lite, efetrsom remmarna som trycker dels går på undersidan av huvudet, finns det inte viss rik för att hästen går med högt huvud o på så sätt sänker ryggen? Vet inte om det låter rimligt men men.. :confused:

Sv: Bitless bridle

Min häst som tydligt visar vad han tycker om saker och ting tycker att det är ologiskt enbart när jag tar i två tyglar samtidigt (gammal inbiten "stoppsignal"), för när man tar i två tyglar så trycker det på nosen PLUS under nosen, så det blir nog väldigt fundersamt för hästen. Men det beror säkerligen på häst också. Ridgrimmor som används inom distans har samma ofiffiga lösning, d.v.s. att när man tar i två tyglar samtidigt uppstår tryck både på nosryggen och under käken.

Jag tycker inte att det har varit ett problem att rida min häst på det bettlösa, inte heller har han gått "ovan tygeln" i detta. Rent generellt sett så tycker jag; logiskt för att ställa hästen i huvud-nacke-hals men mindre logisk vid stannande hjälper.

Sv: Bitless bridle

Tycker Bitless Bridle har precis motsatt effekt! De hästar jag prövat på har blivit bekväma nästan omedelbart och "automatiskt" hamnat i en avslappnad form med fin överlinje. Upplever att man med bettlösa alternativ lättare lossar spänningar och hjälper hästen att använda sin rygg på rätt sätt. Men det krävs en del av ryttaren för att man ska få hästen riktigt uppmärksam!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 322
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 651
Senast: Ajda
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka