Biter tag i tyglen!

R

Rosabananer

Hoppas att tråden ligger rätt nu :o

Har ett litet problem med min ponny.. Det är så att när jag går med honom så biter han jämmt tag i tyglarna/ grimmskaftet, vad ska jag göra åt det ? :confused:
Han är givetvis genomkollad av både vet. och tandläkare och dom tyckte att allt såg bra ut ( okej, vet. påpekade att han var fet, men det har ju inte med saken att göra nu:p) Så det är inget sådant fel.
Har funderat om jag kan smörja på något som smakar illa, som inte skadar hästen när han få i sig det ?
Han har aldrig försökt att dra iväg eller så, han bara biter tag och sen går han och ser jättenöjd ut.:crazy:

Sv: Biter tag i tyglen!

Tillåt det inte.. Ta ut tygeln/grimskaftet ur munnen och ta bort hästens huvud från det. Upprepa det varje gång den gör det. Den fattar snart att det inte är ett önskvärt beteende.

Jo, men jag gör ju det men han fortsätter ändå :crazy:

Jag har samma problem. Har tagit lätt på det ett tag och tänkt att "det går över" men det har bara blivit värre. Han äter på ALLT. Eller, äter och äter, han tuggar inte på saker utan lyfter upp dem och håller dem sen stilla i munnen. (Hans tänder kommer snart att kollas, men det känns som att det här mer bara är en sjukt dålig vana.) Så nu har jag tagit tag i det, kör med ett bestämt "loss" samtidigt som jag tar/drar ut grejen ur munnen på honom. Har inte varit med om att behöva lära en häst "loss" innan, det känns som att han är en hund! Det är otroligt enerverande eftersom jag antar att detta bara funkar om jag är helt konsekvent - alltså står jag och säger "loss" till hästen typ tre gånger i minuten. SUCK!
Lycka till!

Tålamod, tålamod och tålamod!

Min ungponny var på samma vis som din ponny (ålder?)

Det enda jag gjort är att tillrättavisa honom VARJE gång han biter fast i det som hänger inom "stoppa in i munnen" håll, givit honom SKARP tillsägelse med rösten och liten sprätt på näsan och tagit ut det ur munnen.

Han har blivit MYCKET bättre men är inte riktigt att lita på ännu...

Att ta saker i munnen och bita på har varit dels lek för honom dels för att det gjort "ont" i munnen då han växlat tänder.

Har knutit upp grimskaft (flera) i boxen. Har även knutit fast en borste i ett grimskaft så han kan tugga bäst han vill, för att få det behovet tillfredsställt.

I hagen har han pinnar och stockar som han kan tugga och gnaga på.

Lycka till

( okej, vet. påpekade att han var fet, men det har ju inte med saken att göra nu:p)

Klart det har, häststackarn är ju hungrig :D

Skämt åsido - min är likadan. Det enda att göra är att vara konsekvent, aldrig tillåta det och ha mest tålamod i hela världen. Lycka till.

Han är 7 år, född 2002 :)

Har inte haft problem med det innan, det har kommit nu..
Men det låter som det bara är att kämpa på då..

Om det är grimskaft och tygel han biter tag i skulle det kanske gå att testa med sånt där man smörjer på boxväggar?
Kolla bara att det inte förstör lädret, men dte finns ju att spraya på täcken så att andra hästar ska låta bli dom, så det borde väl rimligtvis gå på skaft och tygel oxå?

Det kombinerat med "nej" borde väl åtgärda det ganska snabbt?

Har haft ett sådant som man kan stryka på manen på andra hästar då han envisades med att bita av en annan ponny ( utställningsponny:angel:) manen när dom busade. Men han brydde sig inte alls om detta utan fortsatte som vanligt :crazy:
Men jag får se om jag har något kvar och prova med det.
Tyglar går ju alltid att köpa nya, så de skiter jag i om de förstörs :p

Testa att lägga till ett "kommando" när du tar bort tygel/grimskaft. Efter mycket kämpande kan nu vår dam "spotta ut" :P Så fort hon tar något i munnen säger vi det, och hon släpper genast.

smörj det med lädertvål, då får din ponny inte fäste om det & annars är det bara att rycka ut tyglarna varje gång.. när din häst slutar så är belöning det bästa! godis eller bara en klapp på halsen? :)

Jag hade en häst som bet tag i tygeln när man red (långa tyglar).
Jag tog i tygeln och ledde ut så släppte han tygeln och "morrade" åt honom.
Till slut la han av med det och jag ska säga att hästen var 16 år när han höll på med det.

lädertvål hjälper ju inte, det har man alltid på tyglarna ändå. :p

min puttar också saker i munnen och suttar på dom, tex om man leder honom i tränset så vips är tygeln i munnen. tror det är väldigt svårt att plocka bort, säger alltid nej och tar ifrån honom tygeln men det verkar inte hjälpa, han gör det nästan omedvetet. försöker passa på att inte ge honom möjlighet att bita i dom helt enkelt, håller endast i ena tygeln så kommer den inte så nära munnen.

Men det är väl bara att säga åt honom?! Säg ”nej” med lite arg röst och gör han om det går du ta i mer och mer, inte skrika men ryt till så att han förstår att det är allvar. Jag är egentligen emot att slå hästen, speciellt i ansiktet, men ger han sig inte så daska till honom en gång. Om du säger åt honom gång på gång och han ändå gör om samma sak är väl det ett bevis på att han inte bryr sig om vad du säger, eller hur?
Klart att han inte gör så för att han har ont utan det är en dålig vana helt enkelt.
Sedan får du hålla lite koll på honom så att när han är på väg att ta tygeln in munnen igen säger du ”nej”. Överdriv gärna berömmet när han låter bli tygeln så att han känner sig lite duktig :)

Jag säger "loss" :D
Låter som att man håller på med en hund eller ngt :angel:

Haha, har faktiskt tänkt på det men trodde inte hästarna gick igenom sådana "faser" :o

Säger alltid åt han, bestämt, men säger "loss" ist.. Tror inte att det har att göra med att han inte lyssnar på mig för det märker jag i andra situationer att han gör, tror det är mer som med Cenaturs häst, det verkar som att han gör det omedvetet..
Trodde inte heller att han gör det pga att han har ont, ville bara påpeka att han är genomkollad av tandläkare och vet..
Ska tänka på att ge han så lite möjlighet att ta tag i den som möjligt och ge massamassa beröm när han låter bli den :)
Och givetvis fortsätta att säga åt honom och ta bort tyglen ur munnen..

:rofl: din tråd fick mig att minnas när jag skulle sätta på min häst grimma det första året i hans liv.
Man fick vara snabb som fan och dra den över huvudet på honom och man fick vara noga med att inget skulle nudda hans mun för då var det dragkamp som gällde.

Annars bet han precis som du sa i grimmskaft men han bet även i mina mössor och allt annat som kom i hans väg..typ mina bröst:eek:
Det gjorde ont som fan kan jag säga:crazy:

Aramis har nu äntligen slutat bita folk och annat...nu är han 6 år.
Sen hjälpte det inte hur mycket man än sa åt honom att inte bita.
Nöp jag honom i läppen när han högg tag i mina fingrar såg han bara till att bita fort som fan och sedan kuta där ifrån. :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka