Biter sig fast i bettet?????

W

Warmia

Har ett sto som är helt underbar på alla sätt, men har ett stort problem vid avtränsning. Hon biter fast i bettet och kastar sig bakåt, vad gör man?

Sv: Biter sig fast i bettet?????

kolla tänderna... enda gången jag sprungit på ett extremt sådant beteende så hade hästen väldiga tandproblem, i just det fallet såg hästen bokstavligt talat ut som om någon kastat in tänderna i hennes mun.

Så uteslutningsmetoden.. sådana beteenden är oftast ett "symptom" på något, ex. tandproblem, eller resultatet av en olycka. Har hon några dåliga erfarenheter av avtränsning?

Lycka till och jag hoppas att det löser sig... ta det väldigt lungt och stöd henne mkt i just den situationen, den hästen jag träffade på som kastade sig bakåt hjälpte det att "lirka" ut bettet ur munnen på så att det inte kom åt några tänder på vägen ut..

Sv: Biter sig fast i bettet?????

Håller med ovanstående.
Jag har sett många som tar tag i nackstycket och bara drar av tränset så bettet slår emot, eller tom fastnar på tänderna. Detta upplever hästarna som mycket obehaglgt, kan nog även göra ont.
Var försiktig när du tränsar av och låt henne släppa bettet själv innan du tar det i handen.
Prata lugnande och ge gärna nåt gott efter avtränsning.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 847
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 546
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 884
Senast: lirco11
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka