Biter på boxen

C

CindyLou

Min 4 åring biter på allt i boxen. På målat trä högt som lågt, drar tänderna på båtplyfan samt även de målade gallren. Har även haft någon annan häst här som börjat gnaga på trät som aldrig gjort det innan. fattas det ngt ämne,olat eller vad kan det vara?
han är lättläd, alldels för lätt lärd. Vi hade en häst här för två år sedan och direkt så lärde hon att man skulle bita på trä. Sedan var det en ponny här i vintras och vipps så lärde den att dra tänderna på båtplyfan.
Det är jättesvårt att hålla stallet helt!

Sv: Biter på boxen

Hur mkt grovfododer får hästen per dygn och hur många timmar står den inne?

Jag har också en 4 åring som mumsar inredning!!! I vårt fall är stallinredningen extra smaklig då det är en ombyggd gammal lagård med mycket gammalt virke som blir till lagom smulor när ett par hästtänder får köra loss! Försök att ställa hästen på halm om den inte redan har halm i sin box och ge mycket hö att pyssla med. Många timmar i hagen och lite lagom arbete. Jag tror verkligen inte att det är någon brist, alla hästar i stallet knaprar inredning lite då och då och att min unga spoling gör det lite extra bryr jag mig inte så mycket om.
En unghäst är ju pillig på allting, häromveckan pillade min häst så att vattenledningen sprang läck.........!

Rastlöshet skulle jag nog snarare säga.
Ge hästen mer att tugga på och ha den ute mer.

Vår lilla börjar tugga och gnaga så fort man binder upp henne. Det är ju såååå tråkigt att stå still :p

Min 4 åring biter på allt i boxen. På målat trä högt som lågt, drar tänderna på båtplyfan samt även de målade gallren. Har även haft någon annan häst här som börjat gnaga på trät som aldrig gjort det innan. fattas det ngt ämne,olat eller vad kan det vara?
han är lättläd, alldels för lätt lärd. Vi hade en häst här för två år sedan och direkt så lärde hon att man skulle bita på trä. Sedan var det en ponny här i vintras och vipps så lärde den att dra tänderna på båtplyfan.
Det är jättesvårt att hålla stallet helt!

NU tänker jag för en gång skull inte kommentera den primära orsaken till detta beteende (det finns andra som redan påpekat det) utan ge mig på den secundära lösningen..

Fick ta del av detta för så lite tid sedan som för snart mindre en 1 månad sedan. Lösningen är som vanligt jätte enkel och så enkel att vi människor har svårt att tänka i dom banorna. Man kan jämföra det med uppfinningen av gemet eller gummi bandet, ex ex...

Människan är som ofta påtalats väldigt ologisk i sitt tänkande och hur det förhåller sig i naturen..

Nå väl här är naturens lösnig,,, OBSERVERA ATT DENNA LÖSNING ÄR SECUNDÄRT!!! (Den har inget med lösningen på det primär traumat att göra.)

Man rengör stallet (vilket alla har insikt om att så ska ske årligen) målar om all boxinredning och i färgen tillsätter fin sand ( grovlek ca 1-3 mm) .

Det finns ingen häst i världen som därefter kommer bita på boxinredningen..

Tyvärr är det ingen helhets lösning, hästar med inälvsparacit problem kommer däremot älska att klia rumpan mot denna sträva yta och genom sitt naturliga beteende avslöja sitt behov.

vår inackordering gör likadant, äter upp hela brädor- vi har provat spraya på det mesta men utan resultat- hon rids och tränas nästan var dag, de går ute mellan 7 till ca 22 den tid de är installade - hon får mkt. mat och är regelbundet avmaskad och genomgången av vet,
Så som sagt jag tror nog mest det är en fix ide hos vissa hästar..
Vet en del som lägger en järnbalk på kanterna till boxen så de inte kan äta upp den... det kan gå över nu i höst när ni stallar in dom då han arbetar mer nu..
hoppas det löser sig. köp en boll och häng upp i boxen- det har jag till ace och hon pillar och leker med den..

På vintern så får de gå in för natten vid 22-23 tiden och släpps ut mellan 5-6 på morgonen. Får så mkt hö att det alltid finns kvar i boxen på morgonen. Tidigare vintrar har det varit runt 10kg, han får ej i sej hö. Han bruar få ha ha hackat lusern på vintern med. De släpps ut för natten på våran i maj och in för vintern runt slutet av september eller oktober.

Mkt utevistelse och mat med andra ord:)
Hoppas du kan ha nån nytta av dom andra tipsen du fått:idea:

ja det har jag verkligen,tack alla! Hoppas att allt löser sej till installningen.

Nu håller vi på och målar boxarna med sandblandad färg,har även köpt en äppleleksakssaltsten. Härnest så kommer det köpas in en boll med. Installningen börjar närma sej nu.

Min häst hör till dem som älskar att gnaga på trä trots mycket utevistelse, motion och hög grovfodergiva, men tack och lov så lämnar han inredningen ifred. Han är en gnagare, helt enkelt.

Lägger in träd i hagen åt honom att gnaga på, brukar även hänga in en rejälare gren i boxen då och då som sysselsättning. Tror att det handlar mycket om det för honom, att sysselsätta sig. Han har mycket energi och en alldeles för smart hjärna för hans eget - och mitt! - bästa.

Håller med, rastlöshet eller brist på någon ämne- mineral, vitamin etc ?!?

Unghäst = tandbyten.

Den enkla orsaken i de allra flesta fall. Dvs håll koll på tänderna mha tandläkare, den kanske inte tappar mjölktänderna som den ska eller så kliar det bara när de nya kommer upp.

Med tanke på hur långa perioder hästen får vara ute på året samt det supergenerösa tiderna vintertid där de även säkerligen får mängder med grovfoder även ute så skulle jag tippa på rastlöshet, hästen trivs kanske inte i boxen utan vill hellre vara ute även de timmarna.

Han är nog väldigt rastlös som ni säger. om han tex står i stallgången så kan jag inte ens vända ryggen mot honom för han börjar skrapa med sin ena framhov. Förut räckte det om någon annan stod och pratade eller tittade på honom men nu räcker inte ens det. Han vill ha min fulla uppmärksamhet hela tiden. Kan tex inte ens gå och hämta sadeln i sadelkammaren 3-4 meter bort för han står och skrapar tills han ser mej framifrån igen.

Jag har en iackordering som tyvärr förstör våran sprillans nya ek-inredning. Hon drar tänderna mot brädorna så att vårat semesterjobb ser helt för djävligt ut:cry:. Vi har fått sätta upp osb-skivor på så att hon kan dra tänderna i dom istället, de är iallafall billigare än eken att byta ut.

I detta fallet beror det på för lite stimulans, mina hästar rör inte inredningen om inte inackorderingen står och psykar dom när det äter. Hon vet att ingen kommer åt henne genom gallret.

Denna häst gräver både i hagen och i gången... Dock har jag kommit fram till att gånggrävandet beror på brist på ledarskap. Hon slutar när jag är i närheten men hon skrapar hela tiden när ägaren håller på. Det går inte att binda henne någon annanstans än i gången för då får jag gå och reparera.....

Hästar är som de är, men det är tråkigt när inte jag själv kan påverka.

Har ni koll på hur mycket protein de får i sig? Träätning kan bero på proteinbrist (och för kort ättid som redan föreslagits).

Ingen proteinbrist,isåfall överskott. Men detta var förra vintern och i våras har inte stallat in för denna vintern än men det kommer snart att göras men jag försöker komma på alla hjälpmedel att förhindra att det börjar igen.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30