Biter mot magen och vandrar

Ett alternativ till fil är Proviva. Finns i många smaker. Min tycker om jordgubbar så ... det finns både blåbär, nypon och svarta vinbär. :)

Detta beteende har vi sett på många, framförallt tvåårshingstar med hormonproblem.
Vi hade en nordis för inte så längesedan som släpptes på vårat bete.
Han var så pass hingstig att han fick tas ur flocken.
Elak helt enkelt mot dom andra.
Denne herre fick en vallak som sällskap men det hjälptes inte.
Han sprang runt i cirklar och högg sig i sidorna.

Detta beteende har vi även sett på "tidiga" ettåringar som blir helt enkelt frustrerade av sig själva.

Att kastrera kan hjälpa men inte alltid.
Det enda som kan hjälpa är aktivering.

Men som sagt, om det är av denna orsak på din häst vet jag inte men du kanske skulle ta honom till klinik.
Vi har ju sett här hemma att vissa snurrar runt så pass och biter sig att dom skadar sig själva.

Måste tillägga att jag enbart har sett detta beteende på travare av kall och varmblod.
Aldrig på halvblod eller övriga raser.

AM

min ponny jag ägde i många år kunde göra så. oftast hade hon kolik när hon gjorde så men då brukade hon även sparka sej i magen och slängde sej in i boxväggarna. då var det som värst. hon kunde även stå och flema (dra överläppen upp mot näsan...)
hon var känslig mot kall/t mat/vatten.
vi var tvugna att se till så att inte vattnet och betforen frös. hon kunde inte gå ut om frosten var kvar i hagarna osv.
förra vintern höll hon på att dö. vi kom till klinik i sista sekunden kan jag säga.

vi gav henne mag & tarmbalans och även filmjölk+morötter i perioder.
filmjölken hällde vi i en tom ketchupflaska och tog av korken. sen hällde vi det i henne. man blev kladdig och det var rätt jobbigt men till slut började hon tycka om det fast hon var inte glad på oss.

gör en utredning så ni får fram rätta svaret innan det är för sent...!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 258
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 457
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025