Biter hårt vid lek....

lakrits

Trådstartare
Är nyss inkommen från en längre promenad med min unghund på 8 månader.
När vi kom in i trädgården så busade vi lite..eller rättare sagt övade lite på "på" och "av" knappen...
Han fattar när han ska sluta,,,det är han duktig på men när man leker och busar med honom så biter han så hårt.
Vad kan man göra för att få honom förstå att han ska vara försiktigare?

Det är ju en stor hund schabrador/rottweiler så det känns ju lite grann när han sätter tänderna i en....

När man leker...ska han då bara leka med leksak...hjälper det till att få honom förstå att man bara får bita i dom?

Han gjorde ett nyp och då ska jag ärligt säga att jag tog tag i nacken och tryckte ner honom i backen...rätt eller fel vet jag inte men det får ju inte gå överstyr....samt att jag är faktiskt hans ledare och mig sätter man inte emot.

Så...har ni några tips?
 
Sv: Biter hårt vid lek....

Man ska vara mycket försiktig med att låta hunden bita i en på lek. Hur det än går till så blir det i nästan alla lägen en kraftmätning ur hundens synvinkel och det är inte alltid man vinner, även om man själv inte inser det. Jag leker i och för sig så med min hund, men det är en väldigt vek och fjantig tik som varken vill dominera eller klättra i rang. Jag skulle inte göra det med husses hane eller någon annan hund alls för den delen. Också min hund biter hårt och det är inget som gått att åtgärda. Hon är rottis och använder den styrka hon har i käkarna. Försiktigt finns inte i hennes värld för då är det inte tillräckligt kul och skoj.

Jag skulle råda dig till att använda leksak eller trasa då du busar med hunden. Mycket mindre risk att något går fel och enklare att styra. Det där med att ta i nacken och trycka ned är heller inget jag själv ägnar mig åt. Det bara manar hunden till kamp och ger ingen vidare korrigering. Hellre en snabb och precis snärt precis innan hunden är på väg överstyr, om den inte lyssnar. Nyper han dig kan du vråla till eller vad som helst, men det ska vara snabbt och inte utdraget som en nedtryckning i backen. Har du otur kommer hunden att svara emot om ca ett halvår och då är du rätt körd.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp