Bitande valpar

Lejonelle

Trådstartare
"På min tid" (dvs på stenåldern) brukade man säga att valpar måste ha fasta regler och t ex lära sig att man inte får bitas. Att man får säga till dem rätt bestämt om de nafsar för hårt. Har detta ändrats? Jag vill inte totalt göra bort mig när jag hälsar på uppfödaren i helgen och valpkullen verkar mer än lovligt nafsig om jag förstått saken rätt.

Sv: Bitande valpar

Valpar bits, så är det. Jag löste det genom att acceptera en viss nivå av tänder, men bryta om det blir hårdhänt. Bröt genom att antingen pipa till eller helt enkelt avleda valpen. Sitter man i en hel hög med valpar är det bara att stålsätta sig:D

Valpar bits, så är det. Jag löste det genom att acceptera en viss nivå av tänder, men bryta om det blir hårdhänt. Bröt genom att antingen pipa till eller helt enkelt avleda valpen. Sitter man i en hel hög med valpar är det bara att stålsätta sig:D

Jag hör ofta om ovanstående tips och undrar om någon vet vad man gör när det inte fungerar med avledning eller pipande?

Samtliga av mina hundar jag haft sen valpben har triggats av pipande och bitit hårdare, avledning har i de flesta situationer varit ointressant.

När jag umgås med valpkullar så låter jag dem tugga på mig, men lyfter helt enkelt bort dem om de blir för hårdhänta. När jag för någon vecka sedan tog hand om 4st 4 månader gamla galningar så lät jag dem inte bita alls utan puttade bort dem om de inte var lugna och höll tassarna på marken. Detta eftersom de gärna rusade fram i full fart och bet tag rätt rejält i fingrar och annat, det var ju sååå kul när vi skulle hitta på äventyr ;)

---

Tillägg: skulle jag hälsa på någon annans valpar och var orolig för att de skulle nafsa mer än jag ville, ja då hade jag frågat uppfödaren hur h*n ville att jag skulle hantera situationen. Alla har ju sina egna idéer om hur hundar ska uppfostras osv.

Senast ändrad:

Det bästa brukar vara att gå ifrån och ignorera. Så småningom trillar poletten ner att nähä matte tyckte inte detta var kul.

Min gamling Oscar var superbra på att ignorera när hans son Fonzie var liten och bitig. De kunde busa o leka, men så fort Fonzie blev bitig så gick Oscar sin väg om det gjorde för ont annars bara la han sig ner o väntade på att Fonzie skulle sluta.

Man får säga åt valpar som bits så det gör ont, men man gör det i nivå med deras ålder. Och de är ju ofta rätt envisa... Gå efter magkänsla:)

Det enda som funkade på vår hund när han var liten och bitgalen var att omedelbart avsluta allt roligt när han bet hårt. Om han bet hårt i fingrarna var leken slut, direkt. Jag brukade pipa till först, som en signal att det där gjorde ont, och sedan vända mig bort. Var det byxbenen som var målet gällde det att förvandla sig till staty tills det inte var kul att bita längre.

Den här metoden funkade väldigt bra för oss, även om vi naturligtvis fick ha tålamod och upprepa många gånger. Tillsägelser bara triggade mer, så det lade vi ner ganska snabbt. Jag har tipsat andra valpägare om "statymetoden" som jag kallar den (metoden är naturligtvis inte min uppfinning) och hittills har alla lyckats få bukt med bitandet.

Hundar är ju enkla varelser tänker jag. De gör det som lönar sig och slutar med det som inte lönar sig. Bitande lönar sig inte om allt det roliga försvinner så fort man biter (eller biter för hårt, beroende på var man vill lägga ribban).

Tillägg: skulle jag hälsa på någon annans valpar och var orolig för att de skulle nafsa mer än jag ville, ja då hade jag frågat uppfödaren hur h*n ville att jag skulle hantera situationen. Alla har ju sina egna idéer om hur hundar ska uppfostras osv.

Bra råd. Så ska jag ju naturligtvis göra :-)

Håller med Migo, valpar bits.

Pip, tvärstanna med det du gör så allt kul slutar. Hjälper inte det, ta bort valpen. Skulle aldrig falla mig in att korrigera en valp som är typ 5-6 veckor.

För mig har det funkat att säga "AJ!" och bli passiv/lämna valpen. En avledande manöver gör jag mest i förebyggande syfte :).

Tur att vi har lämnat stenåldern. ;)

Vet uppfödare som slänger ut potentiella köpare som inte insett det.

Tur att vi har lämnat stenåldern. ;)

Vet uppfödare som slänger ut potentiella köpare som inte insett det.

Är jag hård? Nej det tror jag inte. Att döma av svaren här är jag nog i mittfåran. Men det finns trender i allt, även i hunduppfostran. Därav min fråga, och det är därför Red_Chilis råd är så bra.

Trender i hunduppfostran är inget jag följer eller har koll på, men "man får säga till dem rätt bestämt om de nafsar för hårt" lät stenålders i mina öron. ;) Och när du hälsar på hos uppfödaren är ju valparna bara bebisar. Ser inget behov av att säga till nånting då; bara att haka loss dem från byxbenen. :D De är ju som småbarn, som upptäcker världen genom att smaka på den. Tålamod är en dygd. ;)

Jag accepterar inte att en valpköpare säger åt mina valpar! De är bebisar som har det naturligt att smaka på allt i den åldern och ska ha positiva känslor gentemot främlingar. All form av tillsägelser sker ju med en hund man har en relation och tillit emellan varandra; inte med okända valpar som bara busar och söker kontakt på enda sättet de vet hur (lek). Vill man inte ha en valp tuggandes på en får man värja sig i närmaste möbel eller lyfta undan valpen! Fostran är inte besökarens roll.

De valpköpare vi haft som sagt åt valparna har inte fått köpa valp. I de fallen har de inte haft så mycket hundkunskap eller haft hund "för länge sen", det har gått hand i hand med att de vill vara lite för hårdhänta och otåliga för min mjuka ras. Det kändes helt enkelt inte OK då.

Dock är det inte sagt att man ska pjoska med dem. Man får vara bestämd, gå undan eller flytta på dem på ett vänligt vis. Pjoskande, osäkra valpköpare känns inte bra heller, man ska vara självsäker och tålmodig när man håller på med hund.

Jag hör ofta om ovanstående tips och undrar om någon vet vad man gör när det inte fungerar med avledning eller pipande?

Samtliga av mina hundar jag haft sen valpben har triggats av pipande och bitit hårdare, avledning har i de flesta situationer varit ointressant.

Så där har två av mina varit också.
Pipande är SKITKUL, då biter vi ännu mer! Får man en avledande leksak kan man trycka in den i munnen OCH bita, SKITKUL! Får man ont på riktigt och råkar skrika till, SKITKUL, då hugger vi igen! Blir man passiv, SKITKUL, då kan man försöka få liv i människan igen!

Lösning för mig; Rest mig upp för att rädda händer/armar/ansikte. Tagit på mig höga vinterkängor för att rädda hälsenor/vader/smalben. Sedan; tagit tag i dagens bestyr och tänkt "det går över" samtidigt som valpen då attack-biter i kängorna.

Håller med!

Kl.
Nu handlar det ju om en valpkull man ska hälsa på. Har ingen aning om hur gamla de är. Men så länge jag har en kull hemma så fostrar inte jag när de biter. Och skulle säga till om en som hälsar på skulle göra det.
Det händer att folk inte riktigt kan hävda sig när det kommer en hög valpar :D Och fixar de det inte, brukar jag säga att de kan gå och sätta sig i soffan/stol så slipper de sitta på golvet och bli överfallna :)

En valp i denna åldern är lätt att avleda, de är flera och busar gärna. Räcker oftast med att göra något som alla bli nyfikna på, så fixar det sig automatiskt.

Glömmer aldrig när jag hälsade på min yngsta första gången. Det var en riktig hells angelkull :nailbiting: Vid 5 veckors ålder var dom 6 valparna som hungriga pirayor och både skosnören och dragkedjan i tröjan va trasiga när jag klev ur valprummet - och dom va inte större än marsvin då:D Behöver jag nämna att mina händer var rätt punkterade efteråt av alla kärleksbett...

Jag föll som en fura för dom :D

Senast ändrad:

Glömmer aldrig när jag hälsade på min yngsta första gången. Det var en riktig hells angelkull :nailbiting: Vid 5 veckors ålder var dom 6 valparna som hungriga pirayor och både skosnören och dragkedjan i tröjan va trasiga när jag klev ur valprummet - och dom va inte större än marsvin då:D Behöver jag nämna att mina händer var rätt punkterade efteråt av alla kärleksbett...

Jag föll som en fura för dom :D

:D :rofl: :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30