Birma eller Birma blandis är det en trevlig katt?

E

Eliza77

Hej!

Jag älskar Birmans utseende men vill inte ställa ut eller avla så jag kan mer än väl tänka mig en blandras.
Ni som känner till rasen vad tycker ni? Är det en trevlig innekatt, snäll och rar mot människor och andra djur?

Jag tänkte ta 2 hanar så de får sällskap av varandra! Vi har även hund som skulle gilla sällskapet.

(Ragdollen kunde också vara ett alternativ. )

Saken är den att jag vill inte ge mer än max 2000kr per katt. tror ni det är realistiskt?

Alla erfarenheter är välkomna!

Sv: Birma eller Birma blandis är det en trevlig katt?

Jag föder upp birma och det är en otroligt trevlig ras som mycket väl passar som innekatt. Alla som kommer hem till oss blir charmade med en gång och ingen av katterna har haft några problem med hunden heller.

Ska du köpa en blandras så vet du ju inte alls vad du får, även om det är birma i blandningen så behöver den ju inte få några av birmans egenskaper. Sen hoppas jag ju inte att folk sitter och avlar så oseriöst på sina bimor så det finns "halvbirmor" att få tag på så lätt.

En vuxen omplaceringskatt kanske du kan få för 2000 kr, men inte en kattunge (om du vill ha en riktig birma).

Det är sant att inte temperamentet kanske är det samma.

Kanske vore en renrasig birma med något slagt "tecknings fel" något för mig. Alltså en som kanske avviker från rasstandarden i färg?

Jag tycker det blir lite mycket pengar att ha två kastrerade hanar gå och knalla runt i lägenheten om de kostar +5000 i var.

Men de är så vackra med blå ögon och den ljusa kroppen.

Hur är hanar respektive honor? Jag vill gärna ha en kisse som gillar att bäras och kliad på magen. Jag tycker det är så mysigt.

Kanske vore en renrasig birma med något slagt "tecknings fel" något för mig. Alltså en som kanske avviker från rasstandarden i färg?

Jag tycker det blir lite mycket pengar att ha två kastrerade hanar gå och knalla runt i lägenheten om de kostar +5000 i var.

Hur är hanar respektive honor? Jag vill gärna ha en kisse som gillar att bäras och kliad på magen. Jag tycker det är så mysigt.

Lite läskig inställning tycker jag. Gäller det katt eller alla djur? En valack får inte heller kosta mer än 2000? Vad gör du om den blir dålig och behöver veterinärvård för kanske 10.000:- ?

Det är nog vuxen omplacering du får se dig om efter.
En katt kostar ju lika mycket för uppfödaren att "ta fram" även om den skulle visa sig få en vit fläck på fel ställe.

Det var då ett märkligt svar! Så du skulle betala 100 000kr för en katt då bara för att man skulle "bry sig" mer?

Det är väl så med alla djur att man betalar för det man vill använda dem till?
Jag har både häst och hund som jag betalat en viss summa för som skall passa mitt syfte. Vill jag ställa ut kanske jag tar en dyrare katt, jagar jag med min hund så betalar jag för bra jaktanlag, rider jag svår dressyr så köper jag en häst med de anlagen och betalar mer.

Jag har aldrig blivit anklagad för att inte älska eller ta hand om mina djur bara för att jag inte är gjord av pengar!!!
Djuren har man givetvis FÖRSÄKRADE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det var då ett märkligt svar!

Fast det är nog ett nyttigt svar för dig. Jag kan lova dig, du får mycket svårt att hitta en uppfödare som gillar en köpare som säger "hej, har du nån defekt katt som jag kan få lite billigare?" Uppfördare är grymt trötta på såna frågor.

Det är snarare troligt att du får ett svar ungefär som MissFidelis.

Ehh.... Jag tror ni har tappat fokus ifrån min fråga om trevliga katter!

Jag har inga planer på att fråga en uppfödare om en defekt katt!

Men jag anser inte mig ha råd eller lust att köpa en katt för 10 000kr bara för att det är snygg att se på. Då köper jag hellre en katt som är precis lika tillgiven och rar som en renrasig Birma kan vara för mindre pengar eftersom jag inte tänker använda den i avel.

Om kattens verkliga värde vore det den såldes för som kattunge så skulle en kastrerad hane eller en steriliserad hona på över 1 år kosta lika mycket!!!! Hur kommer det sig annars att en omplaceringskatt kostar så mycket mindre.
Jo, därför du köper potential... Och om du då inte kan avla på katten har den bara ett affektionsvärde för ägaren.

Men om det sedan skulle hända något med den ögonstenen du har så skulle iaf jag betala mycket, mycket pengar för att rädda den. Hur kan det göra mig till en dålig människa?

Om man tar bort stamtavlan på en katt så kostar det exakt lika mycket att föda upp den ena eller andra katt-rasen, bondkatt som Birma eller Siames. Det som kostar är arbetet och tiden för att t.ex. ställa ut katten. Ju mer meriter som hona eller hane desto dyrare blir en parning därav dyrare priser på kattungen. Detta är helt förståligt och jag förstår varför man kanske då väljer att betala det priset om man har något intresse av stamtavlan och aveln. Men eftersom jag inte har det så tycker jag det är mycket pengar att betala för en rar liten huskatt som jag bara vill gosa med!!!!!!!!!!!!!!!!

Men skriv då att du inte har råd. Skriv inte att du inte tycker den är värd det priset. Att det skulle kosta lika mycket att föda upp en bondkatt som en rasren katt är inte sant. På raskatter har du en parningsavgift på runt ett kattungepris (dvs 5-6000:- ), du har tester som måste göras, vissa inför varje parning på 500 och uppåt. Detta existerar inte inom huskattaveln kan jag lova dig.
Det är ytterst sällan meriter påverkar parningspriset, eftersom utställningsmeriter inte = bra avelsmaterial. Ofta kostar en omeriterad hane lika mycket som en välmeriterad, alla ställer heller inte ut sina avelshanar och får dom meriterade eftersom man måste åka utomlands och det kostar hutlösa pengar att åka runt.

Man betalar runt 6000 för en kattunge oavsett vad man ska ha katten till, soffprydnad eller utställningschampion. Det för att vi (skiljer sig dock mellan raserna) tar betalt för individen, inte för vad den ska göra hos köparen. Att en vuxen kastrat kostar mindre beror på att du inte får vara med från början och lära känna katten, det är svårare att lära känna och uppfostra en vuxen katt t.ex. En vuxen katt som köps in för avel och som redan lämnat kullar innan kan kosta flera gånger mer än vad den kostade som kattunge.
Sen kostar det runt 3-5000:- att ta fram en kattunge, varför ska vi inte få tillbaka det vi lagt ut?

Du får gärna sätta dig in i avelsarbetet på raskatter innan du påstår saker.

Angående försäkringar så får du nog kolla upp verkligheten litegrann. På försäkringar får man fortfarande betala dels en fast självrisk och dels en löpande. Förutom hos If som enbart har fast, men då på 2500:- och sen lägre ersättningsnivåer. Sen tar inte försäkringen allt. Min "lilltjej" har fel på knäna, skulle hon behöva opereras får jag eventuellt stå för det själv. 8000:- /knä. Dock kan hon gå långt på utställningarna om jag hade velat. Däremot är hennes avelsvärde noll.

Att börja med att påstå att katten inte är värd sitt pris är helt fel väg att gå. Då kommer du aldrig få köpa rasrent av uppfödare. Att däremot erkänna att man inte har mer pengar just nu är en helt annan sak. Men ska du ha en rasren Birma med stamtavla så får du garanterat inte tag på nått för 2000:-. Varken med defekt eller utan.

Har du inte råd med den katten du vill ha- spar.

Det är ju det jag har sagt hela tiden att jag inte är intresserad av en "rasren" Birma med stamtavla. Jag har ingen glädje av stamtavlan. Så katten kan komma utan eller med det gör mig det samma. Är katten besiktigad när jag köper den och den är frisk så spelar det ingen roll.

Och det handlar inte om att ha råd enbart. Jag tycker inte det är värt att köpa en katt för så mycket pengar bara för att jag skall ha något att gosa med. Du får tolka det hur du vill men det har inget med att jag inte skulle älska katten.

Tro mig jag vet precis hur försäkringar fungerar för jag har andra djur. Och det jag säger är att oavsett vad för slags katt jag köper och oberoende vad den kostar i inköp så skulle jag belåna huset för att se till att de hade det bra om försäkringen inte täckte.

Det är ju det jag har sagt hela tiden att jag inte är intresserad av en "rasren" Birma med stamtavla. Jag har ingen glädje av stamtavlan. Så katten kan komma utan eller med det gör mig det samma. Är katten besiktigad när jag köper den och den är frisk så spelar det ingen roll.

En stamtavla kostar 200 kr, så det är aldrig själva stamtavlan som gör att katten blir dyrare. Om man köper en katt utan stamtavla billigare så är det för att den uppfödaren hoppat över andra saker. Exempelvis hälsotester såsom HCM-scanning, vaccinationer, besiktning mm.

Om man vill ha en raskatt men inte har råd så finns det ju som sagt många omplaceringar som behöver kärleksfulla hem. :)

/Erica

Vad vill du stödja?
Vill du stödja seriös planerad avel med testade föräldradjur?
Då kostar katten.

Även en "defekt" birma kostar ca 6000:-, det är vad sällskapspriset ligger på nu, och det är ju ändå ganska billigt om man jämför med många andra raser.

Du kanske ska satsa på en omplaceringskatt eller en foderkatt, men en kattunge hittar du inte så billigt (hoppas jag).

Skulle jag ha en katt enbart till sällskap skulle jag helt klart välja en kastrerad hane, dom är absolut mysigast i temperamentet (tycker jag).

Helt ärligt så tycker jag att det är tråkigt att man inte får tycka som man vill!

Jag skall erkänna att jag inte är insatt i kattaveln men jag vet en hel del om hund- och hästavel för att veta att för att behålla de "bra" stamtavlorna så blir det en hel del linjeavel och ganska litet urval av nytt blod.
Det är allt för många renrasiga t.ex. hundar som har många rastypiska sjukdomar. Och då är det ännu viktigare att testa maken/maka innan parning. Vilket i sin tur medför ännu mer begränsningar av urval.
Men det är därför blandras aveln inte helt kan sägas vara oseriös eftersom det behövs nytt blod. Visst kan även de få problem men jag tycker inte man kan dra en linje och säga att alla som avlar med icke testade individer med fin stamtavla från t.ex. andra raser är sämre människor.
Då tycker jag det är värre att avla fram en renrasig individ som man vet får/har problem liknande persern, mopsen, bulldogen mfl bara för att den är vacker att se på.

Det är inte synonymt med att köpa en ”billig” katt och att inte ta hand om sina djur. Jag har en renrasig hund som jag jagar med som jag skulle ge upp allt i världen för att rädda. Jag har en häst som inte kostade särskilt mycket i inköp som jag betalar massor av pengar på efter en skada i hagen som jag inte kan göra annat än att klappa på just nu.
Men jag tycker inte det är värt att betala så mycket pengar för en katt när jag vet att jag kan hitta en individ som är urmysig och frisk ändå!
Men om någon annan tycker att det är värt det så är det inget jag dömer så varför skall jag bli dömd?

Jag dömer inte dig, men är du inte beredd att betala så mycket som en birma kostar så får du helt enkelt se dig om efter en huskatt och hoppas att den har dom egenskaper och det temperament du vill ha. Du säger att du vill ha birmans utseende och temperament, men är inte beredd att betala för det, det är ju samma sak som att säga att du vill ha en viss jaktras med vissa jaktegenskaper hos en hund, men du är inte beredd att betala för det. Det går inte riktigt ihop.

Jag dömer inte dig, men är du inte beredd att betala så mycket som en birma kostar så får du helt enkelt se dig om efter en huskatt och hoppas att den har dom egenskaper och det temperament du vill ha. Du säger att du vill ha birmans utseende och temperament, men är inte beredd att betala för det, det är ju samma sak som att säga att du vill ha en viss jaktras med vissa jaktegenskaper hos en hund, men du är inte beredd att betala för det. Det går inte riktigt ihop.

Mycket bra skrivet. :bow:

Jag har inga planer på att fråga en uppfödare om en defekt katt!

Tja, hur skulle du hitta den här katten om du inte frågade:

Jag försöker faktiskt bara göra dig en tjänst genom att förklara hur en uppfödare skulle reagera på dina önskemål. Än en gång: de är skittrötta på folk som aningslöst frågar om de inte har nån billigare kattunge.

Men jag anser inte mig ha råd eller lust att köpa en katt för 10 000kr bara för att det är snygg att se på.

Men då ska ju heller inte ha en birmaunge. Ska du ha en birma för att du tycker är birmor är snygga - då får du betala för den. Eller, som de andra säger, försöka hitta en vuxen omplacering.

Har själv två birmor och kan börja med att svara på din rubrikfråga - Ja, det är underbara katter :love:

När jag och sambon kom fram till att vi skulle skaffa katt hade vi båda två redan birman varmt om hjärtat. Så birma fick det bli. Hittade en kanonuppfödare med gott ryckte som hade kattungen vi sökte. Detta var dessutom en katt med rejäla "deffekter", hon har svansknick och dessutom för små sockor på tassarna, dvs håller absolut inte för mer än att gosa med. "Sämre" katt finns nog inte (förutsatt att man ändå vill ha en fullt friskt katt!), men självklart var priset inget snack! Vi ville ha en brunmaskad birma med bra föräldrar och bra temperament från en bra uppfödare, och det fick vi. Sockorna är inget jag som glad amatör lägger nån vikt vid, inte heller svansknicken. Men en raskatt är en raskatt, take it or leave it.
När det blev dags för sällskap till bäbis råkade vi snubbla över en omplaceringshane, inte heller någon billig katt med det var även här katten vi ville ha.
Anser att inköpspriset är ganska oviktigt, oavsett om det gäller katt, häst eller hund. Visst kan man vara småsnål och köpa sig en gammal travare för att den är billig, men den kommer ändå att kosta lika mycket i månadskostnad som en välutbildad välfödd halvblodshäst, till exempel.
Engångssumman är en fis i universum om man ser på det stora hela, på knappt ett år har du lagt lika mycket pengar på foder, sand, försäkring osv motsvarande inköpspriset på en raskatt. Betänk därefter att en katt kan bli uppåt 20 år, då är inköpspriset totalt oviktigt.
Sen är det ju helt upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna, men vill man ha en raskatt så..
Dessutom, är det birmans speciella utseende du vill ha så är en blandras inte lämplig, brukar sällan bli varken blå ögon eller tecknad. Och temperamentet går säkert att hitta oss trevliga bonnkatter också.
Lycka till :)

Jag kan inte förstå vart jag skrivit att du inte får tycka som du vill? :confused: Jag kritiserade dig inte över huvud taget och ser inte hur jag dömt dig? Du tar säkert hand om dina djur jättebra och det har jag inte sagt något om. ;)

Det du skriver angående linjeavel känner åtminstone inte jag som uppfödare igen mig i. Jag och mina uppfödarkollegor strävar alltid efter så lågt släktskap som möjligt. Den mängd inavel eller linjeavel man ofta ser på hästar (åtminstone islandshästar som jag håller på med) är inget jag någonsin skulle praktisera. Nytt blod kommer in hela tiden genom importer från många olika delar av världen.

Jag måste också få påpeka att de sjukdomar som jag och andra kattuppfödare testar

Jag tycker också det är fel att avla fram individer som får hälsoproblem p.g.a. sitt utseende. Men det är ju extremt få raskatter som faktiskt har problem p.g.a. utseendet, varken min ras (ragdoll) eller birmor har ju något extremt utseende.

Är du inte intresserad av en (eller två? :D ) vuxen omplacering då? :)

/Erica

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 140
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar