Sv: Birkelandfragment
Svårt att veta vad som kan tänkas vara besvär. Nu vet jag ju att han har den där och då blir man lätt lite nojjig. Han har tex mkt svårare att samla sig i v. galopp. Inget extremt ovanligt för en unghäst men ändå. Största skälet är dock att OM jag skulle vilja sälja honom så är det nästan helt omöjligt med fragmentet kvar.
Sålänge du säljer för försäkringssumman ser jag inte att det skulle vara problem, men över den så ja då är det problem.
Ang svårt att samla sig i v galopp. Lägg en bedövning i kotleden.
När min dam fick sina problem så var de initialt SMÅ. Vi upptäckte de tiiiidigt, eg av en slump, men tacksamt att vi märkte det så fort.
Hon var riden 3 dagar i veckan lätt och försiktigt i skritt och trav i fem månader, hade börjat lägga in lite galopp sista månaden. Allt rakt fram rakt ut i skogen.
Var in på (då hon hade haft andra problem innan) på en hälsokontroll. Ren på böjprov, ren rakt ut på löpargången, ren i longering i alla tre gångarterna i båda varven. Vet hade dock sett hästen länge och var nog mest lite nyfiken på hur hon var riden, och tyckte att 'det skulle vara kul att se henne riden, har du grejer med dig?'. Och av en slump hade jag det.
Så på med sadel och träns. Jag poängterade för vet att hon aldrig gått på volt/ridbana så vi fick väl se hur styrbarheten var. Den var utmärkt, däremot hade hästen mycket svårare i trav, under ryttare i vänstervarv. Plättlätt i högervarv.
Vet tyckte att det var lite knapigt hon hade sådan varvskillnad. Hade båda varven sett ut som vänstervarvet så hade hon inte höjt på ögonbrynen utan tyckt 'helt normal nyinriden treåring första ggn på böjt spår'. Men nu var höger varv plättlätt, hon formade sig jättefint och hade kanontrav. I vänstervarvet hade hon mkt svårare forma sig och fick inte riktigt med sig hb. Ingen hälta.
Vet tyckte att 'nåja, de kan ju vara så som unga, halt är hon ju inte, så kanske bara styrka att hon inte får med sig HB riktigt där'. Varvid jag pep att 'mm, fast det är ju där benbiten sitter'. Vet tyckte att det vore konstigt att den skulle ge problem enbart i så specifikt läge. Men när jag ändå var där kunde vi ju lägga en bedövning, så visste vi säkert att det inte var den.
Efter bedövning så travade hon lika lekande lätt under ryttare i båda varven, spårade och formade sig kanonfint. Fick mer bjudning med (inget fel på den innan, men man kände skillnaden).
Vet erkände att 'sådär stor skillnad trodde jag inte ens det kunde bli av bedövningen'.
Vi fick traggla lite med bolaget för de skulle betala, de hävdade tydligen att hon inte hade 'tillräckligt stora' problem, men vet skickade ett brev och sen betalade de.
Så, är det stor varvskillnad skulle jag nog visa ridprov på kliniken, och be om en bedövning. Det kan ju vara precis som du säger 'normalt för unghäst', men när ni nu vet att det finns ett problem i höger bak så.