Birkelandfragment

Sv: Birkelandfragment

Jo jag...

Travarsto, ett år. Birkelandsfrakturen hittades i samband med standardröntgen i september som åring.

Hon var aningen stel i rörelsen i det benet men inkörningen hade ju bara påbörjats så jag tror att hon tidigt skulle ha fått problem om hon inte opererats.

Hon opererades i oktober tror jag, i januari började hon köras igen och har ett mycket bättre rörelsemönster.

Jag förstår att du funderar allvarligt eftersom det är höger bakben som driver vänster galopp. (Skumläste bara lite av inläggen).

Som Alex skriver, bedöva kotan och testa. Blir galoppen bättre så har du ju redan problem av fragmentet.

Är det stort?

Nej det är bara ett litet fragment. Men jag är lite orolig för att ngt ska gå snett. Eftersom jag måste bekosta detta själv så antar jag att bolaget inte ersätter om ngt skulle gå fel i samband med ingreppet?

Fundera inte så mkt på det innan du bedövat etc. HAR hästen problem så ersätts det ju. Ta först reda på om det stör, och sen tar du reda på alla detaljer kring ta bort det själv - OM det är där det hamnar. *kram*

En dressyrryttare (GP) i tarkten skulle sälja en häst till USA. En lös benbit hittades. Köparna krävde op innan försäljning vilket säljaren gick med på. Hästen avlivades pga komplikationer.

Jag skulle inte op en häst utan problem.

Inte nog med att man får betala själv, det kan ju bli problem att få ut livförsäkring också...

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka