Biotinkur - hjälper det?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 583
Q

qrumelur

Kanske någon här har provat behandla hästen med biotin för att få bättre hovkvalitet?

Tycker du/ni att det hjälpte något?

Sv: Biotinkur - hjälper det?

Jo jag har gett hästar biotin.
Men det ger ju inget "riktigt" resultat direkt då det påverkar den nya hoven, och det tar ju ett tag (9-12månader om jag inte minns helt fel).
Så det blir ju inte bara en "kur" som man kör tilfälligt och kortsiktigt...

Men visst hjälper det!

Jag testade det under en längre period när jag precis köpt min häst. Gjorde gott, hovarna blev hårdare och sprack inte upp lika snabbt och lätt som tidigare.

Jag lånar en knapp och frågar: Funkar biotin mot torra hovar eller ökar biotinet bara upp hållbarheten så hoven klarar mer torka?

Hjälper men man får ge det under lång tid ev. för alltid.Men tycker att kiselgur har lika bra effekt men det är betydligt billigare.

Tycker inte att det gör någon skillnad för hovens fuktighet.Då tycker jag att antingen låta hoven stå i vattenbad eller använda fodertran funkar bra.

Tycker inte att det gör någon skillnad för hovens fuktighet.Då tycker jag att antingen låta hoven stå i vattenbad eller använda fodertran funkar bra.

Läste en tidningsartikel i Hingstinfo av Ove Wattle som jobbar på Ultuna, han anser det förkastligt med vattenbad tom med försämrar. Min egen erfarenhet är densamma, provade en längre tid med en fjording som hade torra hovar, vattenbadet gjorde inte saken ett dugg bättre, snarare sämre.

Jag smörjer gärna kronrand och hovvägg med vegetabilisk olja dagligen, hovväggen får gärna vara fuktad innan. Det tycker jag har effekt, oljan skyddar lite mot uttorkning och håller kronranden mjuk och smidig!

Biotin är ett form av B-vitamin, vilket en frisk häst normalt producerar själv vid en fullgod foderstat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biotin

Om man ändå vill ge biotin, så får man räkna med lång väntan på ett ev resultat.

Den här sommaren har vi oljat den yttre delen av hovvägen, och låtit sulan suga ev fuktighet från marken i hagen. Oljan har då stoppat vattnet från att dunsta ut genom hovväggen, och bägge våra hästar har haft väldigt lagom fuktiga hovar trots den torra sommaren.

Båda mina hästar har ätit biotin. Och jag tycker det hjälper. Dock hjälper det inte dirket.. Har gett mina det i 5 år och båda två har fina hovar och bra kvalitet på hovarna :)

Jag gav mitt nuvarande sto Biotin under ett år vilket resulterade i absolut ingenting.
Det finns inget som bevisar att det fungerar men en del säger att det hjälper ifall hästen har brist på biotin vilket vad jag förstår är väldigt ovanligt. Bra och noggrann hovvård är det som på sikt hjälper. Det finns också en del yttre preparat att använda.
En balanserad foderstat är också viktigt, har hästen brist på något kan hovkvalitén påverkas. En del upplever att kiselgur har bra effekt, jag är igång och testar nu sedan ett par månader tillbaka. Jag har upplevt en positiv förändring men det är ännu för tidigt att avgöra om det beror på kiselguren eller ngt annat.

Lycka till!

Jag gav en av mina hästar biotin för länge sedan när hennes hovar var katastrofdåliga. Hovslagaren sa att det var som att spika i sånt där träslag som är som papp där spiken bara går rakt igenom. De var väldigt spröda och blev som penselborst i kanterna.

Efter ett drygt halvår med biotin så var hovarna som nya. Så på henne hjälpte det verkligen!! Annars så är jag sån som inte tror på vad som helst men på henne gjorde detta underverk.

Fick höra att en del hästar behövde fortsätta med biotin hela livet medan man på en del kunde göra uppehåll efter något år. Jag prövade göra uppehåll på min men då blev hovarna dåliga igen så var bara att börja om på nytt.

Däremot så har många hovslagare sagt att biotin inte hjälper på alla hästar utan det är just om de saknar biotin naturligt.

Jag ger biotin till en av hästarna som har lite halvtaskig hovkvalité och det syns på hoven när jag började med biotinet. Det är en annan kvalitet på det som växer ut efter att jag började med biotinet. Förmodligen är det något jag får fortsätta med för att hovarna skall hålla sig fina.
För att förbättra kvalitén ytterligare kan man massera kronranden med olja men smörj inte själva hoven då den då kan bli mer uttorkad eftersom oljan hindrar fukten att tränga in.

*KL*

Jag gav biotin till min ponny när jag var tonåring men det var så länge sen så jag kommer inte ihåg om det hjälpte. Sen höll jag på med något liniment också vill jag minnas...

Intressant att läsa era tankar och åsikter.

Vad gäller vattenbad så bor vi precis vid ån och hagen sluttar ned dit. Båda tjejerna älskar att bada. Tindra brukar vara blöt långt upp över ryggen. :love:
Så de vattenbadar sig själva. Tindra har stenhårda, jättefina hovar.

Jag ska nog göra ett biotin försök faktiskt. Det "kostar" ju att prova men fungerar det så kan det ju vara jättebra.

Det verkar vara väldigt olika det här med vad man anser fungerar och inte. Olja hovarna är ju en klassiker. Vad oljar du med - Boj?!
Ibland blir det helt utskällt att man ska olja och så...

Orka har torrt horn, men "utsidan" på hovarna är blanka och fina..

Kerkerhart hovolja använder vi.

Alltså biotin är ju som jag skrev ett B-vitamin, se till att du har en balanserad foderstat till hästen så fixar den sin egen produktion förutsatt att hästen är frisk. Det är vid sjukdom etc som olika vitaminer plötsligt kan bli i underskott.

Ok. Tror du att sånt kan ligga och "dra" under lång tid?
Jag tror att min dam blivit ganska under-utfodrad under flera års tid. I vintras hade hon hängbuk och takås-rygg och hon har vuxit på både längden och bredden sen hon kom.

Sånt tar väl tid att bygga upp, precis som för oss människor?
Är det idé att ge extra b-vitaminer?

Nej, men däremot tar det en hel växtperiod innan hela resultatet av bra fodring visar sig. Hoven måste ju växa från kronrand och ner fullt ut. Var noga med att se till så kvoterna ligger i balans på mineralerna, och oftast ser man det nya friska hornet när det växer ner och då vet man.

ok, tack!

hon hade hålväggar i båda framhovarna i januari när hon skoddes första gången hemma hos mig. Hovslagaren behandlar och den ena har faktsikt slutit sig. Fortsätter fodra noga. Det har ju redan hänt mycket i kroppen på henne så det går åt rätt håll..

Tack för synpunkter och råd!
( Boj, du har ofta väldigt bra råd och kloka inlägg tycker jag. :bow: )

Senast ändrad av en moderator:

Jag har testat biotin på en häst, på honom märkte jag dock ingen skillnad. Min hovslagare rekommenderade att smörja utsidan på hoven med vanlig vegetabilisk olja, i synnerhet under sommaren nu när det varit så torrt. Så det har jag börjat med. Vet dock inte än om det ger något resultat, bara testat att smörja ett par gånger. Ville inte börja innan jag kollat med hovslagaren, var lite rädd att diverse produkter skulle skapa ett beroende och att man sen inte skulle kunna sluta med det. Men han sa att vanlig vegetabilisk olja inte kan skapa något sådan beroende, däremot vissa sorters hovolja som man köpa.

Inga oljor skapar något beroende, däremot ska man undvika oljor med mineraler i det ska enligt vår hovis och flera med honom tydligt inte vara bra.

Vi köpte som sagt Kerkerhart hovolja på inrådan av flera hovisar, aningen dyrare men inte mycket så det var det värt. Och fodertran var det också flera som rekommenderade, men det tyckte jag personligen att den var lite väl tunn och försvann väldigt snabbt från hoven.

Jag vet inte om alla dessa produkter man penslar på hovarna är oljor eller inte. Men det var det generellt jag var lite skeptisk mot, jag vet vad de olika hovpreparaten innehåller, och ej heller om de kan vara "beroendeframkallande".

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 080
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
711
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka