Men spelar det någon roll att hovarna växer sakta ?? Det gör min pålles hovar också, men det spelar ju ingen roll för det är väl bara vänta tills det är något att verka...Ca 12 veckor kan jag vänta...och det gör ju inget.
 
Min häst har vääldigt torra hovar under som lätt går söner, fick rådet av min hovslagare att smörja med torsklevertran, och det fungerade superbra! :)
 
Menar du alltså trång i trakterna? För det är han, han var väldigt trång när vi fick honom i träning (för 3 år sen), bättrade sig med bra skoning och hade inga större problem med det. Sen ställdes han av i våras och fick sen ha vanliga järn. Nu har problemet kommit tillbaka igen... Så fort isen försvinner ska han skos med päronskor, vilket ju gör att han kan breddas i trakterna. Kan det alltså vara detta som är anledningen?
 
jo, eftersom det inte går att ta något när han ska verkas så hamnar ju sömhålen på samma höjd hela tiden, vilket gör att hoven ju till sist går sönder... Dessutom har han flera "fel" i hovarna som behöver korrigeras, men det är ju svårt att göra när hoven inte växer... :crazy:
 
Det kan vara detta som är orsaken, men inget säkert. Min häst hade mycket smala och avlånga bakhovar innan nuvarande hovis tog över. Då växte de nästan ingenting. Nu är bakhovarna runda och fina och växer så det brakar om det. Dyrt iof, men det är det värt! :D Tycker du ska diskutera detta med din hovis! Förutsatt att han vet vad han håller på med. Hade jag pratat om detta med min förra hovis hade han sett ut som ett levande frågetecken. :devil: :D

//Alice
 
Det var hovis som tog upp det med mig, att hovarna knappt växer alltså. Han föreslog oxå biotin och det var därför jag hörde mig för här om det.
Vet inte riktigt vad det är du tycker jag ska diskutera med hovis, det att hovarna knappt växer lr???
 
Lånar svarsknappen…
Det finns en del studier om biotin som tillskott till hästar. Det jag har fastnat för är några rapporter om eventuella brister på metionin (en aminosyra), zink och koppar i hästens totala proteinintaget kan ge bekymmer med hovkvalitén. Eftersom jag ger mycket lusern till minna hästar och jag har fått för mig att det inte innehåller metionin så ger jag tillskott på det (biotin ingår i blandningen)
Jag har gett ren biotin tidigare med dåliga resultat.
Det kan vara värt att titta på
 
Min hästs hovar har en tendens att inte växa så snabbt och bli lite trasiga. Efter vi hade biotin i ett halvår blev hovarna betydligt bättre och har varit superfina alltsedan dess :) Däremot skadar det ju inte att ha en bra hovslagare som vi har, han fixar allt :) :smirk:
 
Nu har jag beställt en "hink" med Seaweed & Rosehip...
Jag kan ju skriva om jag får nåt resultat med det. :crazy:
 
Vad är steel joint, jo ett vitaminiserat mineralfoder med en udda sammansättning.
Nästan ingen fosfor, inget e vitamin el selen, o ganska mycket kisel. En häst som står på en normal foderstat får i sig massor av kisel, upptill 800g till en 500 kgs häst som äter normalt med grovfoder.
PL
 
Enligt veterinär/er och hovslagare (på klinik) så fungerar det oom hästen har brist, inte annars?? Jag provade ju biotin läänge på mitt sto utan effekt mer än att min plånbok grät. Tills vet & hovis på klinik tyckte att "det kan du sluta ge, det hjälper bara om de har brist"
 
Först - ang kisel. Innehåller hö alltså mycket kisel? Gäller det hela landet elelr är det som med allt annat olika i olika delar av landet? Jag funderar ju på att ge valacken kiseltillskott för att se om jag kan sätta lite extra sprätt på pälstillväxten *vissel* Bor i NordUppland, de äter hös kördat härifrån som således ligger hööögt i kalium, hyfsat högt i kalcium och rätt lågt i fosfor och magnesium.

Ang SteelJoint - var bor tillverkarna av det eg?? Jag satt och läste deras broschyr på en klinik som rekommenderar det (eller en av de veterinärer som är drivande/ledande där rek det) och där stod det goja som att stråfodret innehåller mindre och mindre kalcium för varje år och kalkbrist börjar bli ett utbrett problem i Sverige idag och det är svårt att med hö möta kalkbehovet medan man ofta får ett överskott på fosfor. Halååå, men här har vi i måånga år haft MOTSATT problem och har det fortfarande, vilket gör att SteelJoint blir så fel något kan bli i mineraltillskottsväg (men Krafft miner grön, krafft miner vit och fosforbalans säljer bra av någon anledning ;))
 
Jag har varit på en 2 dagars utfodringskurs i veckan o det var där jag hörde siffran för kisel, jag visste att det var mycket men inte att det var så mycket.
Kisel är det näst vanligaste mineralet i jordskorpan, ca 25% o utgör en stor del av nästan alla bergarter.
Man kan ju tänka sig att Steel Joint mest är avsett för tävlingshästar som ofta får mycket spannmål o mindre grovfoder, o därmed mer fosfor i förhållande till kalk
PL
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
758
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 095
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp