Biosynov Complex!!

Snobben

Trådstartare
Någon som ger det till sin häst eller har gett?
Vad tyckte ni om det?Hjälpte det?
Och kan man ge det i spruta i munnen om hästarna inte äter det?
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Biosynov Complex!!

De verksamma ingredienserna i Biosynov är gurkmeja och glukosamin. Det innehåller också någon mer läkeört men jag minns inte vilken nu. Glukosamindosen är väldigt låg, endast 1 g per dos vilket är mycket under den rekommenderade dosen för häst. Jag gav biosynov under en period i anslutning till rehabilitering efter en skada och tyckte det gav effekt men bytte sedan till ett annat preparat eftersom jag tyckte biosynov var för dyrt med hänsyn till det låga glukosamininnehållet. Min häst lärde sig äta det efter en eller två dagar, jag blandade pulvret i betfor.
mvh
Lejonelle

Ja,jag tyckte också det verkade vara lite glukosamin i det,står inte ens hur mkt på förpackningen har jag för mig?

Ja det är gurkmeja och glukosamin,även E-vitamin tror jag.
Ingen mer som gett det till sin häst?

Min kompis gav det till sin häst, men hon blev rekommenderad av en veterinär att sluta ge det och börja ge Bioglucomin istället. Det ska tydligen fungera bättre! :)

Jag skrev och frågade och fick svaret (hoppas jag minns rätt nu, det var ett tag sedan) att det är 1 g glukosamin i en påse (1 påse=1 dos). Andra glukosaminpreparat rekommenderar 1-2 g /100 kg kroppsvikt. Detta stämmer även med rekommenderad dos för människa.
mvh
Lejonelle

Ja det var ju inte mycket!Kanske ska glukosaminet bara öka gurkmejans effekt?(bara en tanke)
Men då borde man kunna ge extra glukosamin också om man ger Biosynov,fast det blir ju klart oekonomiskt,om det nu inte är ett fodertillskott som fungerar jättebra(?)

Är alla Biofarmabs produkter helt okej att använda under tävling?
(dvs inte dopingklassade)Eller hur är det med örter osv typ gurkmeja?

Jag använde det på vår förra pålla och tyckte att jag fick bra effekt av det. Hon lärde sig att äta det efter någon dag och sedan fick hon det helt enkelt i fodret, de blir gula och fina om mulen! Enda grejen är att det blir fruktansvärt dyrt!!

Snobben skrev:
Ja det var ju inte mycket!Kanske ska glukosaminet bara öka gurkmejans effekt?(bara en tanke)
Men då borde man kunna ge extra glukosamin också om man ger Biosynov,fast det blir ju klart oekonomiskt,om det nu inte är ett fodertillskott som fungerar jättebra(?)

Är alla Biofarmabs produkter helt okej att använda under tävling?
(dvs inte dopingklassade)Eller hur är det med örter osv typ gurkmeja?

Du kan ju, om du tycker Biosynov funkar bra annars, hotta upp den med att dutta i rent glukosamin med. Blir ju dyrt, men tycker man det funkar så =)

Ang doping så örter etc är en gråzon. De finns inte upptagna på karenstidslistan, men det som inte finns på listan men som kan ge/ger prestationshöjande/smärtstillande/etc effekt har minst 96 h karens iaf, och det är upp till ägare/tränare att se till så hästen inte tävlar med något i kroppen den inte borde ha. Djävulsklo har ju/påstås ha samma egenskaper som butta, men djävulsklo är inte med på karenstidslistan. Å andra sidan syns det inte på dopingprov heller, så det är verkligen en gråzon och till syvene och sist upp till samvetet.

Ledtillskott utan djävulsklo i kan nog dock anses helt lugnt då många, många hästar regelmässigt går på det och tävlar. Samtidigt så är det ju en gråzon vad det ska räknas till. Min valack äter Flexijoint och det är STOR skillnad på honom MED flexin och utan. Så rent TEORETISKT skulle det ju kunna räknas som prestationshöjande iom att hästen är mycket fräschare och mjukare om han får flexi än utan. Unghästen å andra sidan gav Flexi INGEN skillnad alls på, så där är det ju inte påverkande alls prestationsmässigt etc.

För invärtes naturläkemedel gäller 96 timmar men preparatet ska då vara klassat som naturläkemedel av Läkemedelsverket. 96 timmar gäller även homeopatika.

Klipp från STC:s sida om karensregler för naturläkemedel: "Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk också på att naturläkemedel kan innehålla substanser som medför karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!"

Om inte preparatet är klassat som naturläkemedel får man väl betrakta det som fodertillskott.

Klipp från STC: "Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna"

Eftersom glukosaminpreparat nu är väldigt vanliga och många ger det förebyggande så borde man kunna få ett klargörande om vad som gäller. Företagen marknadsför preparaten som att 0 timmars karens gäller. Vet ni vad, jag skriver till STC och frågar :idea:

Lejonelle

Ja gör det & se vad dom svarar! :)
Enl Biofarmab så är inget av deras fodertillskott dopingklassat,iaf inte glukosaminet och Biosynovet.Enl fråga till dom så rekommenderar dom att tex börja med Biosynov och sedan gå över till glukosamin för bäst effekt!

Jag har fått svar från STC. Detta gäller:

Naturläkemedel, och med naturläkemedel menas enbart de som av Läkemedelsverket är registrerade och godkända som sådana, de har 96 timmars karenstid.

Fodertillskott, liksom foder och vatten, är inte åsatta någon karenstid alls utan används på egen risk under förutsättning att dom är inregistrerade som fodertillskott hos Jordbruksverket. Om de inte är registrerade där så får de inte säljas för användning på häst. Tillskott som innehåller koffein har 14 dagars karenstid.

Om produkten åsätts läkemedelspåståenden, dvs att de förebygger, lindrar eller botar sjukdom, då är de enligt lagen läkemedel och har karenstid och får endast säljas på apotek. I annat fall är de olagliga.

Undersökningsplikten att kolla var produkterna är inregistrerade ligger hos hästens tränare/ägare. Om det inte klart framgår av förpackningen, då är det samtal till respektive myndighet som gäller.

Detta svar hjälper oss alltså såtillvida att preparaten är fodermedel med 0 timmars karens förutsatt att inte leverantören marknadsför dem som effektiva, i så fall är de helt enkelt olagliga...? Snacka om idiotisk regel varför inte helt enkelt bestämma att preparat med glukosamin har si eller så många timmars karens, så som det är gjort med massor av andra preparat.

mvh
Lejonelle

Hej
Jag ställde följdfrågor till STC;
"Om jag tolkar ditt svar rätt så beror det alltså på leverantörens marknadsföring om jag får nyttja preparatet eller inte. Normalt är de klassade som fodermedel men om leverantören påstår att de är effektiva och hjälper mot ledproblem så är det doping att använda det. En leverantör med annan marknadsföring kan alltså tillhandahålla exakt samma substanser utan att det är doping... Beroende på vilken leverantör man köper ifrån kan samma substans vara normala fodertillskott eller dopingklassade läkemedel/naturläkemedel. "

STC svarar:
"Jag förstår ditt problem. MSM mm mm förekommer i både godkända o icke godkända produkter. Håll dig till de av Jordbruksverket godkända, de är inte omgärdade av karens. Att sedan vissa sådana marknadsförs på ett olagligt sätt kan inte läggas dig som nyttjare till last utan detta är tillverkarens problem. Vi försöker tillsammans med Läkemedelsinspektionen åtgärda dessa"

Nu är det väl bara att sätta ihop en lista på de preparat som har tillstånd av Jordbruksverket att kallas som fodertillskott, dessa är ju OK att ge med 0 timmars karens. Någon som orkar ta tag i detta?

Hälsningar
Lejonelle

Hej!

Jag tycker egentligen inte om att skriva negativa inlägg men jag prövade det på en av hästarna och jag tycker det var kasst. Ingen märkbar förbättring alls + att hinkar och allt blev gult (var svårt att få bort).
Jag bör väl erkänna att jag inte är förtjust i gurkmeja då JAG aldrig fått positiva resultat. Visserligen absolut inga negativa heller bör väl tilläggas.

Jag har prövat olika preparat och det som fungerade ABSOLUT bäst var ett preparat baserat på grön läppmussla, tror det var Equistros preparat (har för mig att det är ung. som Glycosamin). Det var det enda som fungerade på min häst och jag såg en märkbar, snabb förbättring. Men det beror nog mycket på vad som fattas individen.

Jag tog tex ut en av Sveriges mest erkända kiropraktorer till mina hästar. Den ena han behandlade blev faktiskt sämre medan den andra blev ung på nytt. Vi försöker alltid hjälpa våra älskade hästar och jag vill inte tänka på vad man lagt ner i pengaväg genom åren. Preparatet med läpmussla jag nämnde kostade då ca 8 år sedan 800 kr för 14 dagar. För mig och hästen var det värt det men hua vilka pengar det blev. Med det menar jag att gurkmeja kan du köpa i butik mycket billigare än Biosynovs preparat och i alla fall pröva om det fungerar. Personligen tror jag mer på Glycosaminet där faktiskt!
Fler ideér någon!

Mvh / A

Hej!

Jag har löst mitt Glucosamin "problem" med att fodra med en musli som innehåller Glucosamin, mycket smidigt! ;)

Mvh / A

Lejonelle skrev:
Nu är det väl bara att sätta ihop en lista på de preparat som har tillstånd av Jordbruksverket att kallas som fodertillskott, dessa är ju OK att ge med 0 timmars karens. Någon som orkar ta tag i detta?
Hälsningar
Lejonelle

Ja det vore kanske nåt!Nån som orkar? ;)

Ja,det beror väl på hästens problem osv om det fungerar eller inte.
Lätt & göra av med pengar på hästarna om man säger så! :smirk:

Vad är det för müsli du använder??

Hej1

Jag använder Spillers Senior Conditioning Mix till en inte alltför gammal häst (10 år) som har svårt att hålla hullet riktigt (trots mycket bra grovfoder). Hon är fin i hullet - och lederna. ;)

Mvh / A

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 290
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?