B

BadRomance

Nu vill jag höra alla era erfarenheter/åsikter om Biolight. Postiva och negativa. Är främst intresserad av hur det fungerar på gaffelband och allvarligare skador. Är på väg att skaffa en men vill vara helt säker först! Är det värt att testa?

Sv: Biolight

Har provat på inflammationer både på mig själv o på häst o då funkar det inte alls.

Testade sedan med laser på min inflammation på mig själv o det tog bort smärtan direkt. Så då drar jag slutsatsen att Biolight inte funkar på sånt.

Hur har du gjort då?

Bara nyfiken då jag haft så stora resultat på just inflammationer med Biolight!

Har du provat på dig själv eller menar du stora resultat på hästar som faktiskt inte är så mätbart? Jag har en inflammation i en muskel som jag körde Biolight på utan ngt som helst resultat i en vecka. Körde sen laser 2 dgr o smärtan gav sig direkt. Ska nu följa upp med ytterligare behandlingar med laser så den läker helt.

Min totalt ovetenskapliga slutsats grundar sig alltså på att jag provat på mig själv. Att säga att det funkar på hästar med inflammationer är ju ännu mer ovetenskapligt så länge det inte finns bevis.

Okej, bra att du fick smärtlindring av laser som är en mycket bra behandlingsmetod.

Mina erfarenheter av Biolight består av de resultat jag ser på mina kunder.

Det jag kan ta upp här är mina egna ledinflammationer och då spec i mina höfter som jag haft sen tonåren. Jag kan ju tala för mig själv :D när jag säjer omedelbar smärtlindring.
Har en äldre schäfer med återkommande inflammationer i en armbågsled och där syns det väl tydligast på att hältan uteblivit sen han fått behandling.

Våran häst var halt och vi körde han till klinik för ca 4 veckor sen då var han 2,5 grader halt på v fram knä och 2 grader på hö fram knä plus 2 grader i båda kotlederna fram han sprutades med kortison och tuppkam i alla lederna och fick metacam i 7 dagar sjukhage ordinerades i 3 veckor. på dag 8 började vi med biolight vi körde akut programmet i 3 dagar och sedan follow up i 5 dagar. (vi hade den bara i en vecka)

Och på återbesöket efter tre veckor (1 vecka sen) var han helt ren i båda knäna 0,5 i vänster kota och 0,2 i höger kota..

Jag är övertygad om att biolighten har gjort sitt till det resultatet!! även vetrinären på kliniken var förvånad över att det var en sådan otrolig förbättring!!

Jag tycker ofta det är så här med alternativ behandlingar att det är väldigt individuellt hur de funkar. Har också inflammation i höften som jag körde på i 5 dgr utan något som helst resultat medan det då helt klart funkade på dig.:)

Kan säkert vara så som du säger men just i ditt fall, där hästen är sprutad o har fått smärtstillande tycker jag det är extra svårt att verkligen kunna bedöma om Biolight (eller vilken annan extra behandling som helst) har gjort nån skillnad eller om hästen reagerat ovanligt fort på sprutningen.

*delvis knapplån*

Visst är det svårt att avgöra vad som gjort vad, men det är precis så som Segersten beskriver sin behandling som man ska använda sig av alternativ vård, som ett komplement till veterinärmedicin (eftersom jag är så redig så måste jag alltid påpeka detta :p)

Sen är ju så att en inflammation kommer ju alltid av någonting, man behandlar ju bara symptomet. En häst får man ordinera vila och kanske ändrat upplägg i träning mm mm mm. Men man vet ju hur det är med oss människor, hur länge är man egentligen sjukskriven och vad kan man tex göra åt sin arbetssituation?
Det är inte alltid man kan lösa det på ett smidigt sätt och då får kroppen aldrig heller läka ut ordentligt.... :crazy:

Knapplånar mig själv. Ville bara lägga till lite att sjlvklart vilar hästen i fråga fortfarande och vi ska tillbaka till vetrinären om ca 4 veckor och vi diskuterar och klutar rannsakar och själva om varför han har fått inflammationerna.. Så ni inte tror att vi kör på som vanligt.. För bra är han ju fortfarande inte.. ;)

Väcker liv i den här gamla tråden..

Såg en demonstration häromdagen av en biolightmaskin.
Hästen såg verkligen ut att njuta så något verkar det vara som funkar.

Men vi fick aldrig veta något pris på den - den skulle tydligen vara dyr.
Någon som vet vad de kostar?
Tydligen skulle det både gå att köpa och att hyra.. Någon som vet om det stämmer?

Jag känner hon jag hyr min maskin av och hon sa till mig att den kostade 50.000 i inköp.
Hyran jag betalar till henne är.
600kr för en vecka alternativt 90kr per dag.
sen tillkommer kostnad för programm och dom kostar 50 kr styck (man brukar köra minst 2 per dag).

Jag kan ju komma med en uppdatering på min häst...
(en liten förkortad historia)

Efter några turer till på kliniken så visade sig att han inte blev bättre utan sämre och vet som vi hade ville inte göra UL.
Vi bestämde oss för att byta klinik och åkte till en annan.
Vet där gjorde UL och hittade 2 st trasiga ligament i kotan och ett trasigt gaffelbandsfäste i knät Båda på vänster fram.
Inte konstigt att han inte blev bra av att spruta leder..
Men men iaf så har vi behandlat honom med skockwawe och nu sista 2 återbesöken med biolight.
Dom 4 första månaderna(sen ligamentskadan hittades) så behandlade vi bara med shockwawe, promenader och sjukhage.
Efter det sista återbesöket då så bestämde vi oss för att köra biolight igen. yttreligamentet var då halvläkt.. Vi hade också en ny akutisering på det inre ligamentet då han hade busat i hagen.
Vi körde i 10 dagar och körde 1 akute programm och ett follow up programm om dagen.
Efter 1 månad var vi tillbaka och gjorde ett nytt UL Och tro det eller ej men yttre ligamentet var nästan helt läkt! Superfina fibrer sa vet! Inre ligamentet som hade en färsk blödning för en månad sen var halvläkt.
Vi har nu kört biolight i 10 dagar till efter det återbesöket och ska vara tillbaka den 1 april.
Det ska bli väldigt intressant att se vad detta UL et visar. och om det är en lika bra förbättring igen.

Min ET var ute igår kväll och behandlade min häst. Hon har problem med höfterna (låsningar/spänningar) och var nu spänd hela överlinjen från manke och bakåt.

ET försökte sätta nålar, hästen visade stort obehag och vi gick över till BioLight istället. Efter en stund började hästen tugga, slicka sig och läpparna och slappna av riktigt ordentligt.

Nu har vi återbesök om 2 veckor, med en ny biolight behandling + nytt försök att sätta nålar.

Men vad jag kunde se igår så gav det absolut effekt, från att ha varit extremt öm och steppat runt, till att stå avslappnat och tillåtit ET att massera och manipulera lederna ordentligt.

Mvh Domino_s

puttar upp tråden lite.

jag har en häst med en spricka i bak kotan och ett sår. var iväg och tog stygnen igår och såret såg jätte bra ut. har inte varat ett dugg. kan svallkött komma någon vecka senare?
men jag undrar om biolight har någon effekt på skelett skador? eller om det kanske ändå är bra för såret fast det gått så lång tid?
Vill ju göra allt för hästen. tänkte även på allt annat i benet som kanske skulle mått bra av biolight?
jag ska på återbesök om 4 veckor med hästen så kanske ska ta det med veterinären då. eller kanske ringa och fråga?
Eller är biolight bara bort kastade pengar?
Hon har även en skruv i bak kotan, kanske inte så bra med biolight då kanske?
hon står just nu med sjukbandage och ska göra det fram tills måndag sen räckte det med vanligt stallabandage.
det är 2 1/2 vecka sen hon skada sig.

Jag skulle höra med veterinären!

Jag körde biolight varje dag, två gånger dagligen på två ponnyer en sommar, ena hade en skada på böjsenan och den
andra hade en skada i en annan sena. Fungerade hur bra som helst och gav mycket fint resultat hos veterinären vid UL. :)

KL

Det finns flera vetenskapliga studier som visar att laser inte har effekt på hältor osv, hittade i hastigheten denna:

http://www-skara.slu.se/hc/arkiv/69.pdf

Minns att Ridsport skrev om detta för några år sedan, strax efter att jag hade betalat dyra pengar för sådan behandling på klinik i samband med en hälta - jag märkte ingen positiv effekt på hästen som också hade behandlats med tuppkam och kortison (den blev sedermera frisk men inte av lasern). Detta gick inte heller på försäkringen, i alla fall inte då...

Det finns kliniker som har kontakt med terapeuter som använder Biolight. Jag hade frågat på kliniken =)

Senast ändrad:

En kommentar till ovanstående studie om laser

I inledningen står det
"Behandling med koldioxidlaser ger ingen positiv effekt på
kotledsinflammation i hästens ben. 90 procent av det ljus som
lasern ger ifrån sig absorberas redan i hästbenets yttre
hudskikt. Ingen effekt kan mätas inne i hästens kotled."

Det är inte bara att ta vilken laser som helst och behandla och tro att de fungerar på samma sätt. De faktorer som styr är
Våglängd, beroende på vilket problem man vill behandla
Uteffekt
Tid per punkt
Var skadan sitter
Hur länge skadan har funnits
Hur djupt skadan sitter

Många kotledsinflammationer är sekundära, och googla gärna på Koldioxidlaser.
Det är en laser som sällan används inom Medicinen utan mer inom Hud/Skönhetsindustrin för ytliga problem, dvs det är svårt att komma åt en djupare liggande inflammation med just den lasern även om man defokuserar den. Dess våglängd har inget större inträngningsdjup.

Senast ändrad:

Som jag fattat det med Biolight ska man inte köra intensivbehandling med detta utan man kör ca 3 gånger på en 14 dagars period ?

Jag har också fattat det som att laser är överlägset OM du vet exakt var skadan sitter så att lasern tar exakt där . Biolighten behandlar mer generellt över ett större område .

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 649
Senast: Sedna
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
618
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10