Biogasbil.

Tramptass

Trådstartare
Efter många år som ägare till dieselbil har jag börjat snegla åt biogasbilarna då körsträckorna har minskat ordentligt.
Är det något att ha om man drar släp/hästtransport?
Finns det något annat som talar för eller emot en biogasbil?

Efter många år som ägare till dieselbil har jag börjat snegla åt biogasbilarna då körsträckorna har minskat ordentligt.
Är det något att ha om man drar släp/hästtransport?
Finns det något annat som talar för eller emot en biogasbil?

Att det finns för få ställen att tanka.

Att gas inte är särskilt miljövänligt, om det nu inte råkar vara ren biogas. Naturgas i sig är sämre än bensin.

En kompis hade en biogasbil men den såldes så småningom då det var svårt att hitta tankställen och det var väl ofta slut på gas också har jag för mig. Det här är ju några år sedan så det kanske har ändrats.

Annars är gas ett bränsle för framtiden. Naturgas används idag i brist på biogas men det blir antagligen bättre på den fronten också.

Har inte dragit med biogasbil men här i stan är det vanligt med taxi som går på biogas och vi kör många av bussarna på biogas. Bor man så det är lätt att tanka är det nog ett bra miljöval.

Jag har en Volvo V70 bifuel sedan ungefär ett år tillbaka, drar inte mycket hästsläp med den men märker ingen direkt skillnad i köregenskaper när jag kör på bensin eller gas. Jag har gasmackar som ligger strategiskt och har aldrig varit med om att gasen skulle vara slut där. Krisar det (eller man bara inte ids tanka gas) så finns det ju motsvarande en halv tank bensin att köra runt på också.

Jag är jättenöjd med min bil, ett litet minus med just bifuel om man kör mycket är att man får tanka oftare, gasen räcker väl till en 25 mil och bensinen till ungefär lika mycket om man kör båda i botten från full tank. Men vill man köra mest på gas, vilket jag ju ändå gör, så blir det ju fler tankningar.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 214
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 187
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 852
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter