Binda upp?

Ja, hästen bör kunna stå uppbunden. Anser att det tillhör normalt "hanteringshyfs".

Visst, hästen kan kasta sig och få panik om den sitter fast. Hästar älskar att panika och gör det i alla möjliga situationer. Vill man undvika situationer där hästen kan panika kanske man inte heller ska rida, ha den inhägnad, lasta... Hoppas du förstår vad jag menar: Det går inte att undvika ALLA tänkbara situationer.

Ett sätt att minska risken är att lära hästen att ge efter för tryck i stället för att gå emot tryck. Detta gör du t.ex. genom att ställa dig bredvid hästen och dra grimskaftet ned mot marken. Du skall segdra, men du behöver inte dra för allt du är värd! Hästen reagerar normalt med att spjärna emot och inte ta ned huvudet - fortsätt ha kvar tyngden nedåt. Så fort hästen lättar motståndet och sänker huvudet släpper du genast tyngden! Sedan upprepar du detta till dess att hästen gjort kopplingen: Aha! Om jag ger efter istället för att spjärna emot släpper trycket!

Har dåliga erfarenheter av både balsnören och panikhakar.

Panikhakar av den anledningen att de inte löser ut om hästen reser sig då den är bunden från två sidor eftersom det aldrig blir det typ av tryck som leder till att haken löser ut.

Balsnören av den anledningen att hästarna lär sig att de kan komma loss. Risken finns att man står med en häst som LÄRT sig att den kommer loss om den backar/kastar sig. Sedan kommer dagen då hästen kastar sig i en annan situation och inte kommer loss... Alternativt börjar dra sönder grimmor, linor, träns...

Hmm.. har alltid trott att panikhakar hette så d man kan knäppa loss hästen om den hänger i grimskaftet.. Menar ni at de löser ut vid ett visst tryck? (inte insatt i mekanikens lagar men tycker det verkar totalt orimligt..)

ja borstar och så alltid i boxen. men om ja ska ha honom på stallgången så sätter ja bara fast honom i ena.. vet aldrig om han kan få panik.

Du får en :bow: av mig.. Det enda jag är "kritisk" mot är din inställning till panikhakar men det kan grundas i att jag inte vet hur de fungerar. Har alltid trott att de sitter tills man ber dem lösa ut, då tycker jag de är bra! (dvs blir hästen helknas vilket är MKT ovanligt kan man lossa den innan den skadar sig på annat vis).

*lånar antihatinläggsdräkten en liten stund :crazy: *

Ja det tycker jag. Av säkerhetsskäl. Är det en häst som inte är van att stå uppbunden kan man sätta balsnören mellan grimman och grimskaften så den kommer loss om den skulle få panik o kasta sig när den märker att den sitter fast..

Vi har inga snören för hästarna är vana att stå i gången..

Så vill jag också att de ska fungera (& har förstått att de ska fungera), men de löser (för) lätt ut tycker jag...

Jo det är himla praktiskt.

Patsy drog sig loss förut, inte panik utan bara "dum".

Så då tränade vi på att stå still under ett par månader och sen band jag upp henne igen och nu accepterar hon att när det är stopp så är det stopp.

Föl är jag väl inte hundra på men jag tror det är bättre att de lär sig redan som små att de sitter FAST (men kanske med en fjädrande lina och med mamma bredvid).

självklart ska en häst kunna stå uppbunden i linor...
själv har jag aldrig haft blå snören i griman som jag fäst linorna i...har inte riktigt förståt menningen med det...då lär hästen sej att den kommer loss om den drar bakåt....
min häst fick stå i linor när hon va ett år å då satt jag fast henne på en gång fast jag lämmnade henne aldrig själv i början...
hon hängde sej i linorna en gång...men hon tog sej upp själv..sen dess har hon aldrig krånglat....
men om dom skulle hänga sej ordentligt så får man ju ta å skära av linorna el grimman så dom kommer lös....annars kan dom dö....

men har man blåsnören så lär sej ju hästen att den kommer loss om den bakar...hur ska man då kunna lära en häst stå stilla i linorna :confused: :confused:

Jag kan bara tala för mig men jag tycker häsatrna ska lära sig att det inte går att dra sig loss.Så redan som föl att man ser till att ha en redig grimma och bra red att binda upp domi så kan dom streta imot tills dom ger sig!
Så gjorde jag och han försökte dra en gång i 5 sekunder sen kunde han gå så linorna var spända men inte längre då gav han efter för å slippa trycket bara!
Kommer dom på att dom kan backa å dra loss kommer hästen göra det som en olat och inte få panik.En häst som VERKLIGEN får panik är någon mkt ovanligt! Dom stretar imot tills som kommer loss och gör dom inte det lägger dom sig ner å ger upp sitt liv!
Ett bytesdjur måste kunna koppla bort kännseln och bli"hjärndöda" om du ser på tv så när ett lejon tar en antilop så spretar dom inte till just när dom biter och börjar äta..För du ska ju inte tro att antilopen är död när dom börjar äta ur den..
Antilopen kopplar bort allt hur vet jag inte dom infaller ic chock och blir hjärndöda på nått sätt! svimmar kan man väl säga just för att inte känna nått innan dom dör!

Så funkar alla bytesdjur.... även hästen.. jag har bara sett en enda häst i riktig panik..så panik att den inte kände smärtan! Sen har jag sett MASSA hästar bli rädda men det är inte samma sak som panik :)

Men vill man att hästen ska kunna dra sig loss så ha balsnören så är allt ordnat=)

Alla pållar som har varit i mitt stall har fått finna sig i att man "måste" vara uppbunden. Jag har varken panikhakar eller några balsnören, däremot har jag en vass kniv som hänger på väggen i närheten och den är strängeligen förbjuden att använda till annat än att skära av rep i ev. paniksituationer.

Jag använder cykelslangar att binda upp dom i i början, iallafall på ena sidan, den andra sidan har dom ett vanligt grimskaft/plastkätting.

Att lära dom att dom kommer loss vid minsta ryck framkallar bara krångliga hästar...med gummislangen klarar dom inte av att "knycka/backa" sig loss samtidigt som det är en mild metod.

Att lära hästar att stå uppbundna med 2 linor är ett måste, för någon gång kommer man till en situation då man måste binda upp dom på det viset. att lära en 600 kg's koloss kan inte vara lätt om den motsätter sig det...då undrar man varför den inte blivit lärd från första början :confused:

Inte för att det kommer bli något hat inlägg direkt, men jag kan inte säga att jag håller med dig.

Gör man allt rätt så kan man utan problem ha något som går sönder om hästen får panik för det är så liten risk att den får det så att när den väl får det så är det berättigat!!

Och att lasta genom att hala in en häst...ursäkta men: :crazy:
Lär hästen på ett snältt sätt istället så kan man stå utanför och skicka in hästen. Sen står den snällt och väntar tills man stängt SEN kan man binda upp den!!

Sen kan det ju vara skillnad med en häst som redan lärt sig hur man gör för att komma loss. Där har man inte så mycket val än att se till att de inte kommer lös. Om det nu är så att de gör det för att de vet hur man gör. De flesta har helt enkelt fått panik någon gång...troligtvis för att någon hittat på något helt idiotisk...och behöver bara lära sig att det är okej.

Så det sättet du gör det på ser jag som en sista utväg om inget annat fungerar. Lär man en unghäst eller t.o.m. för på detta sättet har man en bra början till förfallet. :crazy:

Tänkte precis på det när jag läste tråden igen.. Lastningsgrejen gillade jag inte men tanken med den ;) Tycker dock inte att det borde utföras i en transport (dvs lära dem att de sitter fast).

Jag har en arab som absolut INTE VILL stå i linor, lr. hon kan väl men hon får panik och är väldigt nervig av sig när de gäller saker bakom henne. En dag så satta jag fast henne i linor (hon brukar kunna stå i dom om dörrarna är sätngda) så jag sätngde dörrarna men ena åkte upp då handtaget inte funkar så bra, så hon blev livrädd och slängde sig bakåt och grimman gick sönder men ingen far sprang bara ut en bit o sne av de bara o ta henne igen.. Så red vi ut så kom vi tillbaka satte upp henne i gången igen och bara efter 5 min så stegrar hon sig och slänger sig bakåt och ännu en grimma trasig...
Ingen som har någe tips? Hon kan stå uppbunen i bara grimskaft oxå men då trycker hon upp än i väggen i stället o bara sparkar. Hon är inte så väluppfostrad o har alltid fått vinna över sin förra ägare. Så hon har lärt sig. Sen sparkar hon även när man ska kratsa hovarna o råkar nudda skon så de låter för då tror hon att jhovslagaren är där o då smäller de.
Det går även max att sko 2 hova i taget men då är hon redan odräglig o bara sparkar o slår o stegrar o rycker. Därför står hon med bara grimskaft när hon skos.
Kom med tips, de kan vara riktigt hemskt när hon slänger sig då hon är VÄLDIGT nervig o hålla på emd men kolugn o rida... :(

Tips!?
//Emelie

Det är väldigt lätt att säga "hos mig får hästarna finna sig i att vara uppbundna" osv, i verkligheten är det ju inte alltid så enkelt.
Tycker att det är självklart att lära hästarna att stå uppbundna, ute, inne, högt och lågt. Det är alltid bra att veta att man kan binda sin häst.
Gillar dock inte alla balsnören osv utan föredrar att ha "säkerhetsknop" på grimskaftet.
Har däremot en gammal tant som helt enkelt inte går att binda upp.
Transport är helt ok, men på gången får hon faktiskt panik, har sett henne fastbunden en gång (det blev ett misstag med en ny hovslagare och jag hann inte till stallet innan hon satt fast) hon kastade sig handlöst tills allt gick sönder, annars hade HON gått sönder, garanterar det.
Att sko henne sedan var närapå lögn då hon var totalt uppstressad.
Att däremot slänga grimskaftet ÖVER boxväggen eller över en gren eller lägga det i en fin hög på marken funkar fint, (hon sitter givetvis fast i andra ändan :smirk:) då står hon som ett ljus.
Men det är efter henne jag har lärt mig vikten av vad underbart det är att KUNNA binda upp hästar överallt!

min häst backade långsamt långstamt tills linorna gick av ett tag. Inga tecken på panik, bara ohyffs.

Det är viktigt att kunna se skillnaden på ohyffs och riktig panik över att vara fastspänd.

Är det ohyffs tycker jag hästen ska fatta att den verkligen sitter fast, men jag tycker att man gärna kan änvända riktigt grova gummiband som fjädrar men håller.

Om hästen är rädd/ får panik ska man gärna hålla den till en början så att den inte råkar ut för en olycka vid inlärningen. Om den stretar o drar, släpp efter och lugna. Låt det aldrig gå så långt att den rycker o drar iväg.

Att lära fölungarna vid tidig ålder måste va ultimat.. ;)

De så kallade säkerhetsknoparna GÅR INTE att få upp om hästen har fått panik och det är tryck i dem.

Jag har band i alla grimmor! Hade inte det ibörjan och tacken för det är att jag har 2 stygn i örat.. :crazy: det var mindre kul att sy iho det..

Har även varit nära på att få ett "spänne" (som man fäster i väggen)i pannan, men hann tack och lov att flytta mig..

Kom sen på att hon fick panik när hon satt fast, kommer hon loss så blir hon hur lugn som helst. Har nog blivit bättre de senast åren, men är dumt att chansa.

I transporten står hon lungt. Har alltid henne i ett grimskaft som jag håller i när luckan är öppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama