Bilstolsdjungeln

Sv: Bilstolsdjungeln

Det stämmer, det garanterar jag ;-)

Babyskyddet ensamt kan man bara fästa med bilbälte. Men om man har hela stolen med basen
så kan man fästa själva stommen med isofix eller bälte :-)

Det stämmer, det garanterar jag ;-)

Babyskyddet ensamt kan man bara fästa med bilbälte. Men om man har hela stolen med basen
så kan man fästa själva stommen med isofix eller bälte :-)

Har man barnet framåtvänt i en kombi stol så ska man ABSOLUT INTE använda stolens egna bälte utan kopplar då bort det och använder bilens bälte.

Jag måste upp på vinden i morgon och titta på våran Brio, har faktiskt för mig att det är tänkt att man ska använda stolens bälte på den framåtvänd. Men jag kan mycket väl ha fel, vi har själva inte använt den så då dottern växte ur den och fick bältesstol istället...

Jag måste upp på vinden i morgon och titta på våran Brio, har faktiskt för mig att det är tänkt att man ska använda stolens bälte på den framåtvänd. Men jag kan mycket väl ha fel, vi har själva inte använt den så då dottern växte ur den och fick bältesstol istället...

Den kan användas framåtvänd från 15-18 kg med stolens bälte, eller som bältesstol från 15-25 kg med bilens bälte.
Man bör dock inte använda stolens bälte framåt, eftersom det blir större påfrestning på nacke/rygg vid en krock.

Den kan användas framåtvänd från 15-18 kg med stolens bälte, eller som bältesstol från 15-25 kg med bilens bälte.

Det verkar stämma bättre med de uppgifter jag har på stolen ja!

Att kombistolarna inte är ngn höjdare framåtvända går jag absolut med på, varken med stolens eget bälte eller bilbältet... :crazy: Men tydligen påstås vissa stolar kunna användas med bägge delarna ändå.

Vi kommer använda brion till nästa barn också, bakåtvänd så länge den räcker till, och sedan blir det bältesstol, precis som för dottern.

*kl*
Min syster har en Brio som hennes 3åring inte kan sitta baklänges i mera... Den är nog inte så stor i stl.

Hur stor är T nu? Jag tror inte att E är uppe i de 9kg som de ska. MEN jag kan inte ha overall utan att hon gråter när jag ska sätta in armarna i babyskyddet.
Innan har jag haft henne utan overall i bilen och lagt henne lös om jag klickar babyskyddet på vagnen men nu ålar hon ju iväg...

Ni som har Maxi Cosi Mobi- är det en bas på den? Är det lika enkelt att klicka bort stolen som på babyskyddet?
JAg har inget varmt garage så jag undrar mest över om man får för sig att ta in den när det är kallt ute. Eller motorvärmaren kanske lär sig att plugga i själv ;)

De är ju ingen bas i den (finns de ens sådana stolar mer än till babyskyddet?), utan mån får precis som på de andra isf spänna loss stolen, vilket blir bökigt med förankringsbanden.

Jag såg en bild idag på en annan familjesajt där ett barn på 5 år satt i en mobi, o de vår gott om plats för benen.

Vilket jag upplever bra med mobin. I vår bil så är de säkert 20-30 cm mellan stolen o sätet om den är justerade i sitt läget.

Vi har aldrig tagit in stolen nu när de varit -30, dock har vi kupevärmare som startar 3tim innan vi ska åka, om man nu ställt någon tid...

Ja det finns. Duologic fungerar som ett babyskydd. Man kan ta lös själva sittdelen och lämna den fastsatts stommen kvar

Jo de vet jag, men de är väl inte hela stolen du tar lös då? Utan bara en del av den, babyskyddet då. Som jag tolkade emelieR så ville hon lämna ta lös hela stolen.

Nä- jag ville kunna ta in klädseldelen... Jag älskar ju travelsystemet... Och det verkar ju gå med acta gracon... TYVÄRR går inte den att hälla i lika positioner eller?
Min kompis är väldigt missnöjd med sin acta graco- vet ej modell

Det finns ju ett flertal acta graco.

Duologic har fått bra på tester ( som Besafe ), Den går att ha i 3 lägen eftersom man kan ha den från födseln.
Det är både en isofix och bältesstol. Det man knäpper lös är den del som barnet sitter i kvar i bilen blir stommen och huvudstödet enbart.
Lägesändring kan man göra med bilen i rullning. Ella sitter upprätt i vaket tillstånd men när hon somnar fäller vi ned ett hack.

Håller med dig Cala, duo logicen är en bra stol :)

Den bör även få plats bra i en större volvo.
Jag har den i baksätet på min Audi A6:a avant och man sitter inte ett dugg trångt i framsätet då (min pappa som är 1.95 sitter där utan prolem).
Dock är den inte optimal i min sambos toyota aygo så där har vi en britax eclipse (föregångaren till hiway).

En stol som däremot tar stor plats i alla våra bilar (vi har 7 st i olika storlekar) är actagraco duoflex, den stolen är otroligt klumpig så den har vi bara som nödfallsstol.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 514
Senast: Lejanna
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 421
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama