Bilmärken

Har pratat mycket bilmärken nu med min 18-åriga dotter med nytaget körkort. Hon har redan noterat att vissa bilmärken verkar köras av en viss typ av förare😏. Vissa bilmärken tycks sakna blinkers...

Personligen har jag egen erfarenhet av italienska, japanska, franska, tjeckiska, tyska, amerikanska och svenska bilmärken. Tog körkort 1978...

Det finns vissa bilmärken som jag inte vill ta i med tång ens pga av deras tveksamma image.
Lite OT men är hon redan 18? Det kan inte vara möjligt
😱
 
Jag har en småbil, men kör fan inte långsamt 🙈
Mig hittar man oftast till vänster och inte till höger och blinkar ALLTID även när det inte finns en annan bil i närheten.

Porsche Cayenne-förare är inga roliga personer, beter sig som en jäkla bulldozer i trafiken och ignorerar totalt väjningsplikt och högerregeln, bara för att de sitter säkert 😠
 
Ansvaret för ev. kökrock och att hålla avstånd ligger väl ändå på bakomvarande bil som ska hålla vettigt avstånd.
Däremot är det trevligt att den som kör märkbart under normalfart stannar för att släppa förbi bilar om det är en längre väg det inte går att köra om på.
Jo. Fast som vi diskuterat tidigare i tråden finns det idioter som kommer i 150 bakom och då kan missbedöma din hastighet. Och som jag sa är det på vägar där det inte finns plats att köra om, och då kan det även vara svårt att stanna.
Men våra åsikter går uppenbarligen isär. Så kanske ska vi lämna det så?
 
Hittade inte inlägget om du som kör en clio för sakta och har lite snålt med tid.
Men insåg just att det kanske är bilens kapacitet som gör att du kör så sakta, så får ta nog erkänna mig lite taskig just om motorvägen speciellt ifall den verkligen bara orkar klättra upp i 90 utan att skaka osv.
 
Jo. Fast som vi diskuterat tidigare i tråden finns det idioter som kommer i 150 bakom och då kan missbedöma din hastighet. Och som jag sa är det på vägar där det inte finns plats att köra om, och då kan det även vara svårt att stanna.
Men våra åsikter går uppenbarligen isär. Så kanske ska vi lämna det så?
Det var mest att jag tyckte det lät som att föraren framför skulle ha en del av ansvaret för att undvika den risken jag reagerade på. Men då kanske jag bara läste något där som du inte menade på det sättet?
 
Problemet med att köra väldigt sakta är att man provocerar fram många omkörningar. Och stressade förare som blir sittande bakom en stund kan få för sig att göra riktigt farliga omkörningar. Om det då sker en olycka så är förstås inte den i den långsamma bilen vållande i lagens mening, men det kan ändå kännas lite tråkigt. Därför stannar jag alltid och släpper förbi om jag tex. drar en släpkärra och måste hålla lägre hastighet. Det gör dessutom mig mindre stressad när jag slipper ha kö bakom mig.
 
Det var mest att jag tyckte det lät som att föraren framför skulle ha en del av ansvaret för att undvika den risken jag reagerade på. Men då kanske jag bara läste något där som du inte menade på det sättet?
Absolut. Den bakom ska ju hålla avstånd osv.
Menade mer att det allmänt ökar risken lite enligt mig, även med de där otåliga Mercedesförarna som kanske gör en idiotomkörning när de får chansen 🙈. Det är så gott som alltid bakomvarandes fel vid påkörning bakifrån, utom vid extrema undantag.

Uttrycker mig nog inte på mest L
lättförståeliga sätt idag heller 😇
 
En typisk småbilsägare som kör för långsamt mao? 😇.
På en trång väg utan omkörningsmöjligheter blir det ju kö bakom och större risk för kökrock om du behöver tvärnita.
Absolut! :D Jo, det är sant. Dock brukar jag köra enligt hastighetsbegränsningen på småvägar, lillbilen ligger ändå så bra på vägen då. Men det är klart, folk brukar köra för fort på de vägarna också.
 
Hittade inte inlägget om du som kör en clio för sakta och har lite snålt med tid.
Men insåg just att det kanske är bilens kapacitet som gör att du kör så sakta, så får ta nog erkänna mig lite taskig just om motorvägen speciellt ifall den verkligen bara orkar klättra upp i 90 utan att skaka osv.
Det är också därför jag kör som jag gör, det är fruktansvärt att köra clion i högre hastigheter. Visst GÅR det, jag kan trycka upp den till 120 på motorvägen, men fy vad det skakar och det känns som att minsta lilla vindpust ska knuffa en av vägen. Så nä, jag lägger mig gärna i lagom avstånd bakom en lastbil och så ligger jag där och myser :D
 
Grejen när jag kör på landsvägar är att jag oftast kör enligt hastighetsbegränsningen, kanske någon km/h under, men annars ligger jag i 70-80-90. Men ändå ska varenda bil köra om. Alla har så hiskeligt bråttom och de ligger gärna upp i röven på en innan de trycker sig om. Och jag vill verkligen inte köra för fort även om alla andra gör det.
 
Hittade inte inlägget om du som kör en clio för sakta och har lite snålt med tid.
Men insåg just att det kanske är bilens kapacitet som gör att du kör så sakta, så får ta nog erkänna mig lite taskig just om motorvägen speciellt ifall den verkligen bara orkar klättra upp i 90 utan att skaka osv.
Jag körde emellanåt en jättegammal Hyundai i storlek mini för ett gäng år sen. Bilen var i princip högre än vad den var lång, men den tog bara upp ett halvt körfält så det fanns plats då den hoppade fram och tillbaka åt sidorna av vinden på Essingeleden... Den hade en maxhastighet på 80 i uppförsbackar. Var det nedförsbacke innan så man kunde ta fart och uppförsbacken inte var så lång, kunde man ta sig upp i 90, men annars var det 80 med gasen i botten. Efter det fick jag lite mer förståelse för folk som kör långsammare än maxhastigheten, i alla fall i små/gamla bilar. :D

———
Annars tänker jag att det är jätteviktigt att inte förutsätta att andra kör i full hastighet. A-traktorer och mopedbilar, någon med punka/reservdäck, något annat som precis hänt som gör att det är lämpligast att hålla ned hastigheten (på en smal väg utan omkörningsmöjlighet är ju sällan det optimala att stanna heller). Finns ju massor av anledningar och jag har i regel ett tänk där jag förutsätter att en långsam förare har en anledning att köra långsamt. Klarar inte jag av att hantera det på ett bra sätt är det väl snarare jag som inte borde vara ute på vägarna.

Med det sagt kör jag BMW. Inte pga maxhastigheten utan pga känslighet, väghållning och säkerhet. Det snabba svaret på gasen, comforten och väghållningen gör ju dock att det är lätta bilar att köra för fort i, just för att man inte alltid riktigt märker hur fort det går. Men blinkersen funkar utmärkt på min i alla fall! :D
 
Porsche Cayenne-förare är inga roliga personer, beter sig som en jäkla bulldozer i trafiken och ignorerar totalt väjningsplikt och högerregeln, bara för att de sitter säkert 😠

Jo tack, har kvaddat just en Porsche Cayenne (mitt fel men hade inte skett om han hållit hastighetsbegränsningen heller). Min enda krock och när vi kör av vägen och jag hamnar bakom bilen så står det bara "Porsche Cayenne" stort framför ögonen på mig och när chocken lagt sig så hann jag bara tänka... FAN, en Porsche AV ALLA JÄVLA BILAR?!??! Föraren var såklart därefter.
 
Jo tack, har kvaddat just en Porsche Cayenne (mitt fel men hade inte skett om han hållit hastighetsbegränsningen heller). Min enda krock och när vi kör av vägen och jag hamnar bakom bilen så står det bara "Porsche Cayenne" stort framför ögonen på mig och när chocken lagt sig så hann jag bara tänka... FAN, en Porsche AV ALLA JÄVLA BILAR?!??! Föraren var såklart därefter.
Nämen fy, det är typ mardrömmen att köra in i just en sådan.
Jag har krockat rejält en gång och då var jag glad över att det var ett gammalt släp jag körde in i (inga personskador och bara min bil gick sönder tack och lov).
 
Jag har en Ford ka, en väldigt liten bil alltså. Det är inte sällan folk vänder sig om och tittar efter mig när jag kommer med den, eller pekar och skrattar. Men det är okej, jag älskar den. 😅
Det är betydligt bättre nu än när jag bodde i obygden i Värmland med min gamla Volvo 740 och andra i gamla Volvos hejade på mig. Jag hade liksom inget gemensamt med killar strax över 18 år som älskade att meka..
 
Nämen fy, det är typ mardrömmen att köra in i just en sådan.
Jag har krockat rejält en gång och då var jag glad över att det var ett gammalt släp jag körde in i (inga personskador och bara min bil gick sönder tack och lov).

Vi hade inte heller några personskador som tur var, och det är väl egentligen allt som betyder någonting, sur Porscheägare eller inte. Hade han klippt mig 1 sek senare så hade han kört in i min bildörr i 90 km/h och då hade det varit godnatt för min del. Så tur i oturen kanske, att han gasade på så.
 
En annan intressant reflektion det här året, baserat på hemresa mellan Åre och Stockholm samt mellan Borlänge och Stockholm är att det alltid är bilar med takboxar som gasar förbi när det blir två filer. Vi utan takbox rullar på i högerfilen men takboxarna svischar förbi till vänster :D Jag chansade på otåliga småbarnsföräldrar på väg hem från skidsemester med skrikande barn i baksätet, som bara-vill-hem. Sambon poängterade att det nog snarare har att göra med att det ofta är större bilar som har takbox. Hans förklaring kanske har mer sanning i sig men min var roligare.
 
Det är också därför jag kör som jag gör, det är fruktansvärt att köra clion i högre hastigheter. Visst GÅR det, jag kan trycka upp den till 120 på motorvägen, men fy vad det skakar och det känns som att minsta lilla vindpust ska knuffa en av vägen. Så nä, jag lägger mig gärna i lagom avstånd bakom en lastbil och så ligger jag där och myser :D
Ligga bakom en lastbil är dock smart. Då inser folk ju i tid att det går saktare 😊
 
Jag har en Ford ka, en väldigt liten bil alltså. Det är inte sällan folk vänder sig om och tittar efter mig när jag kommer med den, eller pekar och skrattar. Men det är okej, jag älskar den. 😅
Det är betydligt bättre nu än när jag bodde i obygden i Värmland med min gamla Volvo 740 och andra i gamla Volvos hejade på mig. Jag hade liksom inget gemensamt med killar strax över 18 år som älskade att meka..
Jag måste erkänna att jag är en sådan som ryser så fort jag ser en Ford Ka :o De äldre varianterna är oerhört fula och efter att ha kört en nyare när jag fick en som lånebil när jag hade min bil inne för byte av vindruta så skulle jag aldrig frivilligt sätta mig i en igen 😅. Jag gillar annars Fordar, de brukar (oftast) inte vara så spännande bilar men tar en generellt från punkt A till punkt B utan att klaga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp