Bilmärken

BMW framför allt.
Jag stör mig ständigt på dessa killar (oftast killar) i svart BMW som kör som om de ägde vägen, parkeringen, hela området. Det gör att jag aldrig skulle köpa en sådan, oavsett hur bra bilarna egentligen är. Dessutom, om din dotter köper en vid 18 års ålder, kommer försäkringen att vara astronomisk.
 
Alltså jag ska inte försvara det där beteendet på något sätt. Men sedan jag bytte till BMW kör jag sannolikt lite fortare pga märker inte riktigt hur fort jag kör. Väghållningen och komforten lurar en verkligen, flera gånger har jag kört en vägsträcka där det känts lika snabbt som med min förra bil men sedan tittar jag på hastighetsmätaren och inser att jag uppenbart kör fortare. Det är ju mitt ansvar att hålla hastighet ändå såklart men man vänjer sig fort.
Det har varit min tanke varje gång jag suttit i någon lite bättre Audi. "Jag förstår varför folk kör som idioter i de här bilarna", typ. Det är så LÄTT att göra det. Som den bästa bil jag kört, helt fantastisk Audi med mycket stark motor och utmärkt våghållning och komfort. Skulle jag accelerera för tex en omkörning så behövde jag nästan bara tänka "snabbare" så for den iväg och den reagerade på så små signaler från mig att det kändes ungefär som att vanliga bilar är sega, trötta ridskolehästar och Audin var ett välutbildat men mycket nervigt och energiskt fullblod. Jag älskar snabba bilar som reagerar så omedelbart och bra, men det gäller verkligen att inte bli helt förblindad av hur underbart det är och fortsätta köra bra. En person med lite mindre konsekvenstänk hade säkert dragit iväg som en idiot i den bilen...
 
Det har varit min tanke varje gång jag suttit i någon lite bättre Audi. "Jag förstår varför folk kör som idioter i de här bilarna", typ. Det är så LÄTT att göra det. Som den bästa bil jag kört, helt fantastisk Audi med mycket stark motor och utmärkt våghållning och komfort. Skulle jag accelerera för tex en omkörning så behövde jag nästan bara tänka "snabbare" så for den iväg och den reagerade på så små signaler från mig att det kändes ungefär som att vanliga bilar är sega, trötta ridskolehästar och Audin var ett välutbildat men mycket nervigt och energiskt fullblod. Jag älskar snabba bilar som reagerar så omedelbart och bra, men det gäller verkligen att inte bli helt förblindad av hur underbart det är och fortsätta köra bra. En person med lite mindre konsekvenstänk hade säkert dragit iväg som en idiot i den bilen...

*host* *testförare* *host* :o :angel:
 
Alltså jag ska inte försvara det där beteendet på något sätt. Men sedan jag bytte till BMW kör jag sannolikt lite fortare pga märker inte riktigt hur fort jag kör. Väghållningen och komforten lurar en verkligen, flera gånger har jag kört en vägsträcka där det känts lika snabbt som med min förra bil men sedan tittar jag på hastighetsmätaren och inser att jag uppenbart kör fortare. Det är ju mitt ansvar att hålla hastighet ändå såklart men man vänjer sig fort.
Minns mamma sa likadant när de köpte en ny Volvo då den gick tystare än Saaben de hade. Dagens bilar är mer och mer designade för att det ska vara "tystare".

Har även sett endel Teslor som utmärkt sig negativt, de bilarna borde om något gå ännu tystare med tanke på att de går på el. För mig med min Volvo så är farthållaren min bästa vän när väglaget tillåter, adaptiv farthållare is the shit. <3
 
Det är en plåga att köra många nya, snabba bilar i laglig hastighet. Så för den som tycker om att köra bil är det faktiskt bättre att köpa en Lupo eller någon annan minibil med liten motor så hastighetsgränserna känns rimliga
Sa det till min morbror som ville att jag skulle köpa hans sport BMW. Tackade nej och sa att jag vill ha mitt körkort kvar:D
 
Jag är definitivt mer försiktig kring Audis, Mercedes och Range Rovers. Audis och Mercedes brukar köras av unga killar utan vett, och Range Rovers körs nästan alltid av citysnobbar som lever väldigt mycket efter filosofin "störst (och rikast) först" och generellt verkar ha dålig koll på sin bil.

Fiat 500 är väldigt vanliga här och även dem brukar jag försöka undvika att ligga bakom, då de är en typisk förstabil och sällan körs av överdrivet erfarna förare. Särskilt här i UK, där man inte lär sig att köra motorväg på körskolan (vilket innebär att många inte ger sig ut på motorvägen för första gången förrän de redan haft körkort ett tag), är det lite vanskligt för mig som kör mestadels motorväg.
 
Just ja en annan sak som märks på vintern framför allt är SUV:ar eller bilar med fyrhjulsdrift som kör som om det är sommar, fast väglaget är riktigt dåligt. Lite som om de tänker "jag har fyrhjulsdrift, så då kan jag köra som vanligt". Har hört att det som skiljer dom åt är att fyrhjulsdriften kommer hamna längre ut i diket/skogen om de åker av. 🙈
 
Vad är tanken med det? Det låter ju helt galet.

Ja, verkligen. Jag som kör enormt mycket märker direkt om jag ligger bakom en förare som inte är van vid motorväg/landsväg med högre hastighet. Sådana gör mig livrädd, jag tar hellre en rallykalle som iaf tränat på att ha kontroll på sin bil i högre hastigheter.

Edit: När jag skulle ta körkort hade jag ändå kört halvmycket med mamma på landsväg. Läraren testade mig i olika miljöer och sa direkt att landsväg skulle vi inte behöva öva speciellt mycket på för det märkte han att jag kunde rätt bra.
 
Vad är tanken med det? Det låter ju helt galet.
Ingen aning, men visst är det sjukt! Man kan välja till att få lära sig motorväg också, men det är som sagt frivilligt (och kostar lite mer). Fram till 2018 kunde man inte ens göra det, utan då var det rent ut olagligt för en övningskörare att köra på motorvägen. Fullständigt ologiskt och knäppt på alla sätt!
 
Vad är tanken med det? Det låter ju helt galet.
I USA, på den tiden då det begav sig, fick man inte ens köra upp (uppkörningen) på vägen utan hålla till på en stor parkeringsplats, typ, med vägar, korsningar etc markerade. Liknade en lekplats. Man kom aldrig upp i hastigheter över 20 km timman heller då allt var så litet. Detta var i norra Kalifornien. I Florida gjorde jag uppkörning, ett varv runt kvarteret, en nödbromsning och sen parkera mellan fyra koner. Tog ungefär 5 minuter. Strängt förbjudet att tala med inspektören under körningen. Efter det var jag något orolig över mina medtrafikanters körskicklighet...
 
Just ja en annan sak som märks på vintern framför allt är SUV:ar eller bilar med fyrhjulsdrift som kör som om det är sommar, fast väglaget är riktigt dåligt. Lite som om de tänker "jag har fyrhjulsdrift, så då kan jag köra som vanligt". Har hört att det som skiljer dom åt är att fyrhjulsdriften kommer hamna längre ut i diket/skogen om de åker av. 🙈
Ja, redan för 20 år sedan hörde jag bilbärgare säga att skillnaden på att bärga fyrhjulsdrivna bilar var att vajern inte räckte till då
 
Jag stör mig ständigt på dessa killar (oftast killar) i svart BMW som kör som om de ägde vägen, parkeringen, hela området. Det gör att jag aldrig skulle köpa en sådan, oavsett hur bra bilarna egentligen är. Dessutom, om din dotter köper en vid 18 års ålder, kommer försäkringen att vara astronomisk.
Nej det blir ingen BMW. Hon gillar Mercedes och Audi men de är för dyra.
 
I USA, på den tiden då det begav sig, fick man inte ens köra upp (uppkörningen) på vägen utan hålla till på en stor parkeringsplats, typ, med vägar, korsningar etc markerade. Liknade en lekplats. Man kom aldrig upp i hastigheter över 20 km timman heller då allt var så litet. Detta var i norra Kalifornien. I Florida gjorde jag uppkörning, ett varv runt kvarteret, en nödbromsning och sen parkera mellan fyra koner. Tog ungefär 5 minuter. Strängt förbjudet att tala med inspektören under körningen. Efter det var jag något orolig över mina medtrafikanters körskicklighet...
Japp, så som du beskriver det i Kalifornien gick det till när min kusin körde upp (i Maryland) för 9-10 år sedan också. Det är ändå snäppet värre än systemet i UK! :nailbiting:
 
Särbosambon är nybliven BMW-ägare och vi skojar friskt om att han måste sluta blinka, köra fortare och bli ett gubbslem.

När han blinkar. Jag: "Vad gör du? Vi har ju pratat om det här?"
Han: "Fan förlåt! Jag är inte redo för BMW"

Han kör verkligen som en 60-årig bilskolelärare :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp