Bilmärken

Jag måste erkänna att jag är en sådan som ryser så fort jag ser en Ford Ka :o De äldre varianterna är oerhört fula och efter att ha kört en nyare när jag fick en som lånebil när jag hade min bil inne för byte av vindruta så skulle jag aldrig frivilligt sätta mig i en igen 😅. Jag gillar annars Fordar, de brukar (oftast) inte vara så spännande bilar men tar en generellt från punkt A till punkt B utan att klaga.
Äh, dom är inga skönheter, men gulliga. Min förra var en sån med plast på sidan, men nu har jag en modell utan det vilket iaf gör att den känns mindre som en radiobil. 😅
 
Kör Volvo och de drar iväg som skållade råttor vid lätt tryck på gaspedalen
Min S80 smygökar hastigheten på egen hand medans den nya V60 ökar något mer kontrollerat :)
Finns blinkers som funkar bra
 
Låter som när jag var på Legoland och körde när jag var 7. Fick backning för att man inte stannar på en järnvägsövergång om det är rött i trafikljuset längre fram. Men annars var jag mycket stolt för körkortet jag fick.

Min farmor tog körkort på 30-talet. Det var på nivån visa att man kan starta och stanna och svänga samt köra ett varv runt torget. Men mer förståeligt i relation till bilarnas kapacitet och trafikmiljön som var då.
Min far - född 1919 - fick köra upp på en landningsbana för flyget. Han kunde växla och starta. Det räckte.
 
En annan intressant reflektion det här året, baserat på hemresa mellan Åre och Stockholm samt mellan Borlänge och Stockholm är att det alltid är bilar med takboxar som gasar förbi när det blir två filer. Vi utan takbox rullar på i högerfilen men takboxarna svischar förbi till vänster :D Jag chansade på otåliga småbarnsföräldrar på väg hem från skidsemester med skrikande barn i baksätet, som bara-vill-hem. Sambon poängterade att det nog snarare har att göra med att det ofta är större bilar som har takbox. Hans förklaring kanske har mer sanning i sig men min var roligare.

Alltså... jag och särbon verkligen HATAR skiboxar. De kör som j-la idioter och då är inte jag den som spottar på gasen men nog sjutton inser jag mina, bilens och väglagets begränsningar. Något som skiboxarna inte gör.
 
Själv har jag Suzuki Swift och ALLA kör om mig. Om det beror på småbil eller att jag alltid ligger prick på hastighetsbegränsningen vet jag inte :D
Jag hade en swift sista gången jag fick hastighetsbot, och det var på motorvägen. Polisen frågade varför jag hade så liten bil om jag tyckte om att köra fort. Jag svarade att det var just därför :angel:
 
Alltså... jag och särbon verkligen HATAR skiboxar. De kör som j-la idioter och då är inte jag den som spottar på gasen men nog sjutton inser jag mina, bilens och väglagets begränsningar. Något som skiboxarna inte gör.

Skönt att höra att jag inte inbillade mig! 😂 Jag tyckte de tryckte på lite väl mycket så jag flera gånger fick hålla tillbaks så de skulle hinna in innan det blev 1 fil igen..
 
När jag cruisade runt i min bruna saab 900a höll folk avstånd 😎
Både på vägen och på parkeringen!
Konstant lyste "check engine", besiktningsmannen kom inte ens in i motorutrymmet och sen fick jag nerslag på rattlåset som inte existerar...

Good times, good times 😍
 
När jag cruisade runt i min bruna saab 900a höll folk avstånd 😎
Både på vägen och på parkeringen!
Konstant lyste "check engine", besiktningsmannen kom inte ens in i motorutrymmet och sen fick jag nerslag på rattlåset som inte existerar...

Good times, good times 😍
Med de gamla Saabarna gjorde det ingenting om folk inte höll avstånd på parkeringen. Jag blev påbackad i min 9000. Hade precis satt mig i bilen som stod i en ruta och väntade på att bilen bakom mig skulle backa ut och köra iväg. Men tanten som körde hade tydligen lite svårt med avståndsbedömningen för hon backade och backade och sen backade hon in i baken på min bil. Men hon fattade tydligen inte varför det tog stopp för när hon märkte att hon inte rörde sig så ställde hon sig på gasen ett bra tag innan hon gick ut och tittade. Tror inte någon av bilarna fick en skråma eftersom 9000 har en ordentligt gummilist som stötfångare.
 
Med de gamla Saabarna gjorde det ingenting om folk inte höll avstånd på parkeringen. Jag blev påbackad i min 9000. Hade precis satt mig i bilen som stod i en ruta och väntade på att bilen bakom mig skulle backa ut och köra iväg. Men tanten som körde hade tydligen lite svårt med avståndsbedömningen för hon backade och backade och sen backade hon in i baken på min bil. Men hon fattade tydligen inte varför det tog stopp för när hon märkte att hon inte rörde sig så ställde hon sig på gasen ett bra tag innan hon gick ut och tittade. Tror inte någon av bilarna fick en skråma eftersom 9000 har en ordentligt gummilist som stötfångare.
Nej det var mest smidigt för svängrummet så att säga och lite kul för jag tror de flesta trodde jag var en sån som inte brydde mig o slängde upp dörrarna :)
 
Fick av min man härom dagen, kanske inte räknas som direkt fördom men ändå.

173012127_10159046270379648_1480844322480209751_n.jpg


Den är en slitvarg av rang men den är f*n inte snabb alltså 🤠
Vi har 2.
 
Kan säga att jag avskyr att servera bmw bilar i DTn på mitt jobb. Spelar ingen roll om det är en ful epa eller en suv som körs av en småbarnsmamma, majoriteten är sjukt otrevliga människor. Noll klass.

Tråkigt! Som kontrast så måste jag säga att en av våra BMW-verkstäder i den här stan är utmärkande trevlig, alltså känd för att ha väldigt god service. Det är alltid trevlig stämning och "stammiskänsla" mellan kunder och personal när jag har suttit och väntat där. :) Ljusår från min Volvoverkstad där ingen visste någonting och man fick rodda sin service själv i princip.
 
Vi har både Volvo och passat på jobbet, som vi stundtals kör riktigt fort med (blåljus). Att sätta sig i Volvon känns tryggt, lite som att den säger "kom och sätt dig bakom ratten, det här löser vi tillsammans!" medan passaten är som en hund som studsar upp och ner och säger "kom igen då, nu kör vi! Ska vi åka nu då? Kom nu, kom igen KOM IGEN!" :D Jag föredrar Volvo på motorväg där det går riktigt fort men passaten är roligare i stan/på landsväg!

Lånade en Honda när min bilruta skulle bytas. Jäklar vad rolig den var att köra :love:

Annars instämmer jag med övriga fördomar, småbilsförare upplevs ofta som nervösa och oberäkneliga, bmw/audi/Mercedes ofta väldigt osympatisk körstil. Och takboxar körs alltid av en stressad familjefar som inte vill sitta en sekund till med familjen i bilen!
 
Porsche Cayenne-förare är inga roliga personer, beter sig som en jäkla bulldozer i trafiken och ignorerar totalt väjningsplikt och högerregeln, bara för att de sitter säkert 😠
Lustigt att läsa just det idag. Jag blev skrämd idag av en i just Cayenne som for förbi mig i en sjujäkla fart (i villaområde med 30km/h-gräns...) och även om det nog egentligen inte var så nära så kändes det nära, för att Porschen var så jäkla stor och jag satt på en liten sketen moppe...

Det är förövrigt lite intressant att köra moped i jobbet... Många förare är snällare mot oss än vad de behöver vara, släpper fram trots att jag kommer från vänster i korsning med högerregel osv. Sedan finns det ungefär lika många som absolut ska fram och förbi oavsett situation och hastighet. Tackar alltid de förare som är snälla och chansar sällan, men nog har det hänt ett flertal gånger att förare ställt sig på bromsen när jag kört eftersom de enligt trafikreglerna ska släppa fram mig...
 
Vi har både Volvo och passat på jobbet, som vi stundtals kör riktigt fort med (blåljus). Att sätta sig i Volvon känns tryggt, lite som att den säger "kom och sätt dig bakom ratten, det här löser vi tillsammans!" medan passaten är som en hund som studsar upp och ner och säger "kom igen då, nu kör vi! Ska vi åka nu då? Kom nu, kom igen KOM IGEN!" :D Jag föredrar Volvo på motorväg där det går riktigt fort men passaten är roligare i stan/på landsväg!

Lånade en Honda när min bilruta skulle bytas. Jäklar vad rolig den var att köra :love:

Annars instämmer jag med övriga fördomar, småbilsförare upplevs ofta som nervösa och oberäkneliga, bmw/audi/Mercedes ofta väldigt osympatisk körstil. Och takboxar körs alltid av en stressad familjefar som inte vill sitta en sekund till med familjen i bilen!

Säger bara Audi med 500 hästar. Livsfarlig :cool:
 
Vi har både Volvo och passat på jobbet, som vi stundtals kör riktigt fort med (blåljus). Att sätta sig i Volvon känns tryggt, lite som att den säger "kom och sätt dig bakom ratten, det här löser vi tillsammans!" medan passaten är som en hund som studsar upp och ner och säger "kom igen då, nu kör vi! Ska vi åka nu då? Kom nu, kom igen KOM IGEN!" :D Jag föredrar Volvo på motorväg där det går riktigt fort men passaten är roligare i stan/på landsväg!

Lånade en Honda när min bilruta skulle bytas. Jäklar vad rolig den var att köra :love:

Annars instämmer jag med övriga fördomar, småbilsförare upplevs ofta som nervösa och oberäkneliga, bmw/audi/Mercedes ofta väldigt osympatisk körstil. Och takboxar körs alltid av en stressad familjefar som inte vill sitta en sekund till med familjen i bilen!
Vad är det för Passat ni har då? Jag kallar min för prostata-Passaten eftersom den är ungefär lika rolig att köra som en äldre gubbe med överaktiv blåsa 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp