Bilmärken

Mina fördomar:
Förare i små fjantbilar/dåliga bilmärken tror jag för det mesta har fått körkortet i flingpaketen. Antingen gör de livsfarliga omkörningar, kör alldeles för fort eller så kör de i 30km/h. :D

Jag har främst ett favoritmärke, men det finns ju flera bra, mer krocksäkra, stabila bilar. I vissa märken av bättre bilar saknar många blinkers, men själv använder jag alltid blinkers oavsett bilmärke.

Köpte en mindre bil i ett lite "sämre" märke en gång och blev chockad över vilken skillnad det blev i trafiken, folk började köra alldeles för nära, gjorde snäva omkörningar, var jättenära att bli påkörd några ggr mm.

Jag märker en enorm skillnad beroende på om jag tar vår SUV eller vår pyttelilla Opel agila. Kör jag vår SUV så har jag sällan bilar jättenära eller att de chansar ut före mig. Bilar stannar också på mötesplatser trots att vi kan mötas.
Kör jag däremot vår agila, ja då har jag bilar jättenära, blir omkörd på farliga ställen och får ofta bromsa in för att väntande bil i rondellen kastat sig ut. Bilar stannar inte på mötesplatser även om vi inte kan mötas.

Dock det värsta jag var med om var när jag körde sonens A-traktor. Jag ser en större stadsjeep komma och tänker att den ska köra om då det var fritt och helt öppen väg. Dessutom låg jag väldigt långt ut i kanten,som man gör i en A-traktor. Istället saktar den sig bakom och vråltutar medan den lägger sig precis bakom så även han körde på väggrenen. Till den grad att sonen trodde att vi ska bli påkörda. Jag fick horn i pannan och la mig i mitten på vägen (större landsväg) då jag blev så arg! Först när han slutade tuta och höll avstånd körde jag åt sidan så han kunde köra om.A-traktorer körs ofta av yngre personer och de behöver inte känna en rädsla att bli påkörda just för att dessa fordon är oönskade av många.
 
Jag märker en enorm skillnad beroende på om jag tar vår SUV eller vår pyttelilla Opel agila. Kör jag vår SUV så har jag sällan bilar jättenära eller att de chansar ut före mig. Bilar stannar också på mötesplatser trots att vi kan mötas.
Kör jag däremot vår agila, ja då har jag bilar jättenära, blir omkörd på farliga ställen och får ofta bromsa in för att väntande bil i rondellen kastat sig ut. Bilar stannar inte på mötesplatser även om vi inte kan mötas.

Dock det värsta jag var med om var när jag körde sonens A-traktor. Jag ser en större stadsjeep komma och tänker att den ska köra om då det var fritt och helt öppen väg. Dessutom låg jag väldigt långt ut i kanten,som man gör i en A-traktor. Istället saktar den sig bakom och vråltutar medan den lägger sig precis bakom så även han körde på väggrenen. Till den grad att sonen trodde att vi ska bli påkörda. Jag fick horn i pannan och la mig i mitten på vägen (större landsväg) då jag blev så arg! Först när han slutade tuta och höll avstånd körde jag åt sidan så han kunde köra om.A-traktorer körs ofta av yngre personer och de behöver inte känna en rädsla att bli påkörda just för att dessa fordon är oönskade av många.
Ja, då inbillade jag mig inte i alla fall. Själv kör jag inte för nära småbilar eftersom jag tror att dom fått körkortet i flingpaketet och ibland gör oväntade manövrar :p men det är så dåligt att det är sådan skillnad, jag blev jätteförvånad, förstår inte att folk vågar göra så farliga omkörningar, särskilt inte mot mindre bilar eftersom krocksäkerheten är sämre i många småbilar och ingen vill väl köra ihjäl någon.:(

Bedrövligt, A-traktorer och mopeder ska man självklart hålla bra avstånd till eftersom de flesta förare är unga och när det gäller mopeder, även oskyddade. Skrämmande att det finns folk till allt, till och med sådana som vill skapa olyckor medvetet. :mad:
 
Jag har kort upp i Maryland, Florida, South Carolina, och Oregon. I Colorado behovdes det inte da de gick med pa att bara "byta" mitt befintliga korkort till ett fran CO. Nu ar det i och for sig lange sedan jag korde upp i Maryland, men det var betydligt mer invecklat an Florida, som gick till precis som @Otherside beskrev ... utom att jag ocksa skulle fickparkera med en Chevy 2500.
Har i Oregon var det dock mer som en riktig variant av "uppkorning". Det kan dock ha berott pa att jag korde upp i Portland sa det kordes upp i mycket tat stadstrafik.

WAY back when ... jag korde upp i Stockhom fick man inte heller kora pa motorvagen nar man tranade. Det har jag dock inte upplevt har i USA, men jag har ju alltid kort upp som nagon som redan har korkort sa det kan ju vara darfor inspectorerna gjort det sa enkelt.

Haromdagen stod jag med skolbussen och vantade pa att kora ut pa huvudvagen med trafik runt 100 kmh nar jag sag ett en bil i gruppen som just skulle kora forbi hade en konstig slapvagn. Nar de narmade sig insag jag att det var en bil och tyckte det var sa konstigt for jag sag inte slapet den stod pa 🤔 Nar jag insag att det var en bil med forare som lag max en halvmeter bakom bilen framfor.😲 Det var en Dodge Viper som verkligen slickade sig fast i den framfor.
Det var en bil till i gruppen av ett tiotal bilar innan jag kunde kora ut. Just nar jag kom upp i hastighet och lag bakom gruppen kastade sig vipern ut mellan bilen framfor och motande trafik ... och korde om, och sedan gjorde han exact samma igen. Pa vanster sida ... nasta jag sag var en av bilarna som kastade sig ut till hoger pa vagrenen och jag holl MYCKET ordentliga avstand till alla vid det laget.
Mycket snart efter korde jag forbi en vit suburban (mycket stor SUV) stod och blinkade blatt ljus bakom en svart viper. :cool: Det ar inte ofta jag kanner mig hamndlysten, men det kandes verkligen fint att Vipern passat pa att gora en idiot omkorning runt en polisbil. :D
(Den bil som kastade sig ut till hoger flyttade sig uppenbarligen for att polisbilen skulle komma fram)

Jag kanske ska namna att har i var stad har vi ocksa polisbilar som det star polis pa, men vi har lika manga som ar som vanliga bilar (bland annat en rod pick-up F-150) Polisbilarna som ar markta anvands mycket ofta for att lungna ner trafiken ... (men bade stats polisen's och sheriffen's bilar ar markta. Atminstone de flesta av dem.)
 
Japp, så som du beskriver det i Kalifornien gick det till när min kusin körde upp (i Maryland) för 9-10 år sedan också. Det är ändå snäppet värre än systemet i UK! :nailbiting:
När kompis körde upp för amerikanskt körkort i Sacramento så körde hon lite fel först, men uppkörningsmannen hade henne att köra samma igen och då förstod hon att hon i det läget skulle köra på cykelvägen.....????
Hon tyckte att det var helgalet, men så var det tydligen där.
Hon fick sitt körkort i alla fall.
 
I USA, på den tiden då det begav sig, fick man inte ens köra upp (uppkörningen) på vägen utan hålla till på en stor parkeringsplats, typ, med vägar, korsningar etc markerade. Liknade en lekplats. Man kom aldrig upp i hastigheter över 20 km timman heller då allt var så litet. Detta var i norra Kalifornien. I Florida gjorde jag uppkörning, ett varv runt kvarteret, en nödbromsning och sen parkera mellan fyra koner. Tog ungefär 5 minuter. Strängt förbjudet att tala med inspektören under körningen. Efter det var jag något orolig över mina medtrafikanters körskicklighet...
Låter som när jag var på Legoland och körde när jag var 7. Fick backning för att man inte stannar på en järnvägsövergång om det är rött i trafikljuset längre fram. Men annars var jag mycket stolt för körkortet jag fick.

Min farmor tog körkort på 30-talet. Det var på nivån visa att man kan starta och stanna och svänga samt köra ett varv runt torget. Men mer förståeligt i relation till bilarnas kapacitet och trafikmiljön som var då.
 
Jag tycker de små pizzabilarna är värst i trafiken, onlinepizza och liknande. De kör helt galet!
Åh gud ja... Det finns inte många sådana här, men en bil ser jag relativt ofta. Senast var när den gjorde en riktigt idiotisk omkörning. Jag satt på fullastad moped (massor av post och paket), smal väg med smal trottoar på ena sidan och en rad parkerade bilar på andra. Den klämmer sig förbi i hög hastighet och nästan flyger över farthindret som kom precis därefter, samtidigt som den fick kasta sig in framför mig för att inte frontalkrocka med mötande bil :cautious: Nu kör jag alltid lugnt på den vägen, just för att man inte ser ett dugg av mötande trafik om man har minsta lilla fordon framför, så det var aldrig någon egentlig fara (åtminstone inte för mig). Men att ens komma på tanken att göra en omkörning där och då är helt ofattbart...
 
Jag måste vara världens mest ouppmärksamma bilförare. Har inte märkt skillnad alls på hur andra trafikanter betett sig. Haft Volvo v70 (- 00), VW polo (-10) och nu Peugeot 2008 (-19), dvs helt olika storlekar och åldrar.

Stör mig mest på SUV-ägare i stadstrafik som tränger sig och håller på. Blir också lite misstänksam när det kommer en gammal Mazda i 160 knyck på motorvägen. Då håller jag undan.
 
Kan säga att jag avskyr att servera bmw bilar i DTn på mitt jobb. Spelar ingen roll om det är en ful epa eller en suv som körs av en småbarnsmamma, majoriteten är sjukt otrevliga människor. Noll klass.
 
Olika sorters människor väljer olika sorters bilar. Som iNHALE är inne på får man se upp för småbilar för de körs ofta av folk som "inte kan köra bil". Som har svårt att hantera bilen och kan göra konstiga och oväntade manövrar. Folk som kör Audi/BMW osv. kör dåligt på ett annat vis, de kör ofta för fort och tror de är kung på vägen, men de kan åtminstone framföra sitt fordon.
Här i norra Bohuslän har jag noterat att folk i nyare, fina SUV:ar har en tendens att aldrig lämna omkörningsfilen trots att de inte gör någon omkörning. Det samma gäller norrmän oavsett vilken bil de kör.
Det där tänkte jag också på innan, men försökte komma på ett märke att knyta det till. Finns ju så många småbilar 😇
 
Jag kör en gammal Renault Clio som jag älskar :love: det är också min första egna bil, men har haft kortet ett bra tag. Många måste nog tro att det sitter en gammal tant i min lilla bil, jag kör aldrig snabbare än 90 km/h på motorvägen :angel: ligger gärna och rullar i 70-80 på landsvägar och motortrafikleder om jag kan också :D jag kör annars bra och säkert, i andra bilar kör jag snabbare men fortfarande inom hastighetsgränserna. Dock är det ingen bil som hittills slått bränsleförbrukningen på 0,55 liter/milen som min clio klarar om jag inte gasar på för mkt :cool: jag är pinsamt snål med bensinen :D

Men ja, min clio är bekväm att köra men det är inte mycket fart under huven så att säga!
En typisk småbilsägare som kör för långsamt mao? 😇.
På en trång väg utan omkörningsmöjligheter blir det ju kö bakom och större risk för kökrock om du behöver tvärnita.
 
På en trång väg utan omkörningsmöjligheter blir det ju kö bakom och större risk för kökrock om du behöver tvärnita.
Ansvaret för ev. kökrock och att hålla avstånd ligger väl ändå på bakomvarande bil som ska hålla vettigt avstånd.
Däremot är det trevligt att den som kör märkbart under normalfart stannar för att släppa förbi bilar om det är en längre väg det inte går att köra om på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp