Mina fördomar:
Förare i små fjantbilar/dåliga bilmärken tror jag för det mesta har fått körkortet i flingpaketen. Antingen gör de livsfarliga omkörningar, kör alldeles för fort eller så kör de i 30km/h.
Jag har främst ett favoritmärke, men det finns ju flera bra, mer krocksäkra, stabila bilar. I vissa märken av bättre bilar saknar många blinkers, men själv använder jag alltid blinkers oavsett bilmärke.
Köpte en mindre bil i ett lite "sämre" märke en gång och blev chockad över vilken skillnad det blev i trafiken, folk började köra alldeles för nära, gjorde snäva omkörningar, var jättenära att bli påkörd några ggr mm.
Jag märker en enorm skillnad beroende på om jag tar vår SUV eller vår pyttelilla Opel agila. Kör jag vår SUV så har jag sällan bilar jättenära eller att de chansar ut före mig. Bilar stannar också på mötesplatser trots att vi kan mötas.
Kör jag däremot vår agila, ja då har jag bilar jättenära, blir omkörd på farliga ställen och får ofta bromsa in för att väntande bil i rondellen kastat sig ut. Bilar stannar inte på mötesplatser även om vi inte kan mötas.
Dock det värsta jag var med om var när jag körde sonens A-traktor. Jag ser en större stadsjeep komma och tänker att den ska köra om då det var fritt och helt öppen väg. Dessutom låg jag väldigt långt ut i kanten,som man gör i en A-traktor. Istället saktar den sig bakom och vråltutar medan den lägger sig precis bakom så även han körde på väggrenen. Till den grad att sonen trodde att vi ska bli påkörda. Jag fick horn i pannan och la mig i mitten på vägen (större landsväg) då jag blev så arg! Först när han slutade tuta och höll avstånd körde jag åt sidan så han kunde köra om.A-traktorer körs ofta av yngre personer och de behöver inte känna en rädsla att bli påkörda just för att dessa fordon är oönskade av många.