Bilmärken

Jag köpte min första merca när jag var 17 år, en diesel som jag hade i ganska många år, 10 tror jag. Perfekt dragbil för hästsläp ju! Älskar gubbimagen också!

Kör bara merca, 30 år sedan jag tog körkort.

Min make var lite skeptisk först. Han tyckte att det är bara "pizzabagare" som kör Merca. Efter att han tog över min gamle merca så är det nu han som inte kan tänka sig att byta märke.
 
Särbons fd arbetsgivare hade en Clio (raskt döpt till clittan givetvis) som bytarbil till och från borriggen. Tänk dig ett par stabilt byggda borrare som ska ta sig i och ur en sådan :rofl: :rofl: :rofl:
Men jösses :o:rofl::rofl: ser framför mig att det är en gammal precis som min, dom är så små och söta! Jag brukar ibland tänka att när jag sitter i bilen trycker jag iaf upp totalvikten till över ett ton, den är ju så töntigt liten :laugh:
 
Jag köpte min första merca när jag var 17 år, en diesel som jag hade i ganska många år, 10 tror jag. Perfekt dragbil för hästsläp ju! Älskar gubbimagen också!

Kör bara merca, 30 år sedan jag tog körkort.

Min make var lite skeptisk först. Han tyckte att det är bara "pizzabagare" som kör Merca. Efter att han tog över min gamle merca så är det nu han som inte kan tänka sig att byta märke.

Särbons morbror personifierar verkligen "Mercagubbe" :D Han har en äldre modell i riktigt fint skick :up:
 
Jag kör en gammal Renault Clio som jag älskar :love: det är också min första egna bil, men har haft kortet ett bra tag. Många måste nog tro att det sitter en gammal tant i min lilla bil, jag kör aldrig snabbare än 90 km/h på motorvägen :angel: ligger gärna och rullar i 70-80 på landsvägar och motortrafikleder om jag kan också :D jag kör annars bra och säkert, i andra bilar kör jag snabbare men fortfarande inom hastighetsgränserna. Dock är det ingen bil som hittills slått bränsleförbrukningen på 0,55 liter/milen som min clio klarar om jag inte gasar på för mkt :cool: jag är pinsamt snål med bensinen :D

Men ja, min clio är bekväm att köra men det är inte mycket fart under huven så att säga!

20 km/h under hastighetsbegränsningen?! Omg du är min mardrömsförare. :D
 
Men just det här med att BMW, Audi och Mercedes inte verkar ha blinkers gör mig GALEN :mad: håller ju på att skita på mig varje gång jag ligger bredvid en sån i en dubbelfilig rondell.

Jag blinkar alltid ut ur rondell (och vid filbyte såklart) men har aldrig fattat grejen med att blinka in. På körskolan fick jag lära mig att man bara ska göra det om man ska till vänster i rondellen men har vackert fått lära mig att folk blinkar vänster i rondellen oavsett vart de ska för att man ”ska blinka in”. Obegripligt! Oftast småbilar/budgetbilar som pysslar med detta men det går kanske hand i hand med att dyrare bilar använder för lite blinkers.

Mvh/Kör BMW och använder blinkers när det behövs dvs för att visa vart jag ska. Körde likadant i min Volvo.
 
Ser ni detta ekipage i södra Sverige är det bara att köra om och låtsas som att det regnar :D

P7110875.webp
 
Jag blinkar alltid ut ur rondell (och vid filbyte såklart) men har aldrig fattat grejen med att blinka in. På körskolan fick jag lära mig att man bara ska göra det om man ska till vänster i rondellen men har vackert fått lära mig att folk blinkar vänster i rondellen oavsett vart de ska för att man ”ska blinka in”. Obegripligt! Oftast småbilar/budgetbilar som pysslar med detta men det går kanske hand i hand med att dyrare bilar använder för lite blinkers.

Mvh/Kör BMW och använder blinkers när det behövs dvs för att visa vart jag ska. Körde likadant i min Volvo.
Ja mitt uttalande är såklart en fördom :) just att blinka ut ur rondellen tycker jag många missar, säkert oavsett märke. När jag tog körkortet för en sisådär 10 år sedan fick jag lära mig att ska jag ta vänster i rondellen blinkar jag vänster när jag ska in och höger när jag ska ut, rakt fram blinkar jag ut men inte in, och höger blinkar jag höger in och ut. Jag vet inte hur folk egentligen lär sig, men om de har lärt sig men sen skiter i det förstår jag faktiskt inte varför :confused:
 
Köpte en mindre bil i ett lite "sämre" märke en gång och blev chockad över vilken skillnad det blev i trafiken, folk började köra alldeles för nära, gjorde snäva omkörningar, var jättenära att bli påkörd några ggr mm.
Vilket egentligen är helt absurt. Alltså. Om man misstänker att någon kör dåligt (oavsett anledning) så bör man väl ändå ta det försiktigare?! Absolut inte hålla på med idiotomkörningar, köra nära osv... Minns när jag själv tog körkort också, vid något tillfälle glömde läraren att sätta på "övningskör-skylten" när vi var ute och det blev så mycket lugnare att köra.

Läraren berättade också att det var jättevanligt att när hon körde (såklart utan skylten) så var det lugnt och fint ute, men så fort hon och eleven bytte plats och skylten kom på så började folk köra riktigt nära, köra om i vansinniga hastigheter osv. Själv gör jag tvärt om, lämnar extra utrymme, för det sista jag vill är att en ovan förare ska bli stressad och råka begå ännu större misstag...
 
Hade en BMW 530 ett tag. Mkt bra bil men mkt dyr i skatt o försäkring...
Efter BMWköpet så dök det upp en massa kommentarer över hur BMWägare kör mm.
Mig veterligt körde jag likadant med den bilen som med tidigare Toyota, Volkswagen, Citroen XM o nu senare Skoda...men kommentarerna kom bara när jag var BMWägare.

Det är måååånga bilmärken som inte tillverkas med blinkers, är min erfarenhet.
 
Jag som är ute mycket på vägarna ser väldigt ofta bmw göra såkallade idiotomkörningar, man kan se en bil komma i backspegeln och sen när den är förbi blir effekten "ah en bmw, det förklarade det hela". Vet inte varför det är just det märket som utmärker sig mest. Det händer att det är andra märken som gör likadant, men inte alls lika ofta va jag sett på vägarna.
När det gäller saknar blinkers verkar det som de flesta bilar saknar det, de kanske borde kolla blinkeroljan. :idea::angel:
 
Jag som är ute mycket på vägarna ser väldigt ofta bmw göra såkallade idiotomkörningar, man kan se en bil komma i backspegeln och sen när den är förbi blir effekten "ah en bmw, det förklarade det hela". Vet inte varför det är just det märket som utmärker sig mest. Det händer att det är andra märken som gör likadant, men inte alls lika ofta va jag sett på vägarna.
När det gäller saknar blinkers verkar det som de flesta bilar saknar det, de kanske borde kolla blinkeroljan. :idea::angel:

Alltså jag ska inte försvara det där beteendet på något sätt. Men sedan jag bytte till BMW kör jag sannolikt lite fortare pga märker inte riktigt hur fort jag kör. Väghållningen och komforten lurar en verkligen, flera gånger har jag kört en vägsträcka där det känts lika snabbt som med min förra bil men sedan tittar jag på hastighetsmätaren och inser att jag uppenbart kör fortare. Det är ju mitt ansvar att hålla hastighet ändå såklart men man vänjer sig fort.
 
Alltså jag ska inte försvara det där beteendet på något sätt. Men sedan jag bytte till BMW kör jag sannolikt lite fortare pga märker inte riktigt hur fort jag kör. Väghållningen och komforten lurar en verkligen, flera gånger har jag kört en vägsträcka där det känts lika snabbt som med min förra bil men sedan tittar jag på hastighetsmätaren och inser att jag uppenbart kör fortare. Det är ju mitt ansvar att hålla hastighet ändå såklart men man vänjer sig fort.
För länge sedan hade min far en Citroen CX med rejäl bensinmotor. Den var hemsk att köra med ur den synpunkten. Jag tror att den axade själv......det kändes som om man tittade mer på hastighetsmätaren är att kolla så att man inte körde för fort än vad man tittade på vägen.
Min far bytte efter ett kort tag bort den mot en dito diesel. Detta för att slippa bli av med körkortet.
 
Alltså jag ska inte försvara det där beteendet på något sätt. Men sedan jag bytte till BMW kör jag sannolikt lite fortare pga märker inte riktigt hur fort jag kör. Väghållningen och komforten lurar en verkligen, flera gånger har jag kört en vägsträcka där det känts lika snabbt som med min förra bil men sedan tittar jag på hastighetsmätaren och inser att jag uppenbart kör fortare. Det är ju mitt ansvar att hålla hastighet ändå såklart men man vänjer sig fort.
Farthållare är en körkortsbehållare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp