Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej, jag behöver hjälp.
Om jag skaffar två hästar och har dom i ett stall som egentligen är två uteboxar med tak och ett litet rum för sadelkammare, är det då billigare att ha hästen hemma? Om man bortser från kostnaden av bygget så syftar jag på när man har allt grovjobb klart, då är det väl bara försäkring, hovslagare, foder (man slipper bensinkostnader) och sånt som rör hästen som kostar. Tänker då även hyra hage av grannstallet och de tar inte mycket betalt, ca 500 kr! Hur blir det då?
Det du kan spara i stallhyra får du betala i arbete istället, så det beror ju på vad du värdesätter.
Börja med att köpa en häst och ha den inackorderad ett tag. Kanske i något kollektivstall där ni delar på passen. Visst är det roligt att ha hästarna alldeles nära, men det är rätt mycket jobb också. Så att börja med ett kollektivstall kan vara bra att prova först.Tack snälla för allas svar och hjälp, ska nu tänka över mitt beslut, återigen; tack!
Tja, beror väl på vilket djur man jämför med. Ormar? Marsvin?Blir man mer låst av hästar än andra djur, själv tycker jag inte det.
De ska väl också skötas och ha tillsyn när man är borta? Visst till hästar måste du väl kanske ha en "hästmänniska" men nog blir man låst alltid.Tja, beror väl på vilket djur man jämför med. Ormar? Marsvin?
Tänk på jobbet med till exempel vatten till kallstall som uteboxar, antingen dra ut uppvärmd ledning alt gräva ned den djupt. Termobar är väl mer eller mindre ett måste för hinkar fryser etc. Det blir lite uppstartskosnader.Hej, jag behöver hjälp.
Om jag skaffar två hästar och har dom i ett stall som egentligen är två uteboxar med tak och ett litet rum för sadelkammare, är det då billigare att ha hästen hemma? Om man bortser från kostnaden av bygget så syftar jag på när man har allt grovjobb klart, då är det väl bara försäkring, hovslagare, foder (man slipper bensinkostnader) och sånt som rör hästen som kostar. Tänker då även hyra hage av grannstallet och de tar inte mycket betalt, ca 500 kr! Hur blir det då?
Fast marsvin och ormar brukar inte utfodras 4 gånger om dagen, tas in och ut ur buren dagligen och behöva få rengjort dagligen.De ska väl också skötas och ha tillsyn när man är borta? Visst till hästar måste du väl kanske ha en "hästmänniska" men nog blir man låst alltid.
Lösdrift med fri tillgång och flottör i hagen = daglig tillsyn, du behöver inte ens mocka varje dag. Det finns många olika sätt att ha häst på!Fast marsvin och ormar brukar inte utfodras 4 gånger om dagen, tas in och ut ur buren dagligen och behöva få rengjort dagligen.
Aldrig hört talas om lösdrift, fri tillgång alt lunchgrind osv?Fast marsvin och ormar brukar inte utfodras 4 gånger om dagen, tas in och ut ur buren dagligen och behöva få rengjort dagligen.
TS ska dock ha dem på stall.Aldrig hört talas om lösdrift, fri tillgång alt lunchgrind osv?
Anledningen att man blir mer låst av hästar är att det inte är lika lätt att köra bort hästarna till djurvakten och lämna av med en säck foder som om det vore en katt eller hund.Blir man mer låst av hästar än andra djur, själv tycker jag inte det.
Sant, det blir mer jobb för djurvakten. Men mina utekatter skulle jag inte vilja köra iväg med en säck foder eftersom de då skulle tvingas vara inne för att minimera risken att de försöker ge sig av hem från den som vaktar.Anledningen att man blir mer låst av hästar är att det inte är lika lätt att köra bort hästarna till djurvakten och lämna av med en säck foder som om det vore en katt eller hund.
Sen är det nog lite vanligare att hästägare inte litar på att folk kan ta hand om ens hästar utan tillsyn .
Där har du ju en poäng, just med eventuell transport till veterinär.Det är skillnad ta hand om ett djur man kan köra i bilen eller åka taxi med till veterinären. Än en häst.
Så det är lättare få hjälp av någon med en katt eller ett marsvin än få hjälp med sin häst när man åker bort.
Måste vara jag som inte har så höga krav på den som passar, den som passar får dock alltid nummer till vet och några mer kunniga om det blir tal om att lasta och åka iväg.
Har även en katt som valt stallet istället för inne så hon tar jag inte och åker iväg med.
Hönsen tar jag inte häller och kör bort till någon.
När jag hade kaninerna var det omöjligt att åka bort men berodde på antalet av dom än att det var just kaniner.