Billiga färdigfoder?? Tex müsli

Sv: Billiga färdigfoder?? Tex müsli

Inte_Ung skrev:
Och så frågar jag igen:
Hur mycket kommer ert färdigblandade foder att kosta?
Dels per kg?
Och dels för låt säga 10MJ och 100g smbpr?

Ca 3.50 kr kilot kostar det fodret jag blandar till pållen själv.
Det blir totalt ca 8-10 kr per dag i kraftfoderkostnad + mineraler och vitaminer.
Ger 1 kg havre och 1 kg lucernhack, linfröpellets, olja mm.
För den kostnaden får jag ca 220 i smrp och 25 i MJ.

Eftersom jag bara har en häst så gör det extra pysslet runt fodret inte så mycket.
Det tar bara 5 minuter högst att "laga till". Dessutom tycker jag att det är lite roligt. :o ;)
Skulle jag däremot ha många hästar, liksom du, så skulle jag säkert omvärdera arbetet med fodret.

Jag tycker också att det är en klar fördel att blanda själv.
Precis som du säger kan man fodra mer flexibelt, till exempel öka och minska havremängden vid vila etc.

För min häst har det varit jättebra med lucernhack som utfyllnad till havren när han har varit konvalecent nu under våren.
300 g havre per mål är inte mycket för ett stort halvblod på 700 kg så det sätter han i sig jättefort.
Lucernhacket förlänger tuggtiden avsevärt.

Men nu ska jag till exempel minska lucernhacket eftersom gräset har vuxit så mycket.
Havregivan kommer jag däremot öka lite eftersom vi har börjat rida honom.

Jag köper sädkross(50/50 korn och havre) för 1 kr/kg oanalyserat men alltid färskrossat.
/Tesso

Gunther skrev:
Det tar bara 5 minuter högst att "laga till". Dessutom tycker jag att det är lite roligt. :o ;)
Skulle jag däremot ha många hästar, liksom du, så skulle jag säkert omvärdera arbetet med fodret.
Ja 5 min x 10 = 50 min är inte kul.

citron skrev:
Jag köper sädkross(50/50 korn och havre) för 1 kr/kg oanalyserat men alltid färskrossat.
/Tesso
Det gör jag också, men jag kan få tag på analyserat för 1.50.
Nu så spelar ju inte analys på spannmål så stor roll, värdena brukar inte skilja så mycket som på hö.

Vad är det för fel på hö om hästen behöver mycket att tugga på?
Hästar behöver inte havre, de kan äta annat.
Eller varför inte bara hö, luzern och mineraler till en konvalecent?
Lucern-pellets som man blöter upp i vatten blir gigantiska mängder mat att äta.

Inte_Ung skrev:
Vad är det för fel på hö om hästen behöver mycket att tugga på?
Hästar behöver inte havre, de kan äta annat.
Eller varför inte bara hö, luzern och mineraler till en konvalecent?
Lucern-pellets som man blöter upp i vatten blir gigantiska mängder mat att äta.

Det är inget fel på hö alls. ;)
Lucernpellets är däremot inget vidare enligt min häst. Hackad lucern tycker han däremot är mums. :d

Min häst har fri tillgång på hösilage och äter ca 15 kg per dygn när det inte finns gräs i hagen.
Hans behov täcks mer än väl av bara hösilaget, men den lilla skvätten havre har fått följa med av gammal vanas skull och för att han ska få något i krubban när de andra hästarna får det.
Dålig ursäkt, kanske men jag vill att han ska få det.

Okej, då så skall jag sammanfatta:

Du ger havre för att du vill det men inte för att hästen behöver det.
Rätt?
Det skulle ju också innebära att du blandar kraftfoder bara för att du tycker att det är roligt, eller hur?
Det gör att du också betalar för det bara för att det är roligt.
Det är okej, visst kan man göra så.
Men då kan man ju inte hävda att blanda foder är det bästa för häst och plånbok, eller hur?
Havren ger inte hästen något den behöver och plånboken skulle må bäst av att skippa kraftfodret helt.
Det är inte en variant av utfodring som jag ägnar mig åt.

Jag fodrar åt hästarna vad de bevisligen behöver och det till lägsta pris och besvär.
Jag är generös med det som spelar roll för hästarna men inte lägger jag några pengar på något som inte behövs.

Inte_Ung skrev:
Okej, då så skall jag sammanfatta:

Du ger havre för att du vill det men inte för att hästen behöver det.
Rätt?

Både och.
När han har varit konvalecent har han inte behövt det, utan fått det mer för han brukar få det.
Nu när jag tränar inbillar jag mig att han behöver lite havre i alla fall.

Inte_Ung skrev:
Det skulle ju också innebära att du blandar kraftfoder bara för att du tycker att det är roligt, eller hur?

Det är också både och.
Jag tycker det är ett bra sätt att försäkra sig om att hästen får i sig alla mineraler. Olja och linfröpellets tycker jag är bra för det gör pälsen så fin, så det ger jag inte enbart för energi och protein.
Sen tycker jag att det är bra att blanda ut havren med lucern för att hästen inte bara ska slänga i sig havren utan äta lite lugnare.
I ärlighetens namn ska jag säga att jag är mycket förtjust i lucernhack som foder och gärna ger av det.
Jag tycker det är roligt också. Jag räknar gärna och hittar gärna på smakliga blandningar till hästen.
Sambon brukar säga att pållen får bättre mat än vad han får. :o :D

Inte_Ung skrev:
Havren ger inte hästen något den behöver och plånboken skulle må bäst av att skippa kraftfodret helt.

Havren är mitt billigaste fodermedel (1 kr/kg). Hösilaget kostar 3 kr kilot och lucernet 5 kr kilot.
Plånboken skulle nog må allra bäst av att jag bara fodrade med havre. :D

jag köper Mustang Müsli orginal. Havrefritt 149:- / 20 kg. Svensktillverkat... dvs foder anpassat för Svenska förhållanden.
www.mustangfoder.se eller com....
Mustang har massor av müsli sorter.. så beroende på grovfodret....

jag ger min häst en låg energi musli som innehåller en massa örter. tex vitlök, persilja, nässlr m.m och den kostar 170:- säcken typ 15kg.och nu äter han inte något annat. :)

Havren är mitt billigaste fodermedel (1 kr/kg). Hösilaget kostar 3 kr kilot och lucernet 5 kr kilot.
Plånboken skulle nog må allra bäst av att jag bara fodrade med havre.

Stackare vilket pris på hösilaget, använder du HorseHage eller??? Jag har turen att köpa analyserat och med rätt värden (för mina avelsdjur) för 90 öre /kg.
Hos mig är det dyrare med ev tillskotts foder......ska mötas på halvavägen och dela med oss av det låga priset :idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 033
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix