Billigast och bäst är att göra sin egen müsli.
Utifrån grovfoderanalys ser man vad som behöver kompletteras med kraftfoder, ev vitaminer och mineraler, och så sätter man ihop något som ser gott och trevligt ut!
Jag gav i tidigare stall (pga gemensam utfodring och därmed önskemål om att slippa pytsa) Dodson & Horrels müsliblandningar (olika beroende på häst och behov) som funkade jättebra. Blir dock MYCKET billigare och för hästen och grovfodret mer anpassad sammansättning på de jag gör själv nu. Jag pytsar och blandar varje mål, men man kan ju göra en storsats i tunna, om man kan blanda ordentligt (finns dock risk att det skiktar sig så att det blir lite obalanserat).
Basen är lucern hack - ger proteintillskott, är grovfoder som ger struktur och tugg tid.
Sedan blandar jag i t ex:
* havre och / eller korn - energi, fett, protein, fosfor tillskott.
* linfrökaka - proteintillskott, ges i liten mängd. Innehåller nyttiga oljor som är bra för mage och päls.
* kli - för protein, b-vitamin, håller magen igång, balanserar kalciumöverskottet från lucern och kalciumrikt grovfoder
* ev lite betfor - för att blöta och blanda med, smakar gott, energitillskott
* ev olja - om energinivån behöver höjas, hästen ska lägga på hullet eller så
* mineraler - miner vit brukar passa bäst till min ofta kalciumhaltiga foderstat
* ev salt, efter träning, svettning, ibland då hästen dricker dåligt eller äter för lite på saltstenen
* ev "godis" i form av morötter