Billiga färdigfoder?? Tex müsli

Sv: Billiga färdigfoder?? Tex müsli

Jag hade fibergilåg, men om din häst inte verkar ha problem med det så är det inga problem!

Billigast och bäst är att göra sin egen müsli.
Utifrån grovfoderanalys ser man vad som behöver kompletteras med kraftfoder, ev vitaminer och mineraler, och så sätter man ihop något som ser gott och trevligt ut! :d

Jag gav i tidigare stall (pga gemensam utfodring och därmed önskemål om att slippa pytsa) Dodson & Horrels müsliblandningar (olika beroende på häst och behov) som funkade jättebra. Blir dock MYCKET billigare och för hästen och grovfodret mer anpassad sammansättning på de jag gör själv nu. Jag pytsar och blandar varje mål, men man kan ju göra en storsats i tunna, om man kan blanda ordentligt (finns dock risk att det skiktar sig så att det blir lite obalanserat).
Basen är lucern hack - ger proteintillskott, är grovfoder som ger struktur och tugg tid.
Sedan blandar jag i t ex:
* havre och / eller korn - energi, fett, protein, fosfor tillskott.
* linfrökaka - proteintillskott, ges i liten mängd. Innehåller nyttiga oljor som är bra för mage och päls.
* kli - för protein, b-vitamin, håller magen igång, balanserar kalciumöverskottet från lucern och kalciumrikt grovfoder
* ev lite betfor - för att blöta och blanda med, smakar gott, energitillskott
* ev olja - om energinivån behöver höjas, hästen ska lägga på hullet eller så
* mineraler - miner vit brukar passa bäst till min ofta kalciumhaltiga foderstat
* ev salt, efter träning, svettning, ibland då hästen dricker dåligt eller äter för lite på saltstenen
* ev "godis" i form av morötter

Vad blir kilopriset för din blanding och vikla värden har den på protein, energi, selen och vitamin B1?

Jag betalar 3.50 +moms för 135g smbpr, 10.6MJ, 0.4mg selen och 10mg B1.
Och 3.92 +moms för 90g smbpr, 11.6MJ, 0.8mg selen och 30mg B1 vilket passar bra att kombinera med 1kg havre och/eller korn för runt kronan/kg.

Mynta2 skrev:
Ska och ska...det får ju ens grovfoder avgöra ifall mineraler måste ges eller inte. Bara för det heter färdigfoder/fullfoder betyder det ju INTE att det täcker allt jämt. Har du ett skithö med dåliga värden så kan jag garantera dig att du i 9 av 10 fall behöver ge tillskott även med ett färdigfoder.

Fan vad du ska klaga har du inget annat att göra??? Och sa jag att jag hade ett skit hö?? svar: NEJ! Men står det på fodret rekomenderad foderstat så man ju försöka att följa det,, men du verkar ju vara en sån expert på allt så då kan ju du starta en engen sida om hästen och allt så kan jag ju komma och beöka den när jag behöver ha dina spydiga kommentarer. MVH Emma

Du vet ju inte vad klaga är. Men att ge helt felaktig information, ja det verkar du väldigt duktig på. Jag har INTE sagt att just DU har ett skithö..har sagt: OM MAN HAR...det betyder ingen speciell. Sorgligt du har gått på foderfabrikanternas reklam ang fullfoder och slutat tänka själv. Förövrigt har du ingen som helst aning om vad spydig innebär heller. Tål du inte att man ger dig korrekt fakta så kanske du ska sluta debattera på ett forum.

kornkross på odal kostar 3 kronor kilot så 7 kronor för ett färdifoder tycker inte jag är dyrt om man gämför vad man får.. :d

Men kraft grov kostar väl nått på 150 och är 30 kilo är väl rätt så billigt.. beror ju på vad man har för häst..

Han har aldrig haft problem med fibergi annars, dock har han fått foderstrupsförstoppning 2ggr av kraffts foder o hippo.Fast det är väl lite olika beroende på häst. Han blev iaf bättre efter att få fixat tänderna oxå

Morotsbiten skrev:
kornkross på odal kostar 3 kronor kilot så 7 kronor för ett färdifoder tycker inte jag är dyrt om man gämför vad man får.. :d

Men kraft grov kostar väl nått på 150 och är 30 kilo är väl rätt så billigt.. beror ju på vad man har för häst..
Fy fan vad dyrt!

Sädkross, korn eller havre, kan man hitta för runt 1.50.

inte på odal som är analyserat..Köper du av en bonde kan man hitta helkorn för 1 krona kilot krossat för 150-2 kr kilor oanalyserat.
Havren här kostar mella 1-2 spänn kilot oanalyserat!

Jantien skrev:
Fan vad du ska klaga har du inget annat att göra??? Och sa jag att jag hade ett skit hö?? svar: NEJ! Men står det på fodret rekomenderad foderstat så man ju försöka att följa det,, men du verkar ju vara en sån expert på allt så då kan ju du starta en engen sida om hästen och allt så kan jag ju komma och beöka den när jag behöver ha dina spydiga kommentarer. MVH Emma

Men hon (Mynta2) har ju helt rätt :confused:
Det är faktiskt svårt att sätta sig in i vad du menar när du påstår olika saker.
Först säger du att du inte har skithö. Då borde du ha analys eftersom du vet det.
Vad har du för värden på ditt hö då??

Sen säger du att man ska försöka följa rekommendationerna på fodersäcken, vilket ofta är helt åt skogen fel. För de kan ju OMÖJLIGT veta vad du har för värden på ditt hö.

Har du höanalys och ändå följer rekommendationerna på säcken blir det också fel, för då hade du lika gärna kunnat ha oanalyserat hö.

Senast ändrad av en moderator:

Lantmännen tar över 3 spänn kilot.. nu sa jag från bönder.. Bönder ta de pris de vill=)

skrållan skrev:
Billigast och bäst är att göra sin egen müsli.
Utifrån grovfoderanalys ser man vad som behöver kompletteras med kraftfoder, ev vitaminer och mineraler, och så sätter man ihop något som ser gott och trevligt ut! :d

Jag gav i tidigare stall (pga gemensam utfodring och därmed önskemål om att slippa pytsa) Dodson & Horrels müsliblandningar (olika beroende på häst och behov) som funkade jättebra. Blir dock MYCKET billigare och för hästen och grovfodret mer anpassad sammansättning på de jag gör själv nu. Jag pytsar och blandar varje mål, men man kan ju göra en storsats i tunna, om man kan blanda ordentligt (finns dock risk att det skiktar sig så att det blir lite obalanserat).
Basen är lucern hack - ger proteintillskott, är grovfoder som ger struktur och tugg tid.
Sedan blandar jag i t ex:
* havre och / eller korn - energi, fett, protein, fosfor tillskott.
* linfrökaka - proteintillskott, ges i liten mängd. Innehåller nyttiga oljor som är bra för mage och päls.
* kli - för protein, b-vitamin, håller magen igång, balanserar kalciumöverskottet från lucern och kalciumrikt grovfoder
* ev lite betfor - för att blöta och blanda med, smakar gott, energitillskott
* ev olja - om energinivån behöver höjas, hästen ska lägga på hullet eller så
* mineraler - miner vit brukar passa bäst till min ofta kalciumhaltiga foderstat
* ev salt, efter träning, svettning, ibland då hästen dricker dåligt eller äter för lite på saltstenen
* ev "godis" i form av morötter

Precis så gör jag också. :)
Och det blir så bra.... Hästen älskar det. :love:

Jag tycker inte det är SÅÅ jobbigt att blanda själv. Jag ser till att ha samma mängd foder till alla kraftfoder mål så blir det enkelt att göra mathinkarna.

Jag förstår inte att inte fler blandar själv. Havre är jättebilligt om man köper bondens. Kli är också billigt och även oljan man köper på Ica Maxi.
Linfröpellets är ganska dyrt, men det räcker länge.
Dyraste posten är definitivt lucenhacket som kostar ca 5 kr kilot.

Jag renodlar även tillskottet av mineraler.
Varken kalk eller magnesium är särskilt dyrt att köpa (100 kr) och en burk räcker i evigheter.
Fast många burkar blir det.... :angel: Stallkamraterna undrar säkert om min pålle får allt som är i burkarna. :D

Och så frågar jag igen:
Hur mycket kommer ert färdigblandade foder att kosta?
Dels per kg?
Och dels för låt säga 10MJ och 100g smbpr?

Jag blandade en gång i tiden också mitt eget kraftfoder.
Men när jag gick över till det färdigfoder som jag anväder idag, så fick jag ned kostnaden med mellan 1-2.50/häst och dag.
Jag hade då 15 hästar, så det spelade roll.
Det blev alltså billigare och jag sparade en timmes blandande/dag genom att byta till pellets.

Just nu så har jag dock en nu blandning som jag gör p.g.a priset och det goda näringsvärdet.
50-50 av lusernpellets och sädkross.

Pris 2:-/kg + moms.
Näringsinnehåll:
8,5Mj
100g smbpr
5g Ca och 3g P Ca/p = 1,7

Hej!
Vad kul att vi gör nästan precis lika Gunther! :)
Till Inte_ung:
Jag skrev ett långt inlägg igår som försvann så jag tappade sugen att räkna om alltihop igen. Men i korthet och ca värden och pris blir det för en blandning om 9 MJ och 110 smrp 4 kr / kg foder.

Det är den billigaste heltäckande müslin jag kan få (så vitt jag kunnat se - betalde t ex 7,50 kr / kg för D&H när hästen fick det tidigare), men absolut inte det billigaste fodermedlet (men det var müsli jag syftade på, om det nu var det trådskaparen var intresserad av främst). Billigast hade varit spannmål rakt av för min del, näst därefter pellets, men jag tycker att hästarna får bättre kvalitet på maten såhär.
Det är ju en smaksak, men jag lägger hellre lite mer pengar på att skämma bort dem med en blandad kost, som ger tuggtid, förhållandevis hög andel växttråd och råfett och förhållandevis lite socker och stärkelse. Tänker såhär - även om de skulle klara sig på betfor, rent näringsinnehållsmässigt, till hö och halvbete just nu så skulle deras magar må dåligt av det och de skulle bli onödigt speedade.
Jag har inget emot att pytsa eftersom jag inte har så många hästar att pytsa till. Pytsandet har också fördelen att det blir lättare att fodra med ögat (med bas i höanalysen då, men t ex vid halvbete blir det ju inte möjligt att räkna på allt) - ser jag att gräset växer på och hästen sväller så skär jag lite kvickt i de proteintätare fodermedlen och minskar dagsransonen totalt - men mineralerna får de ändå i ungefär samma mängd om inga större förändringar görs.
Det blir även en viss ekonomisk vinst att inte behöva byta fodersort, utan bara ändra i den inbördes mängden råvaror, varje gång behoven ändras (vila, tävling, väder och vind...). Kan behålla en bra balans från dag till dag nästan, vilket jag värdesätter. Men nej - det är inte det billigaste sättet att fodra.

Rackarns att det långa inlägget försvann, det hade jag gärna velat läsa.

Jag tycker att uppblött luzernpellets med iblandning av krossad säd är ganska så naturligt på något vis.
Bete, hästarnas naturliga foder, är ju blött och består till 80% av vatten.
Luzernpellets har en ts på 90%, och blöter man det så blir det gigantiska mängder med mat som tar en offantlig tid att sätta i sig.
Och när man sedan blandar i sädkrossen i den blöta luzernblandningen så ser det ut som müssli, sådan som folk har på filmjölken.
Jag har i säd för att få rätt Ca/P, lusern har så hög kvot.
Man kan ju ha i vetekli eller ett mineral med låg kvot också.

Jag har haft funderingar på att köra havrehalm av god kvalitet genom en kompostkvarn med valsar och så melassa detta för att få fram ett smakligt lågenergifoder.
Jag får se hur jag gör.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 033
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix