Billiga bomlösa sadlar

Yukionna

Trådstartare
Undrar vad ni anser om billiga bomlösa sadlar (mellan 2000-4000kr)?
Hur bra är de egentligen? Kan de vara skadliga för hästen på något sätt?

Sv: Billiga bomlösa sadlar

Om de inte passar eller om man har en dålig pad så kan det absolut skada hästen. Det allra viktigaste när man köper en billig bomlös är att man inte snålar med paden och köper en Skitopad (kostar runt 2000:-) och har under. Istället för att köpa en billig skräpsadel är det bättre om man köper en begagnad sadel av ett bättre märke, så får du mer valuta för pengarna.

Köp hellre en bättre begagnad av bra märke eller en ny billig för samma peng.
Brukar vara bättre för hästen, fel sadeln kan vara skadligt för hästen och göra mer skada en nytta.

plus att begagnade sadlar är "insuttna" och formar sig lättare (och snabbare) än helt nya. :idea: tycker jag iaf.

Men min nya var inte så farligt dyr heller 4000-5000 kr.

De flesta bomlösa sadlar i den prisklassen är enligt min erfarenhet dels av tveksam kvalité (läder), dels "soffkuddebyggda" med väldigt bred midja och dåligt stöd för ryttaren. Man får kolla lite extra på sadeln man köper, så att den inte är snedsydd etc (har sett detta på flera av t.ex. H**ks bomlösa).

I mina ögon är det bättre att köpa en fin begagnad sadel av bättre kvalité.

Tack för svaren allihop:laugh:. Låter som att det är bättre med en begagnad av bättre kvalitet då. Kollade lite priser och det är ju faktiskt inte så dyrt.

Dessutom är det lättare att sälja en begagnad men omskött kvalitetssadel, om du skulle behöva/vilja ha en annan sadel senare :idea:

Jag köpte en freemax för 3000:- inkl pad. Paden var åt skogen så jag använder ett grandeurschabrak plus skitopad. Är skitnöjd rent ut sagt, passar perfekt till skogsturerna. Så ja, det går att få vettig sadel för under 4000:- men då blir det antingen en begagnad eller prissänkt ny :)

Har för mig att många är nöjda med pfiff sadel, kostar ca 2500:- , en bra pad till det och du hamnar runt 4000:-

Köp hellre en bättre begagnad av bra märke eller en ny billig för samma peng.
Brukar vara bättre för hästen, fel sadeln kan vara skadligt för hästen och göra mer skada en nytta

Och så då är dom ju inridna och har börjat forma sig om man köper bagagnad istället för ny

Ingenting som stod där, är ju dock nytt. Att en bomlös sadel generellt ger en högre punktbelastning, punkttryck, är sedan länge välkänt. Liksom att det med en riktigt bra pad går att minska, men inte få bort helt. Det är orsaken till att en bomlös sadel, oavsett kvalité, är olämplig att använda vid hoppning och liknande...

Lade för övrigt in länken för TS skull, som frågar, och länken ger ju en viss info om just bomlösa sadlar. Vilket är det som efterfrågas.

Fast den sadeln som undersöktes i det projektet var just en bomlös med paneler, en Ansür.

Säger ju inte att alla de är bra, men det är bara de som ens är värda att titta åt för min del. Men som jag skrev tidigare ska de vara testade med elektronisk tryckpadd. Det är ju då du får resultatet av hur den ligger.

Liknande trådar

Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
746
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka