Billig Tysk till salu!!!

Timsetim

Trådstartare
Behöver lite moraliskt stöd och positiva hejarop!!! Jag har alltid gillat terriers, pigga och glada och alltid positiva och med på saker. Stor hund i liten förpackning mm! Men just nu är han jävligt billig!!!! Lite för pigg och alldeles för "stor" i sin lilla kropp! Vi har nu gått 4 gånger på vår 10 gångers kurs och det känns inte som om VI har kommit halvvägs! Hemma går det jättebra! Han tar korrigeringarna när det kommer andra hundar osv. Men så fort vi kommer till träningen så börjas det och all träning man lagt ner den gångna veckan känns som bortblåst! Jag har gått de första tre gångerna eftersom jag har ansett att jag skulle behöva den här kursen bättre än sambon. Hemma lyder vovven honom klockrent! Om jag och vovven möter en annan hund så behöver jag oftast göra en korrigering för att markera att det är jag som bestämmer. Men sambon behöver oftast bara grymta lite så är hunden med honom. Så igår när vi var på träningen så besämde vi att han skulle gå med hunden. Jag var övertygad om att det skulle gå som smort!! Men döm om min förvåning när vovven beter sig likadant!!! Det är precis som om det slår slint i den lilla hjärnan när det är 15 hundar till. Och det är ju detta som är meningen! Träningen ska ju innebära störningar!! Men det är frustrerande när träningen under veckan är som bortblåst! Det finns många saker som är bra med den här kursen men framförallt så lär man sig om sina egna misstag, hur lite man egentligen kan och att Tysk Jatterrier är en terrier i terrierns rätta bemärkelse!!!

/Timsetim

Sv: Billig Tysk till salu!!!

Misströsta inte. Många hundar får hjärnsläpp när de kommer till sin kurs.
Men det är ju du som ska lära dig och sen träna hemma, och det verkar ju gå bra.

Men åk gärna upp andra dagar till din klubb med din hund, och bara var där, träna lite för dig själv mm.

Ett litet snabbt svar blev det här...

Det är på kursen Ni får lära er hur ni ska träna hemma. Förvänta dig inga resultat på kursen. Du anar inte hur många störningar det finns på ett träningstillfälle på klubben.

Jag nämner några: Lukter, dofter, ägarens nervositet och udda beteende, människor, vädret (kallt, varmt, blåsigt, regnigt, snöigt m.m) övriga kursdeltagare, skuggor, hunden kan var trött, törstig, naturnödig, löptikar, smärta, godis som ligger på backen, kiss/bajs på plan, rädsla för en annan hund, relationen mellan kursdeltagare och dess hundar, underlaget, instruktören, övriga ägares tjo och tjim till sina hundar.

Det finns mängder av störningar som man måste ta hänsyn till. All typ av inlärning ska ske på en lugn och trygg plats som hunden känner väl igen = hemma. Att komma ut på kurs och lära sig nya saker är mer eller mindre omöjligt. Att lära sig saker man kan ganska bra, klarar en hund i störande miljö, om störningen är på en lämplig nivå.

Så ta det bara lugnt och träna Ni vidare mellan kurstillfällena. Ta in alla information på kursen och träna sedan hemma i lugn och ro.

För att kunna ta till vara på dessa tillfällen som är kvar, så var där i god tid. Låt hunden gå runt träningsplan och dofta av alla lukter. Se till att hunden är rastad ordentligt. Inte för hungrig, många tipsar om att låta hunden vara hungrig innan kurs, men det bästa är att vara lagom hungrig. Då kan man koncentrera sig som bäst. Ha riktigt riktigt gott godis och sitt gärna och koppla av på plan när hunden nosat färdigt.

Och 15 hundar på kurs samtidigt. Det anser jag vara väldigt många!

Ja du har ju det du gör ;) Min kompis har en Tysk och det är MYCKET hårda i uppfostran. (De är jägare båda två) och det anses nästan som kors i taket att hunden kan vara lös på gården som "vilken annan hund som helst". Jäkligt söt och trevlig hund, men det ligger massor av jobb bakom...

Grana skrev:
Misströsta inte. Många hundar får hjärnsläpp när de kommer till sin kurs.
Men det är ju du som ska lära dig och sen träna hemma, och det verkar ju gå bra.

Men åk gärna upp andra dagar till din klubb med din hund, och bara var där, träna lite för dig själv mm.

Ett litet snabbt svar blev det här...

Eftersom detta är min första erfarenhet av kurs så har jag inget att jämföra med än de andra på kursen och INGEN har samma problem som vi. Skulle kunna byta med vem som helst!!! ;) Tyvärr ligger stället vi tränar på rättså långt bort. Vad vi däremot har tänkt på är att höra om andra på kursen har lust att träna med oss. Då blir det lite lagom med hundar/störning och alla tränar lika och strävar efter samma mål.

/Timsetim

GaurdianAngel skrev:
Det är på kursen Ni får lära er hur ni ska träna hemma. Förvänta dig inga resultat på kursen. Du anar inte hur många störningar det finns på ett träningstillfälle på klubben.

Jag nämner några: Lukter, dofter, ägarens nervositet och udda beteende, människor, vädret (kallt, varmt, blåsigt, regnigt, snöigt m.m) övriga kursdeltagare, skuggor, hunden kan var trött, törstig, naturnödig, löptikar, smärta, godis som ligger på backen, kiss/bajs på plan, rädsla för en annan hund, relationen mellan kursdeltagare och dess hundar, underlaget, instruktören, övriga ägares tjo och tjim till sina hundar.

Det finns mängder av störningar som man måste ta hänsyn till. All typ av inlärning ska ske på en lugn och trygg plats som hunden känner väl igen = hemma. Att komma ut på kurs och lära sig nya saker är mer eller mindre omöjligt. Att lära sig saker man kan ganska bra, klarar en hund i störande miljö, om störningen är på en lämplig nivå.

Så ta det bara lugnt och träna Ni vidare mellan kurstillfällena. Ta in alla information på kursen och träna sedan hemma i lugn och ro.

För att kunna ta till vara på dessa tillfällen som är kvar, så var där i god tid. Låt hunden gå runt träningsplan och dofta av alla lukter. Se till att hunden är rastad ordentligt. Inte för hungrig, många tipsar om att låta hunden vara hungrig innan kurs, men det bästa är att vara lagom hungrig. Då kan man koncentrera sig som bäst. Ha riktigt riktigt gott godis och sitt gärna och koppla av på plan när hunden nosat färdigt.

Och 15 hundar på kurs samtidigt. Det anser jag vara väldigt många!

Tack för ditt svar! Du skriver många självklara saker som jag inte riktigt har tänkt på!! Anledningen till så många hundar har jag ingen aning om, har ingen erfarenhet så att jag kan jämföra med något. Tanken är kanske att fler hundar ger ökad störning!? Det verkar ju fungerar med de andra hundarna, det är bara vår som får frispel! Sen är det väl vi som gärna vill att det ska synas att vi tränat under veckan och inte som just nu att han beter sig som en galning varje gång. Men det är bara att vara envis och fortsätta träna! Tålamodet får sig en rejäl träningsrunda det också!! :D

/Timsetim

Tippan skrev:
Ja du har ju det du gör ;) Min kompis har en Tysk och det är MYCKET hårda i uppfostran. (De är jägare båda två) och det anses nästan som kors i taket att hunden kan vara lös på gården som "vilken annan hund som helst". Jäkligt söt och trevlig hund, men det ligger massor av jobb bakom...

Är evigt tacksam att min sambo har varit så pass tuff i sin uppfostran att vi slipper vissa problem som andra har! Tex så kan vi lämna honom ensam utan att han river hemmet, han skulle aldrig ta någonting från bordet eller diskbänken, den glömda soppåsen innanför dörren får stå orörd osv. Våra problem sträcker sig till hans "attityd" mot andra hundar/hanar. När vi är på kursen och andra berättar om att de hittan hunden på julbordet ätandes på skinkan eller att det ser ut som ett slagfält varje gång hunden är ensam, om så bara för en kort stund så känns det väldigt bra att luta sig tillbaka och konstatera att så gör inte vår hund! :D

Men en sak är säker! Nästa vovve som med största sannolikhet också blir en Tysk kommer inte att släppas i skogen förrän den är drillad!!

/Timsetim

Deras går dock upp på köksbordet direkt hon känner för det!! Det går verkligen inte bort *he he* Men jag bara smääälter när hon kommer med sin lilla lilla skäggiga nos och sklickar på mig *åååhh* Vill ha...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 387
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar