Biljardering

S

Sirocco1

Hej! Finns det några här som har erfarenhet av biljardering på sin häst och användbarhet på hästar som biljarderar? Min häst verkar vara ovanligt "över-rörlig" i sina framknän. Den är bara 4 år och jag undrar om någon vet om det brukar ge med sig när de sätter mer muskler?
mvh

Sv: Biljardering

Jo, det blir bättre när hästen blir starkare. Efter vad jag läst och förstått så påverkas normalt inte användbarheten.

Min häst gjorde det mycket när han kom, då var han helt ur form, hade ont i ryggen och var felverkad/skodd. När han behandlades, både rygg och hovar samt stärktes i kroppen minskade det mycket och idag har han bara lite kvar på hf. Hästen är 6 år och är rids i skogen mest.

En kompis häst biljaderade. Han hade aldrig några problem med det så länge jag såg honom. Han vann både ponny-SM och NM i dressyr med sin ryttarinna och tävlade framgångsrikt länge.

Så förhoppningsvis kommer det inte att påverka din häst något nämnvärt heller.

En häst i mitt stall gör det, han är 12 år tror jag och har varit i träning sen han var tre och har hållt hela tiden.

Han har ganska dålig hovkvalitet och "svåra" hovar, kanske hänger samman med det ?

MIn häst biljarderar, men ganska måttligt. Syns betydligt mycket mindre när han är musklad, har aldrig märkt att hans ridbarhet skulle vara påverkad av det.

Tack för alla svar! Då verkar det finnas hopp ändå! :)

Biljardering brukar vara en konsekvens av att hästen är intåad på ett eller båda frambenen, hur ser din häst ut?

Guinness biljarderar för övrigt och han går internationell svår dressyr ;)

Det som är så lustigt är att min häst är helt rakställd. Varken in- eller utåt-tåad... När man böjer hennes framknä (karpalleden) så kan man föra skenan nästan en decimeter åt höger och nästan lika mycket åt vänster! Det brukar inte vara möjligt sa veterinären.

Din låter som min lite överrörlig i lederna? Veterinärerna var helt fundersamma över min häst när vi gjorde böjprov eftersom han gick att böja och dra lite hur som helst, dessutom helt utan att protestera någonstans.

Min ena häst biljarderar ganska så mkt, & mer med ena frambenet. Detta är dock inget så påverkat henne hittills i af (hon är 8 år)
Hon är besiktigad en gång årligen de senaste tre åren och har ej haft nån reaktion på börprov eller varit halt.
(När jag köpte henne var veterinären extra noga & påpekade just att hon biljarderade mkt)
Hon är ganska så inåttåad i sin benställning, vilket är aningens mer också på vänster fram som hon biljarderar mer med, så det är nog ganska "naturligt" att de biljarderar då...
Viktigt dock att ionte försöka fiffla med hovarna för att fixa benställningen i ett sådant här läge, (då är nog risken stor för snedbelastning & hälta)

Tycker inte att du ska oroa dig för biljarderingen i af, det finns hästar som biljarderar, även på "toppnivå"....
Överrörligheten kanske blir mindre också när den blir lite äldre & har musklat sig mer...
MVH

Har nu en 7 åring som bíljarderar ngt enormt och dessutom är väldigt bruten (inåttåad) har aldrig visat några problem är röntgad hela hästen.
Det blir ngt mindre när de sätter muskler men om din häst gör det mycket så kommer skillnaden inte bli stor.
Försök inte att sko bort biljarderingen då det bara kommer att göra det värre för hästen. När den är 4 finns det inget man kan göra i skoväg för att rätta till det. Har för mig att det bara fungerar på riktigt unga hästar.
Min används inom hopnning. Tyvärr är hon skadad nu men det beror inte på hennes ben utan invärtes.
Lycak till med din häst :D Mvh Diabetikern

Ja det verkar vara så... Men din häst har inte haft några problem med det?

Nej jag har också svårt att tro att den biljarderingen hon har kommer att försvinna bara hon får lite mer muskler tyvärr... Jag fick rådet att låta henne dra lite tyngre vagn/släpa (sen när hon är frisk såklart) för att sätta rätt muskler. Klättring kanske inte heller är helt fel?

Min valack biljarderar med höger fram. Han är ganska inåttåad!
När jag fick hem honom för 2 månader sen var han dålig i höger bog pga biljarderingen. Han gick överhuvudtaget inte framåt :smirk:
Nu är han behandlad och är mycket bättre!

Jag såg honom som unghäst och då biljarderade han i alla gångarter men nu syns det bara lite i galoppen :) så någon skillnad blir det väl med mera muskler :)

Mitt halvblod biljarderar rätt mycket, hon är inåttåad fram, men har aldrig (peppar, peppar) under dom snart 7 år jag haft henne varit halt eller visat något på böjprov.

Inga problem hittills i alla fall. Han har dock andra problem i ett bakben så han går inte så hårt (fyra-fem dagar i veckan, varav en i paddock).

Sirocco1 skrev:
Det som är så lustigt är att min häst är helt rakställd. Varken in- eller utåt-tåad... När man böjer hennes framknä (karpalleden) så kan man föra skenan nästan en decimeter åt höger och nästan lika mycket åt vänster! Det brukar inte vara möjligt sa veterinären.

Det normala rörelse omfånget (för skenan/kotan, mätt från underarms benet) brukar ligga på en 1/3 utåt och 2/3 inåt

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka