Biljardering

Sv: Biljardering

Hm... han var dålig i bogen sa du... undrar jag om det kanske är där som hältan sitter på min häst ändå. Nyss hemkommen från kliniken där de inte gjorde annat än konstaterade att vi ska scint-röntga (eller vad det nu heter?) bägge fram, halsen och bogen... *suck* så nu ska pållen bli radioaktiv också... undrar om den kommer vara självlysande en period också då? ;)

ok, du menar att det inte alls är konstigt att de kan vinkla skenan så pass mycket? Att det är helt normalt? En veterinär undrade om hästen "saknade ligament" i framknäna pgr av överrörligheten...
Vart har du läst/hört detta?

Sirocco1 skrev:
ok, du menar att det inte alls är konstigt att de kan vinkla skenan så pass mycket? Att det är helt normalt? En veterinär undrade om hästen "saknade ligament" i framknäna pgr av överrörligheten...
Vart har du läst/hört detta?

nu vet jag ju inte exakt hur mkt det går att röra på din häst, men den regeln som jag nämde tidigare är normalt. Har lärt mig detta på equiterapeut utb. Misstänker man att ligament är av så kan man känna med fingret på knät när man böjer ihop det och rör skenbenet ut och in( in mot magen, ut mot dig) är då ett lig. av så kan man kanske känna det, fast det krävs känsla för det

ok! ska nog ta ut en equiterapeut när vi fått svar på scintröntgen. kan ett ligament som gått av läka ihop eller krävs det operation för det? Hur halt är en häst som saknar ligament?

Sirocco1 skrev:
ok! ska nog ta ut en equiterapeut när vi fått svar på scintröntgen. kan ett ligament som gått av läka ihop eller krävs det operation för det? Hur halt är en häst som saknar ligament?

Lig växer inte ihop om det är helt av, man får i stället se till att muskla hästen så gått det går och då brukar i regel inte ett trasigt lig märkas, men det beror ju på från individ till individ

Lånar tråd!

Har ju ett föl (kallblod) på 4,5 mån som biljarderar. Inte så mkt på vänster mrn lite mer på höger. Hon är inte mkt felställd annars, möjligtvis lite intåad. (Men jag har även en häst som är mkt intåad och en ponny som är mkt uttåad och båda har rak "gång"!)
Har sett att halvsystern (ett år) biljarderar oxå och jag tror mamman gör det oxå (ej kollat det så noga (ej min häst)), har läst att det är ärftligt?

Detta är eg inte så farligt...? Men slitaget i framknänen blir väl större??
Kan man korrigera detta med hjälp av verkning/skoning?
(Föl möjligtvis - ej färdigväxta hästar!)

/L

Ser att du redan fått ganska många svar.
Men kan väl tillägga att min sköthäst briljarderar och har gjort det hela sitt liv (trots både rid- och körträning).
Men har ändå lyckats springa in dryga halvmiljonen på travbanan samt skffat sig både ett svenskt rekord och ett antal banrekord under sin tid, så kan väl inte säga att det påverkat nämnvärt...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka