Bilfråga - bild

Sv: Bilfråga - bild

Min syster hade något liknande problem på sin Volkswagen. Det visade sig vara ett konstruktionsfel som gör att det kan fastna grus vid bromsoket. Låter satan. Leon och altean är byggda på samma plattform som passaten, så jag skulle kolla upp det. Kan lossna om man backar och svänger, googla bromsok och Seat så dyker det upp beskrivningar på hur man kan prova och se om det slutar sa min syster. Kostar satan att få det fixat på märkesverkstad tyvärr.

Min syster hade något liknande problem på sin Volkswagen. Det visade sig vara ett konstruktionsfel som gör att det kan fastna grus vid bromsoket. Låter satan. Leon och altean är byggda på samma plattform som passaten, så jag skulle kolla upp det. Kan lossna om man backar och svänger, googla bromsok och Seat så dyker det upp beskrivningar på hur man kan prova och se om det slutar sa min syster. Kostar satan att få det fixat på märkesverkstad tyvärr.

Fast här talar vi ett ljud som kommer och går "helt av sig själv". När jag ringde om det första gången det dök upp, för drygt 3 v sen, så var märkesverkstaden inne på grus och undrade om jag provat backa etc. De ville inte ta in den, eftersom det "är omöjligt att felsöka ett ljud som bara kommer ibland". Avfärdade på telefonen allt annat tänkbart.. Jag var rätt sur. Ringde min vanliga bilverkstad och fick en tid. Bilen helt tyst i en hel vecka (efter att ha låtit i ca en vecka, till och från). Så jag avbokade besöket.

Bilen fortsatt tyst, tills nu kring jul. Då den häromdagen lät när jag backade, och igår lät när jag krypkörde. Jag har alltså åkt sju mil, på varierande vägar inklusive motorväg. Jag har backar, kört sakta, svängt, kört fort, bromsat etc - tyst. Sen börjar bilen låta satan när jag krypkör, och lagom tills jag funderar på om jag inte måste stanna så försvinner ljudet och är helt tyst. Resten av vägen hem.

Så grejen är att ljudet kommer helt som det tycker, helt utan röd tråd. Så förutom montera isär och kolla efter grus, så finns det inget att testa rent så (a la backa osv). Men ett gruskorn som varit där i snart en månad borde malts sönder för länge sen ju?

Bilen är byggd på samma grund som Golf V och Audi A3, ja och kanske passaten med då. Och stenar är ju välkänt. Märkesverkstaden tror fortfarande på sten. Ang missljudet då, väghållningen är ju något annat.

Tillägg: Teoretiskt så skulle det ju kunnat vara en sten då, och en sten nu.

Senast ändrad:

Det är något i handbromssystemet som antingen släppt eller är på väg att släppa. Vanligt fel när det börjar låta illa lite nu och då och man inte får en felkod. Får man felkod så har ABS-kransen spruckit, vanligt fel på gamla Volvosar.

Och, nej, det är INTE ett hjullager!

Samtidigt så är det ganska svårt skramla fram en annan bil på några h här idag. Bah.. Avsky bilar.

Jag har en lastbilsreggad Skoda Felicia dieselcombi till salu som precis allt i slitdelar är bytt på under senaste året och som bara går och går, dessutom drar den under halvlitern. :)

Jag har en lastbilsreggad Skoda Felicia dieselcombi till salu som precis allt i slitdelar är bytt på under senaste året och som bara går och går, dessutom drar den under halvlitern. :)

Tss. Inte en chans jag byter bil. Jag köpte en ny, dyr biljäkel av en anledning! ;)

Det är något i handbromssystemet som antingen släppt eller är på väg att släppa. Vanligt fel när det börjar låta illa lite nu och då och man inte får en felkod. Får man felkod så har ABS-kransen spruckit, vanligt fel på gamla Volvosar.

Och, nej, det är INTE ett hjullager!

Fast med en handbroms som fungerar excellent? (Jag råkar ibland testa den genom att glömma lägga ur den innan jag försöker åka iväg)

Om bilen levererar felkod vet jag ju inte, den pratar inget med mig i bilen iaf. Var tyst i 2.5 mil idag (sen tog jag tåget - törs inte chansa när den hade väghållning som igår på motorvägen)

Min sambos gissning vid en snabb blick på bilden är att det är en krängningshämmare som gått av.

Min bil lät precis som du beskriver, helt random oljud vid helt olika tillfällen. Där var det bromsskölden som gått sönder och låg emot på något vis så när det sprätte upp grus så lät det som hjulet skulle trilla av. Rätt obehagligt faktiskt, men lätt åtgärdat. Dock har jag en bmw, så det är inte säkert att det är samma problem. :)

Min sambos gissning vid en snabb blick på bilden är att det är en krängningshämmare som gått av.

Du såg sen det var en slang? Men det var ju min första tanke med, och skulle ju förklara den svajiga väghållningen. Men en fastklamrad slang kändes som nåt annat. Men får väl se vad verkstaden säger. Bara hoppas de hittar felen. Snabbt..

Bromsslangarna klammras fast under bilen, bromsslangen är dock en ganska kort bit, under bilen blir de istället bromsrör som går ända fram till motorutrymmet och ABS-hydralaggregatet. Min gissning är fortfarande bromsslang.
Oken borde se ut såhär på din bil och sitter på bromsskivan innanför hjulet, om du inte har bromstrummor dvs.
okbak2.jpg

Min gissning är att det är en avrinning till/från innanför tanklocksluckan.
Avluftning tank eller avrinning taklucka om sådan finns kan det också vara.

Angående missljud, skrapande som kommer och går så största sannolikhet grus som fastnar, har ni grus/stenväg som du kör på ofta? Kontrollera beläggen, bilen ser rätt så ny ut (att döma av bilderna) men beläggen kan slitas snabbt (bytte bak på Alltracken efter 4500mil), fast det kanske är bromstrumma bak?

MVH Thomas

Bilen är uttagen sept 2011, gått 5500 mil.
Har 500 m grusväg närmast hemma och typ 50 m grusväg vid jobbet. Men är ju grus på asfalten på parkeringar etc.

Bromsslangarna klammras fast under bilen, bromsslangen är dock en ganska kort bit, under bilen blir de istället bromsrör som går ända fram till motorutrymmet och ABS-hydralaggregatet. Min gissning är fortfarande bromsslang.
Oken borde se ut såhär på din bil och sitter på bromsskivan innanför hjulet, om du inte har bromstrummor dvs.
okbak2.jpg

Men hur rimligt är det med helt jämn och full bromsverkan, samt ingen varningslampa, om en bromsslang skulle ha släppt?

Den har bromsskivor och -klossar såvitt jag förstår. Bromsar (belägg etc) bedömda ua vid senaste service, snart 5 mån/ca 1000 mil sedan

Senast ändrad:

Vi hade en ganska ny Golf som betedde sig som du beskriver, nu minns jag inte exakt, men det var bromsok/skivor typ. Inget farligt alltså, trodde också på grus eftersom det kom och gick, men när de bytt allt möjligt bromsbeläggs/skivsrelaterat så slutade det att "fastna grus".

lägg upp bild och info på garaget.org
De brukar svara på två röda där och dessutom finns det ofta nån snubbe som bor i närheten som erbjuder sig att hjälpa :D

För övrigt tror jag slangen sitter som den ska och att det är grus (eller lösa bitar) i bromsarna bak. När mina belägg sprack bak (trots normala bromsbytesintervall) lät det som FAN! Jag trodde bilen skulle explodera på fläcken när det började låta för att sedan vara tyst i några dagar osv.

Senast ändrad:

Det är satans frestande men hur 17 fick de en Felicia lastbilsreggad?! Har dessutom svurit på att aldrig skaffa en Skoda :p :cautious:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: soom
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar