Sv: Bilfråga - bild
Min syster hade något liknande problem på sin Volkswagen. Det visade sig vara ett konstruktionsfel som gör att det kan fastna grus vid bromsoket. Låter satan. Leon och altean är byggda på samma plattform som passaten, så jag skulle kolla upp det. Kan lossna om man backar och svänger, googla bromsok och Seat så dyker det upp beskrivningar på hur man kan prova och se om det slutar sa min syster. Kostar satan att få det fixat på märkesverkstad tyvärr.
Fast här talar vi ett ljud som kommer och går "helt av sig själv". När jag ringde om det första gången det dök upp, för drygt 3 v sen, så var märkesverkstaden inne på grus och undrade om jag provat backa etc. De ville inte ta in den, eftersom det "är omöjligt att felsöka ett ljud som bara kommer ibland". Avfärdade på telefonen allt annat tänkbart.. Jag var rätt sur. Ringde min vanliga bilverkstad och fick en tid. Bilen helt tyst i en hel vecka (efter att ha låtit i ca en vecka, till och från). Så jag avbokade besöket.
Bilen fortsatt tyst, tills nu kring jul. Då den häromdagen lät när jag backade, och igår lät när jag krypkörde. Jag har alltså åkt sju mil, på varierande vägar inklusive motorväg. Jag har backar, kört sakta, svängt, kört fort, bromsat etc - tyst. Sen börjar bilen låta satan när jag krypkör, och lagom tills jag funderar på om jag inte måste stanna så försvinner ljudet och är helt tyst. Resten av vägen hem.
Så grejen är att ljudet kommer helt som det tycker, helt utan röd tråd. Så förutom montera isär och kolla efter grus, så finns det inget att testa rent så (a la backa osv). Men ett gruskorn som varit där i snart en månad borde malts sönder för länge sen ju?
Bilen är byggd på samma grund som Golf V och Audi A3, ja och kanske passaten med då. Och stenar är ju välkänt. Märkesverkstaden tror fortfarande på sten. Ang missljudet då, väghållningen är ju något annat.
Tillägg: Teoretiskt så skulle det ju kunnat vara en sten då, och en sten nu.