Bilfråga - bild

Alexandra_W

Trådstartare
Det känns inte som den vackert inringade "pinnen" (som ev är gängad i nederdelen, lite svårt se i mörkret) ska hänga sådär som den gör? :S Vad är det?

Det är höger bakhjul, sett bakifrån

image.php

Sv: Bilfråga - bild

Jag försökte kolla lite mer i bättre ljus. Det är en hård plastslang. Och den är klamrad så att den ligger sådär, klammern sitter precis ovanför min ring. Så den kanske ska vara där ändå, en kompis hade teori att det är en avluftningsslang för tanken.

Att jag ens började kolla under bilen är för att det tidvis låter SATAN från höger bakhjul, det låter på allvar som om hjulet ska lossna. Ljudet kommer en kort stund och försvinner sen. Kan komma fem ggr på en biltur - eller inte alls på en vecka. Ingen "röd tråd" i när det låter/inte låter. Bilen beter sig otrevligt på vägen med, känns ostabil i sidled och vill "vandra" på vägen. Försökte kolla, det är lite svårt få tid på en verkstad just nu, om något fastnat eller lossnat - och såg då "pinnen" (slangen) och blev fundersam om den skulle vara där eller ej. Kan "noll" om bilar rent mekaniskt och så, och brukar inte titta under dem

Senast ändrad:

Det är en Seat Leon. Nej det kommer ingenting ur slangen, och det verkar som sagt vid närmare studier som om den nog ska sitta där när den är klamrad. Men blev lite orolig - som sagt inte så ofta jag kollar under bilen och det såg "knas" ut med en "pinne" ner sådär på bara ena sidan. Men det var det nog inte. Då var jag inte närmare räkna ut dels vad som är fel med bilen men ffa om det är ett "farligt fel" att köra med

Ta med en hand på hjulet kl9 och en kl3 och ryck fram och tillbaka, om du känner ett glapp så är troligen ett hjullager gånget, jag skulle gissa på just hjullager

Ta med en hand på hjulet kl9 och en kl3 och ryck fram och tillbaka, om du känner ett glapp så är troligen ett hjullager gånget, jag skulle gissa på just hjullager

Fast hjullager brukar ju mala, inte nu och då låta som hjulet lossnat och är på väg av? Har i alla fall varit så alla gånger innan (på andra bilar) som hjullager gett sig.

Måste inte bilen vara upphissad för att man ska kunna kolla det (kan inte hissa upp den, inte så jag törs rycka i ett hjul i alla fall)?

Ger det någon hjälp så har bilen gått knappa 5500 mil, missljudet började vid 5300 mil, och lät otroligt illa ganska ofta under några dagar. Bokade tid på verkstad och bilen höll tvärtyst sen dess. Sen lät den i kanske 30 sekunder vid krypkörning rakt fram på asfalt igår - sen inget. I förrgår eller nåt lät den kanske 15 sekunder under backning. Annars inget. Men som sagt igår påväg hem från jobbet så kändes den väldigt opålitlig i sidled och ville vandra i sidled och man fick "passa den" var känslan.

Bromsar spikrakt, vill inte dra åt något håll.

Jag har beställt en ny tid, men det är inte förrän om 2 v - och jag är väldigt beroende av bil och åker både motorväg och kurvig landsväg när jag åker så känns sådär lagom ångestladdat att inte veta om det är ett farligt fel som sagt - vill inte råka ut för en olycka. Samtidigt så är det ganska svårt skramla fram en annan bil på några h här idag. Bah.. Avsky bilar.

jo hissa upp den men det kan du göra på en gör det själv verkstad el nåt.
Det kan vara hjullagret som gett sig helt om det låter så, så kolla för säkerhets skull.

jo hissa upp den men det kan du göra på en gör det själv verkstad el nåt.
Det kan vara hjullagret som gett sig helt om det låter så, så kolla för säkerhets skull.

Närmsta GDS där jag kan hissa upp den öppnar efter helgerna dessvärre.

Jag tycker också att det låter som hjullager. Blir de kassa bak låter det lite annorlunda. Fram brukar det ju höras tydligt när man svänger åt ett visst håll, men eftersom man inte svänger med bakhjulen blir det annorlunda där.

Vinglet i sidled skulle kunna bero på kassa stötdämpare och/eller kassa bussningar i stötdämparnas fäste (beroende på hur de ser ut). Skulle också kunna vara några andra bussningar bak, be verkstaden se över alla bussningar! :) Kan även vara krängningshämmare som är kassa.

Jag tycker också att det låter som hjullager. Blir de kassa bak låter det lite annorlunda. Fram brukar det ju höras tydligt när man svänger åt ett visst håll, men eftersom man inte svänger med bakhjulen blir det annorlunda där.

Vinglet i sidled skulle kunna bero på kassa stötdämpare och/eller kassa bussningar i stötdämparnas fäste (beroende på hur de ser ut). Skulle också kunna vara några andra bussningar bak, be verkstaden se över alla bussningar! :) Kan även vara krängningshämmare som är kassa.

Fast det har varit malande ljud bak med, när jag haft problem på tidigare bilar. Nu har säkert inte alla hjullager läst instruktionsboken för hur ett hjullager bör bete sig så ;) (Jag har fått byta hjullager minst en gång på samtliga bilar, så det är typ det enda jag själv brukar kunna "diagnosticera" utefter ljudet)

Bussningar är ungefär det enda jag själv funderat på (efter litet googland ang bil som vandrar). Verkar inte direkt ovanligt på VAG-gruppens bilar heller. Nämnde det när jag ringde verkstan men nej det trodde de inte, det brukade bli missljud då minsann, konstant.

Men vi får väl se, har tid hos märkesverkstaden den 9e. Men de vill ha bilen två hela dagar *suck*. Min vanliga verkstad har julstängt och öppnar den 7e, men ska ringa dem då och se hur fort de kan fixa mig en tid.

En fråga om bussningar/krängningshämmare etc (ej hjullager) - hur fort kan det gå från tillsynes felfria till kassa? Bilen är servad 1/8 och de ska ha kollats då. Å andra sidan fifflar och myglar de med annat så varför inte med det - men då tänker jag bli ond på dem..

(Även hjullagren ska vara kollade då, men där vet jag sen tidigare att där kan det gå fort utför.)

Senast ändrad:

Jag tycker nästan det ser ut som en bromsslang? Finns det en slang som går in i bromsoket?

Jag tycker nästan det ser ut som en bromsslang? Finns det en slang som går in i bromsoket?

En bromsslang borde väl inte vara fastklamrad däruppe strax ovanför ringen?

Jag har ingen aning hur man identifierar ett bromsok tyvärr =/ Men bilen bromsar både utmärkt och rakt - om det hjälper till att utesluta det?

I så fall då en "vajerslang" till handbromsen, som - om det nu skulle vara en sådan - har släppt helt och hållet.

Titta, och jämför, hur det ser ut på det andra bakhjulet. För de ska vara helt lika i alla avseenden.

I så fall då en "vajerslang" till handbromsen, som - om det nu skulle vara en sådan - har släppt helt och hållet.

Titta, och jämför, hur det ser ut på det andra bakhjulet. För de ska vara helt lika i alla avseenden.

Det finns ingen sådan slang på andra sidan, men det är ju inte så konstigt om det är en avluftning till tanken.

Handbromsen tar utmärkt.

Sorry dålig bild men inte så lätt komma under.

Där det är som "gulskrovligt" uppe där slangen möter det svarta på bilden sitter en metallklammer

image.php

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: soom
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar