Nej, jag gillar egentligen inte alls att outa mig själv här/lägga ut bilder där jag som person syns. Men idag känner jag bara att jag måste göra ett undantag.
Om det nu är någon som känner till oss IRL - ni är hjärtligt välkomna att kommentera bilderna även här på Buke, men antyd/outa
inte mitt eller Herr Hästs riktiga namn. Tack
Alltså jag dör typ av lycka!
I juni-juli 2016 stod vi på den absoluta formtoppen. Vi tränade på LA nivå och hade en regional LA:2 på ca. 50% i bagaget samt ett procentrekord på ca. 53% i LB:1. Sen den 27 juli 2016 blev han halt, och var aldrig riktigt helt igång i någon/några längre perioder på nästan 10 månader. Jag trodde seriöst att allt hopp var ute och att han bara skulle duga som promenadhäst. Men så den 12 maj 2017 friskförklarades han äntligen "för gott" (så gott man nu kan säga på en häst med artros....).
Därefter har vi satt igång, och det har fungerat över förväntan. Formen har bara gått spikrakt uppåt, och vi är nu gott och väl "tillbaka där vi slutade" i juli 2016. Kort sagt; Ganska exakt 15.5 år gammal är H.H i sitt livs form.
Den 5e augusti 2017, efter 1 år och 2 månaders frånvaro, gjorde vi comeback på tävlingsbanorna.
Idag var det dags för den 3e tävlingen sedan dess - vi skulle prova på LB:3.
Ett program som omgivningen många gånger tipsat oss om - det skulle tydligen passa heta och starka hästar som t.ex. "hittar på egna programdelar" om transportsträckorna blir för långa. (Nej, jag tänker inte alls på dig, H.H
) - för att rörelserna "kommer så snabbt" och både häst och ryttare verkligen måste hålla tungan rätt i mun.
Känslan var tyvärr inte den bästa. Främst för att underlaget inte var så roligt - varken på framridningen eller banan. Det var någon form av fibersand, som kändes väldigt tung, och fick H.Hs steg att kännas "upp-bromsade" samt att han t.om. snubblade lite några gånger - något han aldrig annars gör. Därtill var han lite spänd vid A - pga. en väg som låg snett nedanför. Men det fanns godbitar också! Han kändes inte alls så överilad som han annars kan göra, bitvis var han riktigt trevlig i traven och rundningen på volterna satt verkligen där de skulle. Dessutom kändes vi verkligen som "handen i handsken" i detta program - våran nya solklara favorit!
Resultatet? Vi slog till med poängrekord i LB: 56.667%
Dessutom fick vi våran livs första 7a i delbetyg, och H.H fick också 6.5 på gångarter för första gången någonsin!
(Normalt sett brukar vi få 4.5-6 i delbetyg, någon väldigt enstaka 6.5a ibland, och 5.5-6 på gångarter)
Kritiken tyckte jag också var riktigt "spot-on" och kunde inte varit bättre och mer konstruktiv! Numera har jag inte bara en, utan två favoritdomare!
När jag ser bilder på spektaklet, ser det trots allt inte
så pjåkigt ut som det kändes, tycker jag.....
Framridningen
Collectingring
Inridning
Mellantrav på diagonal
Höger (arbets)galopp
Efter avslutande halten - man måste ju klappa på killen när han varit duktig!