Bildtråd - Träna med Halsring/repgrimma!

Sv: Bildtråd - Träna med Halsring/repgrimma!

KL

523164_3629284526445_170105297_n.jpg

Huvudlöse ryttaren? ;)
Förlåt! Jag var bara tvungen! :D
 
Sv: Bildtråd - Träna med Halsring/repgrimma!

Det var ju kul att det funkade fint för er =)

Numera använder jag ju spön istället för pinnarna, dels för att det är lättare att komma ifrån "kontrollbehovet" med pinnar/spön än att hela tiden hålla i hästen med halsring och dels för att det är lättare att få tills hästens form och öppnor, slutor o samling osv.
Det är lättare att ta bort spöna eftersom det är två förälngda armar och när hästen blir såpass känslig kan man lätt ta bort dem :)
De flesta stora tränare utbildar ju med pinnar/stick/spön men jag har nog bara sett Nevzorov utbilda med halsring, hursomhelst så gillar jag det systemet som min tränare utbildar mig i och det funkar fint för mig o hästarna =D
 
Sv: Bildtråd - Träna med Halsring/repgrimma!

*delvis kl*

Behöver du aldrig hålla i dig? :D

Jag har ridit min lilla häst utan huvudlag några gånger men jag blir helt sjukt osäker när jag inte har något fäst i huvudet liksom. Hela tiden ser jag framför mig att han kastar sig ut åt sidan och kutar iväg på första bästa fält och att jag tappar balansen och flyger av. Min "säkerhet" verkar typ enbart sitta i att jag kan påverka huvudet så han inte svänger så mycket att jag åker av typ.

Och då är det alltså min egna lilla häst jag själv ridit in och haft i över 6 år, som ALDRIG varken svängt åt sidan, vänt runt eller kutat i väg utan som är så gott som lobotomerad på sådana punkter (det är det värsta jag vet så jag har ju såklart försökt motarbeta det så gott jag kunnat och lilla hästen är extremt snäll).

Värst är att typ skritta på lång tygel (när jag rider utan huvudlag har jag en vanlig halsrem att hålla i och ett par tyglar runt halsen att "rida" med), så fort jag "gör" något så är han ju mer mellan hjälperna och då känner jag mig inte alls osäker. Det är heller inga som helst problem på mer "inramade" sträckor, skogen är ju hellungt även om grusvägarna är väl så breda att vända runt på.

Bara jag har en grimma på huvudet och ett grimskaft under hakan så är jag helt lugn och så har vi ridit massor ända sedan han blev insutten bettlöst. What to do?
 
Sv: Bildtråd - Träna med Halsring/repgrimma!

För övrigt tycker jag det är skitcoolt hur mycket av ridningen som är "vana" från både min och hästens sida skulle jag tro. Han gör sina vanliga små skutt när han blir rädd utan att "ta sig några friheter", han gör sina vanliga runda bockgaloppsprång som om man ber om lite mer och lite rundare galopp med sadel o träns och han håller sig på linjen precis lika mycket som vanligt när han blir rädd eller busar. Det är en sådan jättehäftig känsla :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: Nirvana
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp