bildtråd - skador och sjukdomar

Sv: bildtråd - skador och sjukdomar

*KL*
(Bild på hästen med "bränd" manke så att säga) Oj! Hur kan man undgått att missa en såhär illasittande sadel? :eek: Smärta säger jag.. //Ellinor

*KL*
(Bild på hästen med "bränd" manke så att säga) Oj! Hur kan man undgått att missa en såhär illasittande sadel? :eek: Smärta säger jag.. //Ellinor
ja man kan ju undra, åtgärder vidtogs direkt och såret läkte ihop helt.. har faktiskt inte kollat om det blivit några vita hår på manken men kan kolla nästa gång jag träffar på hästen..

KL

Bild efter att min häst hoppat över bommen i transporten och skurit sig illa på mellanväggen. Hon fick två djupa skärsår i kotorna, bogen ser ut som ni ser, ett djupt jack i armbågen och ett i skanken (ända in till benet). Efter 11 dagar ser bogen ut så här, och nu, efter 2,5 veckor, är nästan alla skador läkta! Förhoppningsvis kan hon ridas igen om en vecka. :bump:

http://www.desy.de/~milstead/horse.gif

knapplån.

Sticksår utav okänt föremål, förmodligen av en pinne eller dylikt då det var lite vävnad utanför också....

sticksret-1.jpg

hittades såhär i hagen, tjockt med levrat blod och hela svansen glänste rödskimrande av blodet.
Var en ca 4-5cm djup ficka snett uppåt.

rengjort.jpg

sköljt bort allt blod

sticksrilret070601.jpg

det svarta är vävnaden som senare togs bort med en lapispenna

sticksr070601-1.jpg

Efter mkt tvättning och insprutande av penicilinsalva (juvanexa) och mkt vaselin runt om så är det nästan helt läkt nu 2 månader senare, fattas bara lite päls.

Senast ändrad:

KL

Bild efter att min häst hoppat över bommen i transporten och skurit sig illa på mellanväggen. Hon fick två djupa skärsår i kotorna, bogen ser ut som ni ser, ett djupt jack i armbågen och ett i skanken (ända in till benet). Efter 11 dagar ser bogen ut så här, och nu, efter 2,5 veckor, är nästan alla skador läkta! Förhoppningsvis kan hon ridas igen om en vecka. :bump:

http://www.desy.de/~milstead/horse.gif
prova att spara som .JPG så blir bilderna inte så korniga :idea:

lyckost och ha en häst som läker så snabbt!

prova att spara som .JPG så blir bilderna inte så korniga :idea:

lyckost och ha en häst som läker så snabbt!

Tack för tipset! Ska försöka med det.

Det är en ung häst, bara 4 år, så hon har bra läkkött misstänker jag. Sår i bogregionen läker också mycket snabbare än jack i tex. benen, som inte har samma blodtillförsel och cirkulation. Såren på kotorna är nästan läkta nu, men de har tagit längst tid. Den stora lyckan är att inga infektioner har tillstött, trots chock på penicillin, vilket gjorde att kuren fick avslutas i förtid. Hon har inte haft feber en enda gång - peppar peppar....

ja hennes låga ålder är nog en stor fördel då hon fortfarande växer i kroppen, benen brukar ju inte växa så himla mycket men bogen växer ju ganska rejält :)

jag håller tummarna för att din häst har fått sin beskärda del av skador och slipper allvarliga skador i framtiden! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 928
Senast: starcraft
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V