bildtråd - skador och sjukdomar

Sv: bildtråd - skador och sjukdomar

Det låter som om det ofta är bäst att endbart skölja med vatten och låta såret vara. Eller har jag missuppfattat :D

Det låter som om det ofta är bäst att endbart skölja med vatten och låta såret vara. Eller har jag missuppfattat :D
ja, de flesta sår är ytliga har jag märkt.. de flesta hästarna på bilderna är ridskolehästar så det smågnabbas en del i hagen..

men ofta brukar man bara ta de ytliga småsåren med en klackspark och bara behandla och glömma dem.. man minns de stora skadorna liksom..
men jag har ju alltid kameran med och förevigar minsta lilla :D

På sommaren sätter ja på salva på såret så de håller flugorna borta (skillingaryd).
Annars var de nån som skrev att de var rena bakteriehärden o det kan man ju tänka sig.....

jo, flugskydd har man på under flugsäsongen.. det är ju självklart..

men man behöver inte överbehandla sår med jodopax, penicellinsalva, fett lager helosan och kompresser bara för att litet ytligt sår.. finns säkerligen dom som skulle dra gasbinda runt hela buken på hästen om den fått ett ytligt bitsår på sidan.. :)

*KL*

Loppan med cancer i slemhinnan i ögat. Tumören är av typen skivepitelcancer.
IMG_0908.jpg

Veterinären tog först bort halva tumören. Denna dag så hade Loppans friska öga svullnat. Därför ville veterinären undvika att ta detta ögat och hoppades att det skulle läka fint, tumören togs den 18 december 2005 Loppan var nästan 22 år:
IMG_1013.jpg

Efter några månaders väntan o avvaktande så började det se riktigt illa ut. Då sövdes hon ner igen för att ta hela ögat. På djursjukhuset med en rörd matte:
IMG_1929.jpg

Närbild nån dag senare, vid hemskomsten:
IMG_1965.jpg

Så här ser hon ut idag 1,5 år senare på 24-årsdagen:
IMG_6070.jpg

Förra året runt midsommar fick hon ett sår som täckte hela kinden. Det vätskade och hon kunde inte äta. Vi ringde slaktaren som skulle komma omedelbart, men först ringde vi veterinären för att Loppan skulle få en chans och hon fick penicillin och piggnade till. Den gången trodde vi verkligen att hoppet var ute. Bild på ärret efter såret:
IMG_3441.jpg

//millus

knapplån

Min häst efter att hon kastade sig och "fastnade" i överkanten av dörrkarmen i en lastbil. Hela flärpen hängde. Vet. kom ut och gav lugnande, tvättade och sydde ihop såret. Jag fick ge penicilin intramuskulärt i 5 dagar tror jag det var. Annars gjorde jag ingenting och det läkte fint och syns inte längre.

Emelie224.jpg

Jaa du, den som ändå visste det? Det började som ett litet insektsbett som jag tvättade med jodopax. Sedan blev det bara större och större och huden skrynklade sig och det rann droppvis med sårvätska. Hon kunde inte äta utan stod o ruskade huvudet en hel dag. Hon hade en vansinnig smärta o klåda. Boxväggarna var fulla med blod och sårvätska+ avskavt skinn o päls.

Nu i vår har jag läst om en tjej vars häst fick stora sår i karlederna så kan jag tänka mig att det var mitt tvättande av såret som ledde till att det började klia o utbreda sig. Att sårtvätten och solen ledde till nån typ av brännskada i ansiktet. Då, för ett år sen, spekulerade vi i om hon ätit svalört...Men som sagt vi vet inte vad det var riktigt. Efter en dag med penicillin var hon mycket bättre. Jag tog inget kort när det var som värst, jag trodde ju att jag skulle få ta bort min gamla älskade tant och då ville jag inte ha några sista bilder som skulle påminna vad dålig hon var! Både jag och min man grät när hon mådde som sämst.

//millsu

Ok..usch då. Nu vet man vad man kanske ska tänka på nästa gång man ska på o tävtta ofta o hela tiden på VAD som kan hända o vad orsaken kan vara.
Föresten vad är svalört???? E de vanligt förekommande?

Hej min förra häst fick för ca 2 år sedan en jätte stor och kostsam sårskada på hasvecket på ena bakbenet, han skadade sig i hagen och ingen vet vad han skadat sig på...

Ägaren till stallet ringde aldrig mig och talade om för mig att min häst var skadad vilket gjorde att det tre dagar gamla såret inte gick att sy, det var jätte djupt och det var knappt 1 cm ifrån att hasleden skulle gått av... lite läskigt.

Eftersom att min förra häst hade jätte lätt för att bilda svalgkött så har han idag en stor bulle där, men fungerar som tur är till 100%.

Det gick tyvärr inte att ladda upp bilderna men om det är någon som verkligen vill se så kan jag maila dem =)

Senast ändrad av en moderator:

Bilden i inlägget är de bara ett kryss på för min del alla fall. Lyckas inte få fram den.
Länkarna fungerar inte heller...

Näe jag märkte det så jag kan tänka mig att skicka dem istället i fall att det är någon som vill se =)

Här kommer lite bilder på sår på min olycks korp..

Så hittade vi henne i hagen förra våren. Sökte igenom hela hagen men hittade inget som kunde skada henne på det viset:confused:
Några veckor senare:

veterinärens bedömning då var skrapsår.
visade sig senare att hon slitit isärmuskeln som sedan vuxit ihop och blivit en kraftig ärr vävnad. Resultatet blev en häst med rubbat rörelse mönster. Vet inte om hon kommer att hålla om vi sätter igång och rider henne flera dagar i veckan. Haltar inte men går konstigt med bakbenet. typ linjegång...

Så här hittade hingsthållaren mitt sto i hagen efter ett åskoväder 2005. Skar upp benet så att man såg senan. Hon hade jobbat och när hon kom hem kollade hon till stona. Såg Zafira ut så här.. Eftersom det hade gått över en timme sedan skadan uppkommit innan veterinären kom så gick det inte att sy.

Omläggning av sår har man ju gjort ett antal gånger på den hästen.
Hon har haft stickskador, skurit sig på eltråd när hon blivit utjagad av andra hästar ur hagen, skurit upp framknät ner till knäskålen på en väggplåt. Fått lymfangit av mugg mm mm..

Två somrar utan semerstrar för pengarna har tagit slut. Men hon är värd varenda slant för vi älskar verkligen våran häst...

Manksår
efter illa passande sadel, kanaltaket låg an emot manken och brände hål i huden.. hästen fick vila en månad innan hon reds igen med passande sadel..

Det är ju oförlåtligt mot hästen att inte kunna ha en sadel som passar bättre så att den slipper sådana onödiga sår. Borde anmälas.

Håller med.

Låter man det gå så långt med en felanpassad sadel tycker inte jag man har rätt kunskap om hur djur ska skötas!

Krosskada på båda kotorna, på framsidan.
Djupa skrapsår i karlederna och på baksidan av kotorna.

Hästen föll ner i ett dike.

Har framförallt fotat det på höger bak, då det var värst.

Såg inte så farligt ut från början!

m2.JPG

Men, det slutade med djurambulans...då hästskrället vägrade samarbeta med mig, Snuffsan och Mini (Tack :love:) gällande att gå in i transporten :p.
Sen blev det djursjukhuset en vecka för smärtstillande, han mådde inte alls bra stackarn. Veterinären var rädd för att leden var skadad, men efter spolning visade det sig vara negativt. Tack och lov! Mindre kul när dom gjort vid det ordentligt där inne, så nu vet jag hur senor och sånt mysigt ser ut också :crazy::D (fast jag tycker iofs sånt är jäkligt intressant så...:angel:)

Så här såg hästen ut i ett par månader...höll på o bli ruinerad på all bandagering varannan dag :eek:.
http://equisense.se/m4.JPG
(inga kommentarer om hästens utseeende är ni snälla, aldrig sett en häst gå ner sig så enormt på djursjukhuset innan detta :crazy:)

Här började det se riktigt fint ut!
http://equisense.se/m3.JPG

Ibland sprack det upp :crazy:
http://equisense.se/m.JPG

Vi fick brottas med lite inflammationer och annat mysigt - men det slutade bra!

Ett år senare var det fortfarande en liten sårskorpa kvar.
Puh. Långdragen sårläkning på det där....

Vid åb för rörelsestörning (inte hälta) några månader senare upptäcktes det på ultraljud att senan blivit skadad trots allt, ärrvävnad. Men han levde livet och busade precis som vanligt :p.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 928
Senast: starcraft
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V