bildtråd - skador och sjukdomar

lilstar

Trådstartare
Kan ni inte slänga in bilder på era hästars skador och sjukdomar? Tänkte att jag vill lära mig känna igen olika skador och sjukdomar så att man snabbt vet vad som ska göras (behövs veterinärvård, ska det bandageras osv) och det gör man lättast genom att se många olika bilder. så släng in lite bilder på större och mindre skador + sjukdomar som ger synliga symptom. :bump:

Ja, jag är lite understimulerad efter att ha mockat spiltor 7 av 7 dagar denna vecka...
(flytta tråden om den ligger fel)

Sv: bildtråd - skador och sjukdomar

Jag har lite bilder som visar en sår skada som ställt till det rejält.

Det hela började med att hästen sprang ett varv i hagen och kom tillbaka till mig med en sårskada HF.Det blödde rätt rejält så jag tog in honom på en gång och spolade rent och kylde benet.Blödningen avstannade snabbt och jag tittade igenom såret och det var inte djupt. Sprang sedan med honom på asfalt för att se om det syntes nån hälta men det gjorde det inte så jag lade på ett lätt bandage och släppte ut honom i hagen igen. detta var i maj månad.
(han är rakad på benet inna pga en sträckning i vintras.håret har inte växt ut än)

Sedan läkte såret ihop men benet såg ändå inte okej ut.Fortfarande inte halt men bokade tid på klinik.

Det visade sig på kliniken att tåsträckaren var trängd pga svullnaden fortfarande ohalt men med ett stelare steg hf.tog ett par plåtar och där visade det sig att det fanns irritation på benhinnan på griffelbenet.vi åkte hem och hästen fick äta finadyn i 10 dagar och zink band i 4 dagar och vila en månad.. efter halva tiden var han fortfarande inte ok så jag ringde kliniken igen och fick salva som jag skulle ha på svullnaden..
Åb nu för en vecka sedan. Böjd högt och lågt UA. dock svälld och trycköm fortfarande och på UL syns förändringar på sträcksenorna. så vila i 2 månader till och zinkband på igen.

En liten fjantig sårskada kan träffa riktigt illa om man har otur..

Senast ändrad:

Rivsår på insidan av vänster bakben
på denna bild ser man att skinnet är mestadels oskadat, förutom längst ner där såret går igenom hude och in till fettvävnaden, fettvävnaden är ej genomträngd och man behöver således bara behandla med vatten och kanske mjukgörande salva för att hålla kanterna mjuka..

Spark på höger bakknä
liten skad men djup, på bilden syns det att såret är igenom skinnet och fettvävnaden. Detta sår sitter även på ett väldigt utsatt ställa så veterinär tillkallades för att se om man behövde sy.. Vet tyckte att såret bör tillslutas men limmade istället för att sy..

Hudcancer
tumör i läpparna, denna häst hade även tumörer i ögats slemhinnor och runt anus, på bilden är tumören utvikt, vanligtvis brukar den inte synas.. Hästen hade inga problem med cancern förrn sista sommaren då han togs bort pga den, även fast den nite hade blivit malign så hade han det jobbigt..

Kan ju fortsätta med lite andra skador på samma häst. :crazy::angel::eek:

Lite äckelvarning.

Slet loss en bit av näsvingen.blev en liten "flärp"
hadde ut två oberoende vetrinärer .Såret sköttes sedan med tvättning morgon och kväll.villket inte var helt lätt..
dock läkte det ihop fint ..lämnade dock ett litet skönhetsfel.

samma häst har oxå lyckat med att slå ur bitar ur pannbenet.
ärret synns på denna bild.(stax ovanför stjärnen .

Finns ett citat som funkar på denna häst..
-Var är klant??
HÄR mamma!!

jag har också flärpbilder :D (inte så kul när det hände men sammanträffande om "flärpar" iallafall ;)

Julafton för några år sen.. kompisen ringer och säger att hästen har slitit sönder mulen OCH slitit av hoven :eek: lyckas få ut henne att det är en liten skada på mulen och SKON är av.. :crazy:
men iallafall så åkte jag ut på juldagen för inspektion (hann ut före vet då de jourhavande inte tyckte att det lät livshotande eller farligt alls att vänta några dagar med, det skulle bara bli väldigt dyrt, "tvätta, håll rent och ring om hästen blir sämre..")
hästen hade inte blött så mycket och var helt obesvärad av flärpen, åt precis som vanligt och ville inte bli fotograferad, dock gick det bra att ha en katt på ryggen :crazy: ponniesar :smirk: ..
vet. kom ut några dagar senare och klippte av flärpen uinder lokalbedövning.
juldagen:

så här såg hon ut ett halvår efter :

Kan ju börja berätta att min jobbarkompis häst bet av 13 cm av tungen. Den låg i boxen i gick inte att rädda. Dock lever hästen än utan framänden på tungan.
Var lite illavårt i början men nu fungerar det bra.

Här e bilder på min kompis häst som jag skulle passa i ett år då hon skulle resa bort. 1:a dan blev han ormbiten i mulen.
Vet inte varför men gult äckligt klet började forsla ut från näsan på honom.
Veterinären fick komma då han höll på att kvävas, annars sägs det ju att ormbett inte ska vara farliga.
På den ena bilden ser ni ju hur tydligt mulen svullnade. Gämför med nederdelen på munnen + att man ska kunna se hans benkonturer oxå men det gör man ej på någon av bilderna.
12584156.jpg

Sidan...
12584157.jpg

Så här ser mulen ut från sidan - frisk...
12584271.jpg

Förloppet var snabbt. Jag skulle visa min sambo hästarna i hagen då de var första dagen. Vi gick ut och pollen vägra röra sig. Han blev sur då jag tog i honom. Såg då två bloddroppar på mulen. Då var han inte svullen. Sprang in o ringde ägaren som skulle åka om ett par dagar. Jag sprang ut efter fem minuter o då var han redan mycket svullen.
Ägaren hade fått tag på vet. som sa det inte var någon fara. Men när hästen bärjade låta som ett lejon när han andades var det till att ringa igen. Vet svara ej så då fick vi börja jaga distriktaren. Det dröjde nästan 3 kvart innan hon kom o då var hästan riktigt medtagen! Han fick lite sprutor... vad vet jag ej.... men han blev alla fall inte sämre.
Vi vakade var timme under natten o han lät som ett lejon hela tiden....

Senast ändrad:

Usch å fy, det där var inte trevligt.

I normala fall brukar inte ormbett vara särskilt farliga i sverige men kanske blir annorlunda om hästen blir biten på mulen det är trots allt där luften kommer in :crazy: Eller så kan hästen vara känslig mot giftet ormen sprutade in.

I Sverige just? Huggormen är ju farlig, men det är inte alltid den sprutar in gift, är fet inte en av tre gånger man brukar säga? Man ska alltid ha koll på djur/människor som blir bitna, men har man inte fått symtom inom 12 timmar är faran över. Vissa är känslöiga och drabbas hårt, andra inte alls.
Hade en häst i stallet som blev biten på mulen, hon var läskigt nära att inte ens klara sig.

Men just mulen är extra känslig.

Hugormen är inte särskilt farlig, beroende på vad man jämför med.

Klart man alltid ska hålla koll på dom som blivit bitna.

Men ytterst få i sverige dör i ormbett specielt om man jämför med länder som har ormar som är mycket giftigare än våra.

Det är inte särskilt ovanligt att det går illa vid ormbett. Tycker det är ganska vanligt att det kommer in hästar till kliniken med just ormbett. Minns en shettlandsponny som hade blivit biten i mulen och den var jättedålig. Har för mig att hjärtmuskulaturen blev påverkad. Jag vet dock inte om den klarade sig.

Jag har själv varit med om en ponny som blev ormbiten, denna gång i ett bakben. Det svullnade upp och hon blev i stort sett blockhalt så den första veterinären som vi tog ut trodde att hon hade brutit benet. Men då jag vägrade tro på det tog vi ut en annan veterinär som misstänkte ormbett, vilket det förmodligen senare var. Ponnyn var under denna tiden dräktig vilket gjorde att hon inte fick ges kortison, utan vi fick en lös salva som vi smörde på direkt på benet.
Ett halvår senare fölade hon ett friskt föl och idag (4 år senare) kan man fortfarande se att hennes ena bakben är lite svullet (svullnaden gick aldrig tillbaka till 100%), men hon är helt ohalt. Så för denna häst slutade det lyckligt även om hon var nära att avlivas på grund av den första felaktigt ställa diagnosen :crazy:

vi trodde först att denna häst skulle stryka med! Ni skulle hört andningen!
Det är väldigt viktigt att dom står stilla. Annars kan andra delar i kroppen påverkas då giftet lättare går runt i blodet. Det kan ju varit det som den hästen Tinen skrev om; att det gick in till hjärtmuskelaturen.
Då hade dom ju fraktat hästen till kliniken o vem vet, hästen kanske var orolig under resan?
Nä jag ska inte spekulera, men stillhet är viktigt.
Jag hade inget stall då så vi gjorde en liten hade som han och även hans kompis fick stå i som hon med höll sig lugn.
Lät dom stå där i två tre dagar.
Svullnaden minns jag inte hur lång tid den tog på sig att gå ner, men kanske det var en vecka?

Men just mulen är extra kännslig. Det är ett viktigt moment i hästens kropp. Vi människor skulle självklart dö om vi blev biten någonstans runt läpparna om inte vi fick hjälp.

Därför tycker jag att veterinären i första ormbettsinlägget i tråden bettede sig lite skumt när denne sa att det inte var någon fara med ormbett i mulen. Men att bli biten i bennen är sälan livshotande. Om inte veterinären gör en felbedömning. Kanske är lätt hänt om man inte sett ormbett tidigare. Men det är tråkigt att hästen var nära på att avlivas pågrund av det. Alltid bra att ta ut en till och få ett annat omdöme om skadan :bow:

Alla gamla skador brukar synas om det inte är små sår eller liknande. Min gammla ponny är med flera gånger i tråden. Läppen syns det på rejält om man kollar in det, nu liggger den annars bra till och syns inte om man inte vet vad man ska titta efter.

Men det är väl ingen som har sagt emot dig att mulen är extra känslig? :smirk:
Det är klart att det är farligt när det svullnar upp vid ett ställe som både kan påverka näringsintag, vätskeintag och andningsvägar.

Men ormbett överhuvudtaget kan gå illa, giftet kan sprida sig ut i blodet och drabba muskler vid hjärtat (som i fallet jag beskrev) det behöver ju just inte vara vid mulen den blev biten för att det skulle gå så illa.

Och jo, för "min" ponnys del så var ju feldiagnosen den värsta faran. Hon var inte försäkrad heller, så fick ju själv övertala ägaren att ta ut en veterinär till innan han tod ett så drastiskt beslut som att skicka henne. Men som tur var gick han med på det utan problem.

Det beror ju på vad det är för skador om de syns eller inte syns. Jag beskrev att hennes ben blev enormt svullet (precis som elefantben vid lymfangit) efter bettet och gick sedan successivt ner vecka efter vekca, men det gick aldrig ut till 100%. Den syns med blotta ögat, man behöver inte ens känna. Detta gjorde att vi fick be vet. skriva ett intyg om att hon var fullt duglig som tävlingshäst trots den svullnaden (hon tävlades mycket på den tiden i dressyr).

Nu tycker jag vi ska sluta diskutera dett i denna tråd och förstöra den. Det är trots allt en bildtråd.

Du kan PM:a om du vill fortsätta diskussionen :)

*kl*

Hematom
häst sparkad i hagen med vätskefyllt hematom som följd, vet kom ut dagen efter då påsen blit större än dagen innan och "plaskade" så det störde henne, han satte en grov kanyl långt ner på hematomet och tappade ut vätskan.. dagen efter hade det blivit lite mer vätska i hematomet och det tömdes igen, sen läkte det ihop utan problen och syntes ej efteråt..

Kronrandssår
Hagskada, troligen har han slagit i något hårt så att det spruckit upp.. första bilden är dagen efter skadan, en del på buke ansåg att hovens tillväxtzon var allvarligt skadad, men det var den ej..hästen var ohalt hela tiden och tränades som vanligt med galoppbandage på..
andra bilden är efter en vecka och tredje bilden efter 4 månader..

Broddtramp
självförvållat i hagen, som synes är huden helt intakt, endast lite riven, "såret" hölls endast rent med vatten och håren växte tillbaka..

Men just mulen är extra kännslig. Det är ett viktigt moment i hästens kropp. Vi människor skulle självklart dö om vi blev biten någonstans runt läpparna om inte vi fick hjälp.

Därför tycker jag att veterinären i första ormbettsinlägget i tråden bettede sig lite skumt när denne sa att det inte var någon fara med ormbett i mulen. Men att bli biten i bennen är sälan livshotande. Om inte veterinären gör en felbedömning. Kanske är lätt hänt om man inte sett ormbett tidigare. Men det är tråkigt att hästen var nära på att avlivas pågrund av det. Alltid bra att ta ut en till och få ett annat omdöme om skadan :bow:

Alla gamla skador brukar synas om det inte är små sår eller liknande. Min gammla ponny är med flera gånger i tråden. Läppen syns det på rejält om man kollar in det, nu liggger den annars bra till och syns inte om man inte vet vad man ska titta efter.
Nu var det ju inte jag som pratade med veterinären utan ägaren så jag vet inte vad hon sa till honom. Hon hade ju inte sett hästen o visste inte heller var de satt så ja vill inte dömma min veterinär...
Jag har pratat med honom i efterhand om det.
Tack o lov gick allt bra.

Sticksår
trilen har hästen går in i en buske i hagen och fått ett sticsår över ögat med svullnad som följd, detta sår var gansa djupt och sköljdes 2 ggr om dagen första 5 dagarna.. han fick penicellinsalva insprutat i såret och det läkte efter 1½-2 veckor..

Bitsår på höften
enkelt bitsår, huden skadad men en fettvävnaden, hölls rent med vatten och läkte utan problem.. ingen salva behövdes heller..

Manksår
efter illa passande sadel, kanaltaket låg an emot manken och brände hål i huden.. hästen fick vila en månad innan hon reds igen med passande sadel..

vilket skadefreak jag är :crazy: tar bilder på alla sår jag hittar.. men det är bra i utbildningssyfte :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 928
Senast: starcraft
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V