Bildtråd för kritik och tips

Andorra

Trådstartare
Det är ju många som fotar här på Buke, alltifrån proffisionellt och på låg hobbynivå.

Någon som är sugen på en bildtråd där vi lägger in bilder som vi är nöjda med eller inte nöjda med och sen kommentera, kritisera och tipsa varandra hur bilden skulle kunna blivit bättre. Vad man som betraktare tycker är bra med bilden och hur den ev skulle kunna vara bättre.

Kan vi bestämma att max 2 bilder/inlägg och inte en massa inlägg från samma person eftervarandra?
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Jag börjar med 2 här för att få lite fart i tråden.

Nytagna bilder som jag är nöjd med men smaken är ju olika. Vad tycker ni att jag skulle tänkt på och vad kan jag förbättra?




 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Sista bilden var häftig :)

Lägger in en gammal bild så länge, har inte fotat på evigheter
20f533f700116a91ebf2f3f8171af324.jpg
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Åh, vilken härlig! Enda som stör är väl huset nere till vänster, men det gör inte så mycket ^^

Andorra: Den andra är superfin! Den första skulle jag antingen vilja haft bara stjärnan och gran eller kula och gran, såg så mycket ut annars :)

Jag sitter på " fel " dator just nu, så har bara djurbilder men det får duga :)

IMG_3883-1.jpg

SANY0100-1.jpg


( båda två råkade visst vara svartvita ;) )
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Jag gillar din andra bild med vidvinkelkänsla på musen (?), kul att man ser morrhåren så tydligt. Är bilden helt kvadratisk eller bara nästan? Om den bara är nästan skulle jag fixa den helt kvadratisk. Dessutom hade jag ökat kontrasten i båda dina bilder, nu känns de lite grå, som att de saknar helt svart och helt vitt. Lite redigering helt enkelt, jobbet med kameran tycker jag är jättebra :)
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Tack, hon är en råtta ^^
Usch, jag är alldeles för dålig på att redigera mina bilder ( orkar aldrig xD )... Ska lägga på lite mer kontrast på dem båda, och beskära den sista :)
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

*kl*

Lägger in en bild som är tagen under dåliga ljusförhållanden, en mulen dag och i ett område med skugga och partier med den lilla sol som fanns. Såna dagar tycker jag är svåra, så något saknas i bilden...

DSC_7699.JPG


En bild som jag är rätt så nöjd med, har beskurit och konverterat till svart-vitt:

DSC_7308.JPG
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Jag börjar med 2 här för att få lite fart i tråden.

Nytagna bilder som jag är nöjd med men smaken är ju olika. Vad tycker ni att jag skulle tänkt på och vad kan jag förbättra?

På första bilden stör jag mig på blänket i kulan, annars tyckte jag det var ett kul upplägg i och med att du har fokus så tydligt på stjärnan men man ser ändå att den inte är ensamt pynt.

Bild två skulle jag ha velat ha ännu kortare skärpedjup alternativt att du skulle ha fotat lite mer från kanten, nu får man nästan som en rörelse i högerkant som distraherar lite.
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Lägger in en gammal bild så länge, har inte fotat på evigheter
20f533f700116a91ebf2f3f8171af324.jpg

Om jag hade haft möjlighet skulle jag ha gått ner ännu mer för att förstärka känsla av att trappan går höööögt uppåt. Fast jag fotar i stort sett alltid liggande på knä, vilket sambon tycker är pinsamt :o Möjligt att min skärm är knasig (sitter på en liten netbook bara) men jag tycker att det är lite blåstick i bilden?
Vintrigt så det förslår annars!
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

På första bilden stör jag mig på blänket i kulan, annars tyckte jag det var ett kul upplägg i och med att du har fokus så tydligt på stjärnan men man ser ändå att den inte är ensamt pynt.

Bild två skulle jag ha velat ha ännu kortare skärpedjup alternativt att du skulle ha fotat lite mer från kanten, nu får man nästan som en rörelse i högerkant som distraherar lite.

Blänket är lite väl "blänkigt" men ville ha lite blänk i kulan. Svårt att få till det tyckte jag.

Bild nr 2 så är det meningen att det ska vara rörelse i bilden då det är taget i en bäck med rinnande vatten.

Din bild nr 2 på barnet så är det synd att skärpan hamnat på tröjkanten under hakan och inte i ansiktet. Mer skärpa i ansiktet och bilden hade varit härligt busig.
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Roligt med en fototråd här. :)
Det jag tänker på när jag ser dina bilder är att jag hade velat att skärpedjupet skulle varit kortare så objektet du vill ha mest fokus på poppar lite mera.

Några av mina bilder från januari.
stream___n_sunlight_by_s3pt1c3m14-d4m6wf5.jpg


nangilima_by_s3pt1c3m14-d4lsyip.jpg

Nangilima
(Jag ville fånga det Skorpan ser när han ropar "Jag ser ljuset! Jonathan! Nangilima! Jag ser ljuset! Jag ser ljuset!" där nypontaggarna representerar svårigheterna i Törnrosdalen och ljuset Nangilima.)

Edit: Oj, jag puttade visst in tre bilder. Tar bort den ena.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Bilden med huset är verkligen ett intressant motiv. Som du säger är det lite platt ljus den dagen och jag tänker så här. Horisonten ser lite skev ut så den skulle jag räta upp. Sen tänker jag på tredjedelsregeln och skulle beskära bilden, med bibehållet format så att strandlingen ligger två tredjedelar upp och huset en tredjedel till vänster (hoppas du förstår hur jag menar). Lite justering av nivåer för att plocka fram mer mörkt och ljust tror jag hjälper upp dagsljuset den dagen.

Ett typiskt motiv som man kan snöa in på och fota från alla möjliga håll, jag är avundsjuk som varken har älvar, sjöar eller is i närheten.
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Ska prova beskära den :bow: Huset är en friggebod som står och balanserar på iskanten, den har troligtvis flyttat sig i stormen (bilden tagen 5 dagar efter "Dagmar"), tycker inte riktigt att det framgår av bilden men med lite arbete med nivåer kanske det blir tydligare också.
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Blänket är lite väl "blänkigt" men ville ha lite blänk i kulan. Svårt att få till det tyckte jag.

Bild nr 2 så är det meningen att det ska vara rörelse i bilden då det är taget i en bäck med rinnande vatten.

Din bild nr 2 på barnet så är det synd att skärpan hamnat på tröjkanten under hakan och inte i ansiktet. Mer skärpa i ansiktet och bilden hade varit härligt busig.

Ja, det har den gjort ja, det har jag faktiskt inte sett :o Jag gillade annars att bilen egentligen inte har någon riktig skärpa, men nu ser jag ju att den blev helt fel.

Hoppas du inte tog illa upp av det jag skrev, det känns som om du försvarar dig. Jag är en urusel fotograf så antagligen ser jag helt fel, så lyssna på resten av tråden istället.
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Oh nej då! Försvarade inte mig utan förklarade bara hur jag tänkt.

Tycker det är roligt hur annolunda vi tänker om bilder. Om en bild uppfattas som bra eller jättebra eller kanske helt kass ligger ju helt i betraktarens ögon.
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

Nu har jag inte fotat något i år. Men här är ett par av mina favoriter från förra året.

Jag börjar med ett par bilder från island. Här är en bild som jag tog vid Gullfoss.
ae2a02dbdf9466eef60e765773e0c21e-d4mr70t.jpg


En bild från sista riddagen när vi hade lunchpaus.
5ac68499bc951c48c8d04183ca97b47f-d4mr6vp.jpg


En bild på vår katt.
bb1be5f9b111ebba5b68b55b4fa58db3-d4mr6rq.jpg


Och till sist en bild på min häst.
fc36d77f6b69367e8bcd1822b1ffcc9b-d4mr630.jpg
 
Sv: Bildtråd för kritik och tips

120125_1.jpg

Mobilbild som fått sig en omgång i PS.

120125_2.jpg

Grässtrå

Får ge kritik sen när jag sitter vid datorn.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 081
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 650
Senast: Hedinn
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 185
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 773
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp